Criteriul National

Băncile ar trebui să găsească soluții de economisire sau refinanțare atractive pentru clienți. Jumătate dintre români consideră că au o situație financiară vulnerabilă (raport McKinsey) – Finante & Banci

Băncile ar trebui să găsească soluții de economisire sau refinanțare atractive pentru clienți. Jumătate dintre români consideră că au o situație financiară vulnerabilă (raport McKinsey) – Finante & Banci
august 31
10:43 2020

Întrucât aproape jumătate dintre români au înregistrat o reducere a veniturilor și a economiilor în ultima perioadă (conform setului inițial de date extrase de McKinsey & Company remise luni HotNews.ro), este de așteptat ca aceștia să își modifice comportamentele privind consumul și economisirea. Principalul motiv este potențiala recesiune economică, deoarece majoritatea românilor chestionați (64%) au declarat că sunt preocupați de aceasta, în timp ce 45% preferă să fie precauți în ceea ce privește cheltuielile și să economisească. Alte motive pentru reducerea cheltuielilor gospodăriei sunt instabilitatea locului de muncă și costurile potențiale pentru sănătate, pentru ei și familiile lor.

Având în vedere incertitudinile actuale, românii sunt predispuși să adopte comportamente mai prudente. Chiar dacă numerarul (inclusiv conturile bancare curente) reprezintă de departe principala modalitate de economisire pentru români, în proporție de peste 50% la acest moment, depozitele bancare și alte produse financiare (fonduri de investiții, asigurări de viață etc.) se așteaptă să crească cu 4 puncte procentuale, respectiv 5 pp.

„Numerarul și investițiile în imobiliare, cele mai populare modalități de economisire și investiții în rândul românilor, sunt așteptate să scadă cu 12 puncte procentuale, respectiv 3 pp, în perioada următoare, conform datelor din studiul nostru. În schimb, devine vizibilă preferința populației pentru produse de economisire mai complexe, cu randamente mai crescute, păstrând, în același timp, un nivel al lichidităților bun; nu este evident însă modul în care băncile pot aborda aceste nevoi, având în vedere rata scăzută a dobânzilor prognozată”, spune Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Dintre clienții orientați către economisire, 15% intenționează să deschidă un depozit la termen în următoarele luni, în timp ce 13% caută o opțiune privind deschiderea unui cont de economii.

Pe de altă parte, există și români care ar dori să obțină în continuare împrumuturi, probabil pentru a le oferi mai multă flexibilitate în gestionarea reducerii lichidităților. În următoarele luni, chiar dacă nu există o diferențiere foarte clară în funcție de tipul de produs bancar, 7% dintre consumatorii intervievați au declarat că intenționează să obțină un împrumut de nevoi personale, respectiv credite auto, în timp ce 6% au în vedere achiziționarea unui card de credit sau a unui credit ipotecar. Cea mai mare cerere pentru astfel de servicii de creditare vine de la persoanele cu un venit la nivel de gospodărie de peste 10.000 de lei.

„Băncile, dar și alți jucători din domeniul financiar au acum ocazia de a-și îndeplini responsabilitățile sociale și de a fi alături de clienții lor, ajutându-i să își acopere nevoile în schimbare. Aceste instituții financiare ar trebui să dezvolte cele mai relevante produse, de exemplu, să identifice soluții de economisire sau refinanțare atractive pentru clienți. În egală măsură, acestea ar trebui să accelereze procesele de digitalizare și să se orienteze și mai mult pe noile tehnologii. Băncile pot avea un rol esențial în ghidarea consumatorilor către redresarea economică, în timp ce se reinventează ca organizații”, a concluzionat Managing Partnerul biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Primele două seturi de date din „ Financial Pulse Survey”, comunicate recent, au arătat că 54% dintre români consideră că au o situația financiară actuală vulnerabilă. Aproape 50% dintre consumatori au înregistrat o reducere a veniturilor și a economiilor, în timp ce mai puțin de 33% au reușit să își reducă cheltuielile casnice. 60% dintre ei au economii suficiente pentru cel mult 4 luni sau chiar mai puțin, la care pot apela în eventualitatea pierderii locului de muncă sau a scăderii veniturilor. Mai mult, 52% dintre clienții locali și-ar dori facilități la plata creditelor. Peste 70% dintre clienți au folosit servicii bancare de pe mobil sau online în această perioadă.

Peste 30% dintre consumatorii români au făcut mai multe plăți contactless în detrimentul numerarului, arată cele mai recente date din “Financial Pulse Survey” realizat de McKinsey & Company. Este probabil ca această tendință să continue, mai ales că peste 40% dintre respondenți intenționează să reducă sau să înceteze să utilizeze numerar în următoarele luni.

Mai mult, atunci când interacționează cu băncile lor, consumatorii români migrează rapid către canalele digitale: aproximativ 20% dintre aceștia se așteaptă să folosească mai mult dispozitivele mobile sau computerele pentru a accesa servicii bancare atunci când criza se va încheia, față de aproximativ 10% în țările europene (dar raportat la o bază diferită).

„Financial Pulse Survey” a fost realizat în România în iunie 2020 și a cuprins peste 500 de respondenți. Rezultatele au fost ajustate astfel încât cifrele să reflecte populația din România cuprinsă între 18 și 80 de ani

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul