Criteriul National

A opta minune a Constantei – ARTISTS

octombrie 03
19:09 2016

donquijote12

Mirajul vestului din paradisul de rasarit

Iluzia multor români despre mirajul vestului este legată în principal de resursele financiare ale locuitorilor din tările dezvoltate. Oricui aproape încerci în România să-i exemplifici modul vestic de organizare bazat pe respectul faţă de cultură şi dragostea faţă de natură, te loveşte imediat cu inţeleapta replică: ,,daaa, dar ce, noi avem banii lor?”. Decepţionat de problemele de urbanism şi piaţa locurilor de muncă, aşa am plecat şi eu în urmă cu 5 ani în Austria, convins fiind că acolo merg câinii cu covrigi in coadă. Intre noi si vest sunt diferenţe foarte mari din păcate, dar asta nu înseamnă că nu avem şi noi calităţile noastre ca popor. Referitor la nivelul salarial, ţinand cont de raportul preţurilor, diferenţele nu sunt atât de mari. Diferenţa foarte mare nu se observă nici în plan educativ (informarţie cantitativă) ci la nivel de mentalitate.

111

Dacă pentru mulţi dintre români reprezentarea unei „vieţi bune” se compune din maşini scumpe, vile şi excursii în insule exotice, în vest situaţia este complet diferită: oraşele mari şi medii te invită la plimare, la tot pasul intâlneşti clădiri istorice care te uimesc, parcuri pline de tineri întinşi pe iarbă la şuete sau lectură, clădiri moderne integrate armonios în istoria oraşului şi foarte multe spaţii destinate programelor culturale: expoziţii, concerte. În weekend, atunci când turiştii români se miră ca unele cartiere par nelocuite, nu văd „ambuteajele” din parcurile naţionale unde foarte multi oameni se plimbă sau fac sport. Asta înseamna o „viaţă buna” în vest, cât am avut eu timp să înteleg în cei aproape patru ani petrecuţi acolo.

brad-pe-stanca

Miracolul romanesc

România este o ţară de basm din foarte multe perspective dar funcţionează defectos pe alocuri, cetăţenii devenind cumva prizonieri în oraşe neamenajate şi în care educaţia se serveşte cu polonicul şi biciul în şcoală. În multe oraşe dezorganizate, covoare urbane gri  invadate de tehnologie auto, digitală şi presărate cu supermarketuri, reuşesc printr-o minune să crească flori rare şi cei mai frumoşi copaci. Ei sunt artiştii români care pur şi simplu miraculos desfac petalele viu colorate când se deschide cortina scenelor. Asemenea brazilor din vârf de munte care-şi dezvoltă cu forţă rădăcina printre stânci, aşa reuşesc aceşti oameni extraordinari sa răzbată intr-o lume complicată şi să-şi desfacă coroanele verzi cu cele mai elegante mişcări. Am participat la multe spectacole şi vernisaje la malul mării, pe altele le-am organizat cu sprijinul prietenilor, chemat fiind şi de amintirile din copilărie când mergeam cu familia la evenimente culturale sau participam la orele de teatru şi de cor in liceu. De fiecare dată când simt că imi pot pierde speranţa, ştiu sigur la dânsii o regăsesc.

gfgf

Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie: pune odată-n practică simpla teorie! 

În multe săli ale instituţiilor de cultură, numărul artiştilor şi al altor specialişti care pregătesc spectacolele depăşeşte pe cel al spectatorilor de multe ori. Acest lucru este o mare ruşine iar responsabilitatea o au în mare parte administraţiile locale, centrală şi intreg sistemul de educaţie. Dacă vrem să ne apropiem de vest, primul lucru cu care trebuie să începem este educaţia. Am permis prea uşor invazia digitală, auto şi a supermarketurilor fără să consolidăm în paralel instituţia cea mai de preţ: şcoala. Este nevoie urgentă de amenajări în scoli, iar programa scolară trebuie sa includă activităţi artistice şi sportive în programul afterschool care în clipa de faţă lipseşte cu desăvârşire. Nu mă simt deloc confortabil în postura de a exprima lecţii de viaţă, dar nu pot întelege pasivitatea celor cu experienţă vis-a-vis de regresul cultural şi problemele grave de organizare. Mergem poate într-o direcţie bună, dar cu paşi de furnică şi ar fi bine să schimbăm ritmul. Celelalte şapte minuni sunt şase: cazinoul care geme, mozaicul prăfuit, casa cu lei închişi în cuşcă, zidul cetăţii uitate şi marea înspumată.

14203413_1106867296072586_707969122_o

14360434_1106867289405920_1160884512_o

redactare andrei chivu

va mai recomandam:

 a-devenit-constata-o-inchisoare-sentimentala? paradisul-uitat-sau-necunoscut-din-apropierea-ei-padurea-parcului-national-cheile-dobrogei

constanta-hai-ca-se-poate-   tezaurul-tau-iese-la-lumina

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Andrei Chivu

Andrei Chivu

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro