Criteriul National

A trecut la cele veşnice George Prêtre celebru dirijor francez și favorit al legendarei soprane Maria Callas

A trecut la cele veşnice George Prêtre celebru dirijor francez și favorit al legendarei soprane Maria Callas
ianuarie 07
19:10 2017

Dirijorul preferat al sopranei Mariei Callas, George Prêtre a trecut la cele veşnice  în cursul zilei de miercuri, la vârsta de 92 de ani. De numele său se leagă o carieră fulminantă ce se întinde pe durata a mai mult de şapte decenii cu celebra Filarmonică din Viena, unde a fost singurul dirijor francez care a avut onoarea de a fi invitat să conducă Concert de Anul Nou.

pretre-georges-51

 

A fost membru de onoare a Societăţii Filarmonicii vieneze care a anunţat cu durere trecerea maestrului din această viaţă.v”Georges Prêtre a fost atât un vrăjitor al sunetului și un muzician cu o intensitate fara precedent”, a scris Thomas Schindl, preşedintele orchestrei. „Când ultima notă a sa s-a stins pe 12 octombrie 2016 la Musikverein Wien, din ultimul nostru concert comun, un sentiment de recunoștință şi de melancolieprofundă era palpabilă printre orchestra.” Prêtre, care a condus prima simfonie în anul  1962, a fost dirijorul onorific si dirijor principal.

George Priest a decedat miercuri 4 ianuarie, la Naosuri, în sud-vestul Franței, unde a trăit și a deținut castelul din Vaudricourt.

proxy Încă de la începutul anilor 2000, a fost interpretul preferat al compozitorului Francis Poulenc, foarte bun amic cu Pierre Boulez,unul dintre cei mai activi şi versatili maeştrii francezi ai secolului al XX lea. Mult mai bine cunoscut în străinătate decât în ​​Franța, acest băiat din nordul Franței s-a născut în 1924, în Waziers aproape de Douai.

Prêtre şi a făcut debutul în 1946, în Marsilia, la Opéra dirijând opera lui Edouard Lalo Le roi d’Ys. El a făcut incursiuni la Paris, începând de la Opéra-Comică din 1956, unde a lucrat ca director al companiei pentru următorii trei ani. În 1959, el a condus în premieră mondială La Voix humaine a compozitorului Francis Poulenc. El a debutat la Opera din Paris, în 1960. Prêtre s-a specializat în muzica franceză, cu toate că repertoriul său a fost foarte variat. Unii cântăreți, cum ar fi versatilul tenor Franco Corelli, a crezut că avea puțin simţ pentru genul operei italiene. Într-o biografie din 2008 intitulată Franco Corelli: Prince of tenori, René Seghers a scris că Corelli a simțit că „Prêtre ar putea fi  francez sadea, dar el nu a înțeles o iotă din opera italiană”, adăugând că tenorul a avut dispute cu Prêtre în producții precum Norma de Bellini și celebra operă Tosca a lui Puccini, la Opera din Paris.

Regretata soprană de renume mondial Maria Callas a găsit în Prêtre un dirijor de încredere cât și un veritabil prieten. El a condus Orchestra Operei din Paris, în 1964 anul cae a coincis cu  înregistrarea operei Carmen de George Bizet. Mai mult decât atât s-a alăturat ei pentru mai multe albume, dar şi recitaluri și concerte.

georges-pretre-feiert-sein-50-jahr-jubilaeum-an-der-scala-41-62737200

Cariera sa artistică a avansat în această perioadă. De-a lungul anilor a fost invitatul celor mai multe dintre cele mai importante orchestre din Europa și America, iar în 1962 a fost numit director adjunct al Orchestrei Filarmonicii Regale din Londra. În 1971, din cauza problemele politice, fiindcă la Opera din Paris a izbucnit o dispută în culise imensă, Opera a fost închisă timp de mai multe luni, drept pentru care care Prêtre a părăsit irevocabil acea instituţie .

A studiat trompeta și compoziția la Conservatorul din Paris, unde a urmat de asemenea cursurile lui André Cluytens. Cele două debuturi semnificative din SUA din Chicago în anul 1959 și la Metropolitan Opera din New York în 1964, urmat de debuturile la Scala din Milano și Covent Garden cu un an mai târziu i-au consolidat faima. Prêtre a fost numit director muzical la Opera din Paris, din 1966 până în 1971. A fost decorat cu ordinul Ofițer al Legiunii de Onoare în 1984.

In anul 2001, la cenenarul morții lui Giuseppe Verdi a dirijat diverse spectacole ale lui Verdi inclusiv şi „Recviemul”. În același an, el a revenit cu un succes enorm pentru a efectua turnee cu opera „Turandot”,la Scala din Milano.

În ultimii ani, Prêtre a fost invitat să conducă Filarmonica din Viena în Concertul de Anul Nou de două ori, în 2008 și 2010, și a fost singurul dirijor francez căruia i s-a dat această onoare.

Întreg colectivul redacţional al ziarului Criteriul Naţional îşi exprimă profund regretul  şi totdatî îşi exprimă ataşamentul faţă de cariera strălucitoarea acestui mare maestru, trecut în eternitate! Dumnezeu să-l odihnească în pace!

Sursa foto MusicaglotzSalzburger Nachrichten 

Sinteză material realizat de către Prof.Dr.Daniel Mihai CNA Regina Maria Constanţa, redactor șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro