Criteriul National

Arta de a …dirija

martie 24
08:56 2015

“Arta dirijorala, daca vrei sa privesti muzica in fata, trebuie sa intorci spatele la public”  Valeriu Butulescu 

dirijorMuzica ne aminteste in fiecare clipa, aproape necontenit cam in ce proportie se situeaza omul fata de tot ansamblul a ceea ce denumim a fi cultura. Actiunea de a interpreta, de a conduce  este unul din cele mai puternice semne ale maretiei sale deoarece pana si Divinitatea are acest Dar de a dirija ansamblul uman si ceresc intr-un mod cat se poate de firesc, natural.

Insa,fara indoiala ca fiecare dintre dumneavoastra v-ati intrebat ce rol are acel om ce se afla in centrul unei orchestre si poseda o bagheta in mana…

Dirijatul inseamna desemneaza una dintre cele mai rafinate si complexe arte. Semnifica plenar imaginea muzicianului convertit intr-un fel de mag al sunetelor ce este capabil sa catalizeze energiile tuturor membrilor si sa dispuna intr-o maniera armonioasa,  astfel incat rezultatul sa fie conform opusului, vointei celui ce a lasat mostenire.

Fara doar si poate, arta dirijorala se invata si se slefuieste in orice moment al vietii. Maturitatea se obtine mult mai greu decat orice lucru in acest dificil obiect al cunoasterii. In pofida drumului sinuos, un dirijor trebuie sa cunoasca si chiar sa „atinga”acel inefabil , sa descifreze atat sensul cat mai ales intelesurile musicale redand cu fidelitate si spirit povestea oricarui moment din istoria muzicii.

Intr-un cuvant, daca incercam sa ne detasam de public si sa privim in interiorul acestui act cu valente mistice putem descoperi o munca extrem de laborioasa, in care elementul logic, pragmatic isi da intalnirea cu elementul afectiv, inspirator intr-o proportie relativ egala.

Ca om de cultura si arta am privilegiul de a cunoaste acest limbaj, de a sesiza si chiar de a intui, pe baza unui anumit cod energo-informational (capatat in repetitii) al celui ce da viata si inteles – DIRIJORUL.Este minunat si totodata onorant sa privim acest spectacol cu ochi limpezi, dar si cu capacitate de a actiona si de a reactiona in timp util, la pleiada de gesturi ce confirma o interpretare cu epitetul de a fi “vie!”

Rolul important al dirijorului nu trebuie niciodata minimalizat deoarece , in istoria muzicii multitudinea de stiluri, de repertorii si de exprimari au dus la o supra-solicitare, la imbogatirea timbrala, la restructurarea unor notiuni in moduri cat mai complexe.

„Greutatea” executantilor de a reda corect, fluid si in stil opusul este talmacita de catre dirijor, intr-o masura cu adevarat covarsitoare. Emulatia de energii creatoare ce se produc eminamente in actul artistic are urmari atat asupra publicului ce deseori are doar placerea de a savura “baletul” acestui magician-dirijorul, cat si al orchestrei ce se lasa mladiata si imblanzita de catre focul sacru al fiecarui architect de frumos. Acest dute-vino crescand are un impact de nestavilit in momentul in care muzica transcede barierele oricarei explicatii, demonstratii sau analize.

Totodata la necontenita angajare in folosul Binelui, al Esteticului trebuie avut grija deja de conditia primordial- aceea de-a face cu muzica si cu oamenii, si intr-un fel, inseamna a conduce catre acea schimbare catre mai bine, indiferent de barierele culturale sau rasiale existente si in prezent.

Este nevoie de un lider, asa dupa cum Leonard Bernstein a fost, care sa vorbeasca milioanelor de tineri si sa-i « converteasca »  intr-un fel de urmare « religioasa » a marii literaturi muzicale. Si cred ca aceasta s-ar putea realiza cu ajutorul marilor dirijori.

Fara a concluziona, sunt ferm convins ca actiunea dirijorului nu trebuie sa aibe vreo urma de hazard ,deoarece ar necesita, odata cu trecerea timpului ca muzica sa devina o putere vie si tocmai de aceea dirijorii ar trebui sa-si reaminteasca aceasta si sa o aduca in atentia publicului.

Sursa foto: www.filarmonicaenescu.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro