Criteriul National

Andre Malraux și al său Muzeu Imaginar

Andre Malraux și al său Muzeu Imaginar
iulie 09
10:41 2016

Andre-Malraux-dans-le-bureau

André Malraux, nume schimbat din André Berger (n. 3 noiembrie 1901, Paris – d. 23 noiembrie 1976, Créteil) a fost un scriitor, ziarist și om politic francez. În tinerețe a dus o viață foarte aventuroasă, angajându-se și în agitațiile politice de diferite nuanțe.

Unul dintre cele mai interesante lucruri lăsate posterității este Le Musee Imaginare, conceput în 1947 ce continuă să siscite interesul multora dintre exegeți dar și nu numai.

Pasionații de literatură pot descoperi un univers cât și o concepție solud argumentată.

„S-ar spune că în artă timpul nu există.Înțelegeți,ceea ce mă interesează este descompunerea, transformarea acestor opere, viața lor de profunzime care este făcută din dispariția succesivă a generațiilor unane.În definitiv,orice operă de artă devine un mit.” -Andre Malraux

Această idee îl va urmări constant de-a lungul unei extraordinar de fertile existențe de creator, istoric de artă, eseist și filosof al culturii.
Însuși o sintetizează -„N-am dorit să scriu o istorie a artei…nicio estetică: ci să descopăr semnificaţia pe care o are prezența unui etrrn răspuns pe care i-o pune fiecărui om particula sa de eternitate.”

Astfel o posibilă semnificaţie a acestui răspuns e data de realitatea Muzeului Imaginar-un miraj al memoriei eterne.Fiind un vis al omenirii cât și o temă a literaturii de science-fiction, în gândirea și creația lui Malraux -Muzeul Imaginar nu este un pakmares ci „mai întâi de toate este expresia ubei aventuri umane,imensul evantai al formelor vreodată inventate.”

Muzeul Imaginar e sugestia unui vast. Posibil proiect prin prisma trecutului, revelația unor fragmente pierdute în obsedanta viețuire umană,unite în comunitatea prezenței lor niciodată înfrânte!

149f3e0e7e1bc6a3a388d501d6e27919

Deoarece Arta este un Destin inversat,” Arta înseamnă operele Înviate”.
Mai mult decât atât,interesandu-mă de subiect am descoperit faptul că Malraux trasează prin definițiile date a ceea ce și-a dorit a fi Muzeul Imaginar-profilul unei Utopii moderne,un fel de cetate bântuită de fantasma ideală a perenității.
Iar ideea care n-a cucerit după o lectură ușoară și plăcută a fost aceea în care fantasticul se aupune artei, prin care își găsește unica formă de expresie.
„Este foarte important că invizibilul nu prinde formă decât prin intermediul artei, chiar dacă e departe de a concepe drept artă…De unde o putere fascinantă a artistului-puterea de a sugera, prin creațiile sale, ceea ce scapă invariabil privirii oamenilor.”
De aceea, textul introductiv la „Muzeul Imaginar”,volum apărut în 1973,editat de Fundația Maeght reprezintă o adevărată capodoperă.

andrc3a9-malraux-chez-lui-c2a9maurice-jarnoux
Iar definițiile ale Spațiului și Timpului,cât și ale finalității Muzeului Imaginar,formulate cu inteligență și strălucire ar trebui să ne intereseze și să-și găsească un loc furesc,necesar și dedicat puterii omului postmodern.
Capacitatea și vizionariamul său sunt alte elemente definitorii,deoarece numai prin voință,imaginație și creație fiecare dintre noi putem tinde către Perfecțiune Absolut,către Divinitate !

Sursa foto : http:// google.com

Zadkielix alias Prof.Dr.Daniel Mihai.CNA Regina Maria Constanţa, redactor șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu