Criteriul National

Am vazut, am propus, fac EDITORIAL SPECIAL

Am vazut, am propus, fac        EDITORIAL SPECIAL
iulie 28
10:47 2016

Fabianni

Pe data de 30 iunie 2016, cu ocazia aniversării vârstei de treizeci şi trei de ani, am primit din partea domnului Daniel Hintergraber invitaţia de a colabora cu jurnalul Criteriul Naţional.

A fost pentru mine un prilej de bucurie şi o provocare, pentru că în spatele ecranelor care vor citi aceste rânduri sunt oameni, dispuşi oricând să citească cuvinte pline de viaţă.

Cuvintele vii sunt acele cuvinte pe care, citindu-le un le poţi interpreta din mers. Citindu-le, nu le poţi pierde şirul pentru că ai impresia că ceea ce se spune are importanţă.

În această dilemă m-am aflat de-a lungul celor patru săptămâni trecute de la invitaţia primită: ce cuvinte vii sa aştern pe hârtia cu biţi?

Aş dori să vă întreb, apreciată cititoare şi distins cititor, ce aţi idori să citiţi în ziarul nostru ? Ce v-ar plăcea să găsiţi, ce fel de informaţii vi se par importante pentru formarea unei opinii adecvate asupra vremurilor în care trăim ?

Vă rog să răspundeţi, dacă doriţi să vă implicaţi activ în redactarea articolelor mele, pentru a stabili împreună ce vrem să ştim.

Îmi puteţi trimite răspunsurile dumneavoastră la adresa de email a redacţiei sau în spaţiul pentru comentarii din josul paginii.
Ieri, miercuri 27 iulie, citeam în revista Tendencias 21 următoarea ştire: “Políticos y ecologistas deben hablar un lenguaje común para salvar el planeta” (Politicienii şi ecologiştii trebuie să vorbească o limbă comună pentru a salva planeta).

Mi-a atrás atenţia, încă odată, felul în care este prezentată ştirea.

Am observat că, la majoritatea meselor rotunde, în mai tóate programele de dezbateri sociale şi în aproape toate discuţiile de analiză pe care suntem capabili să le avem noi oamenii, există două poziţii pe care le adoptăm.

Prima dintre ele este cea critică. Aici ne dăm seama de faptul că lucrurile în societate şi în lume în general, funcţionează rău.

În cea de-a doua postură înţelegem că ceva trebuie făcut: “Politicienii trebuie să aplice legea”, “ar trebui să înăsprim pedepsele pentru corupţie”, “sistemul sănătăţii trebuie reformat”, etc.

Ştirea pe care am menţionat-o mai sus nu evită această dublă prezentare. Se subînţelege că planeta o duce rau, din moment ce trebuie salvată, prin urmare sentinţa este corectă: trebuie să se facă ceva.

În acest fel de comunicare lipseşte mai tot timpul acţiunea. Veţi citi zeci, sute de ştiri din care veţi şti că ceva merge rău şi ceva trebuie schimbat, dar mult prea puţine în care să fie prezentate acţiunile concrete.

Se pare că toţi suntem conştienţi de lucrurile pe care ar trebui să le schimbăm, dar nimeni nu face concret lucrurile schimbarii.

Citat-Henry-David-Thoreau

Politicienii se întâlnesc la mese de dialog şi stabilesc aceste două aspecte ale realităţii, apoi negociază şi pun în aplicare mecanisme operatoare. Numai că aceste mecanisme, aceşti politicieni şi situaţiile pe care le întreţin, de trafic cu eleméntele planetei, rămân la stadiul de negocieri.

Gândiţi-vă la situaţia pădurilor din România ca exemplu concret relaţionat cu ştirea de mai sus. Ştim că pădurile sunt defrişate, ştim că politicienii fac afaceri şi permit distrugerea. Cu tóate acestea noi rămânem la nivelul de dublă analiză: ceva merge prost; ceva trebuie schimbat.

Când, mişcaţi de ceea ce citim, vom âmpiedica defrişările? Când ne vom strânge cu ajutorul reţelelor sociale, în ograda celui care taie copaci, pentru a-l obliga să-şi înceteze activităţile?

Lipsa acţiunii omului, a masei, adica a ta şi a mea, a fost întotdeauna principala cauză a situaţiei în care noi cei mulţi ne-am găsit de-a lungul istoriei. Am fost conduşi, am fost administraţi, am fost duşi la război, am fost ofensaţi pentru că unii dintre noi au făcut total pentru câteva monede în plus.

Această permisivitate de care ne facem cu toţii vinovaţi duce atât la distrugerea planetei, cât şi la distrugerea spaţiului geografic al unui popor.

Cineva, poate chiar tu cititorule, ar trebui să ceri sprijin pe Facebook, pe G-mail si What.s App, pentru a opri măcelul pădurilor, înveninarea pământului, modificarea animalelor şi amestecul de mizerii pe care îl găsim în alimentaţia noastră.

7

Producatorii de bani, avarii, mincinosii, hotii, inselatorii, vor prolifera întotdeauna, pentru că ei nu au alte valori în afara de greutatea bancnotelor, conturilor, proprietăţilor, averilor exorbitante.

Pentru ei, tu, cel închis într-o garsonieră, cel care trebuie întreţinut, cel care va cumpăra mereu pentru a trăi, cel care va munci conştient, nu eşti decât o sursă de profit. De aceea nouăzeci la sută din bogăţia planetei este în mâinile a doar zece la sută din populaţie. De aceea oamenii noştri taie păduri, violează legi şi voinţe omeneşti, pentru că si ei vor să fie sus, deasupra, să calce şi ei în picioare pe ceilalţi, care se ocupă cu viaţa de zi cu zi.

Oricine, ca şi mine, poate semnala că ceva merge rău şi oricine poate propune soluţii.
Cine va lua însă iniţiativa şi îi va agita pe oameni pentru a-i trezi din somnul periculos în care dorm, lăsându-şi destinul în mâna celor răi?

Sursa foto : https://www.facebook.com/fabianni.belemuski?fref=ts

Fabianni Belemuski, redactor şi corespondent special din Spania al ziarului Criteriul Naţional

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Belemuski

Belemuski

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

Despre „dreptatea” care cere ”justiție” și importanța ei - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dintru început, pentru a vă asigura, cu toată sinceritatea, vreau să vă aduc la cunoștință faptul că acest material nu este conceput a fi unul strict tehnic, înveșmântat în termeni academici greoi. Cu aceeași deschidere vreau să vă mulțumesc și să vă asigur totodată că acest material nu se vrea a fi unul complet, deoarece în rândurile de mai jos voi încerca să realizez o sinteză a unor considerații pe baza evidențelor, în care mi-am propus temerara clarificare a noțiunilor de „dreptate” și de ”justiție”, văzute din mai multe unghiuri de vedere. De aceea, tot ceea ce este cuprins în spațiul acestui material este pur subiectiv dar și perfect argumentat. Luând în considerare acestea, orice fel de încercare de a aduce laude sau dimpotrivă de a cere desființarea totală sau parțială, prin forța și justețea argumentelor vă revin în integralitate, indiferent de natura sau de scopul motivării dumneavoastră în prealabil.

Ca urmare a tuturor celor convenite, ceea ce voi realiza direct sau indirect poate fi comentat și analizat, dezbătut deoarece numai într-o asemnea manieră, prin varietatea punctelor de vedere, prin cumulul de informații și forța argumentelor sustenabile ce creează punți de legătură.De aceea se poate vorbi deschis, fără menajamente despre aceste concepte, virtuți în această societate postmodernă măcinată de griji, de consumerism cât și de vicii.

Din punctul meu de vedere, această opțiune de a avea păreri și de a le susține reprezintă și respectă cu adevărat libertatea și demnitatea oricărui semen. Iar puterea reală, justificată la care oamenii speră să găsească ajutor este dată de către Acel Creator, care are grijă de fiecare dintre noi și care ne inspiră sau ne poate transforma în creațiile sale apropiate, desăvârșite Lui. Urmând acest fir călăuzitor, aș îndrăzni să vă spun că nu voi folosi în acest caz doar simple metafore, ci totul se dorește să fie legat de rolul și semnificația care i se acordă noțiunilor extinse de dreptate, de justiție.

Din cele mai vechi timpuri, chiar din momentul în care Cain l-a ucis pe Abel se produce în lume o separație între prigoniți și victimă, între ucigaș și cel ucis, sacrificat din răutate .Aceasta cse va transmite și se va amplifica tuturor generațiilor, inclusiv celor din actualitate. Setea de răzbunare de răutate a lui Cain cât și a urmașilor săi se poate identifica fără niciun fel de impediment.Tot așa, ideea de jertfă, de asumare a urmașilor lui Abel a constituit chiar unul dintre atributele omenești de prim rang. Însă, între aceste modele transparente există și alte atribute,virtuți (posibil moștenire a scânteii divine,a harului cu care suntem fiecare dintre noi înzestrați) precum dreptatea,cinstea,corectitudinea dar și justiția.

Numai că, din momentul izgoniți din grădina Edenului a protopărinților noștri Adam și Eva, aceste caracteristici psihice și volitive nu au mai fost că la început,în binecuvântatul moment al Creației.Răzvrătirea, ascultarea de șarpe,călcarea poruncii a dus la pervertirea omului cât și a întregii creații de pe pământ. Automat,sentimentele faptele și gândurile „de a fi ca Dumnezeu” și de a stăpâni,de a cunoaște creația s-au amestecat într-un mod incredibil. De aici înainte, moartea, păcatul au devenit firești tuturor, ca și setea anumitor semeni de a clama dreptatea, de a invoca fondat justiția omenească.

Revenind la unul dintre cele mai importante motive care au generat acestea văzute ca fiind antagonice- pe de o parte Dreptatea Lui Dumnezeu materializată prin izgonirea din Rai și nedreptatea lui Cain care l-a ucis pe fratele său Abel-putem descoperi și alte fațete ale acestor evenimente consemnate în Cartea Cărților.

Unii exegeți ai Vechiului Testament precum sfântul Chiril al Alexandriei interpretează însă în profunzime textul, plecând de la pedeapsa înşeptită pentru cel care l-ar ucide pe Cain din cartea Facerii .Surprinzător sau nu, în opinia acestui om înduhovnicit nu ar fi vorba doar de un singur păcat, ci de o înlănţuire de şapte păcate, care au pus stăpânire pe Cain. Deja când Dumnezeu i se adresează, vorbindu-i despre natura păcatului, Cain comisese trei din cele şapte.

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Partener media exclusiv

Revista presei