Criteriul National

Boris Berezovsky- atributul unui rafinat pianist în versiunea interpretativă a celui de-al doilea Concert de Rachmaninov

Boris Berezovsky- atributul unui rafinat pianist în versiunea interpretativă a celui de-al doilea Concert de Rachmaninov
septembrie 15
17:54 2017

Cel de-al doilea concertul pentru pian şi orchestră de Serghei Rachmaninov poate fi considerat unul dintre cele mai apreciate, cautate şi cântate opusuri din literatura pianistica de specialitate. Tocmai, ideea de „şlagăr” sau, altfel spus, de „hit” este cel mai adesea asociată celebrelor melodii care au fost şi încă sunt la mare modă. Pianistul rus de talie internaţională Boris Berezovsky a oferit publicului bucureştean prezent în cocheta sală a Atheneului o superbă versiune interpretativă.

boris

Alături de minunaţii instrumentişti ai London Philarmonia Orchestra ce i-a condus magistral, Boris Berezovsky a etalat acea boemie, acea lejeritate a cunoaşterii stilului pianistic post-romantic, în cea mai populară creaţie a lui Rachmaninov.

Conform mai multor exegeţi, compozitorul poate fi considerat ultimul mare romantic al muzicii clasice. „A compune muzică este parte a vieţii mele la fel cu a respira şi a mânca. Compun muzică pentru că trebuie să dau o formă sentimentelor mele, la fel cum vorbesc pentru că trebuie să îmi rostesc gândurile” mărturisea compozitorul.

Se poate spune fără a greşi că această creaţie a lui Serghei Rachmaninov este cea mai fredonată de către publicul meloman din toată lumea, iar experimentatul pianist i-a conferit relieful şi impetuozitatea necesară acestui concert. De asemenea forţa de transmitere a sentimentelor sau a imaginilor sonore au fost mirific redate dar şi dublate de o trăire interioară plină de echilibru. Am sesizat reliefarea unei anumite palete coloristice aparte, desprinse din acel bagaj plin de versatilitate al reputatului pianist rus. Dealminteri, cea de-a doua parte a concertului a fost o tălmăcire de-a dreptul diafană, plină de acea caracteristică a romanticilor- sensibilitatea în conducerea vocilor, a planurilor sonore.

Cu toate acestea,chiar şi părţile lente ale concertului nu au fost deloc aşezate.Dorinţa de a-l asculta ”live” prin intermediul tehgnologiei a fost un privilegiu. De aceea, ca muzician m-am putut delecta, cât se poate de obiectiv cu o versiune eclectică, dublată de substanţa conţinutului muzical al acestui opus celebru.

Pianistul rus a reuşit să ofere publicului acea plăcere de a savura muzica, fără a combina efecte virtuozistice sau eroice, uneori uzitate de alţi interpreţi, Cu toate acestea,opusul a avut acea clar-viziune necesară în interpretare.

Eliminarea dozelor de adrenalină, din punct de vedere al senzaţiilor tari, a constituit un plus deoarece spectacolul a fost într-un sens pe măsura aşteptărilor.Nu am asistat şi auzit o luptă titanică, nici nu am urmărit cu sufletul la gură demonstraţiile de forţă, viteză, virtuozitate, depăşire din mers a decalajelor cu orchestra. De asemenea nu am văzut gesturi mari, grandilocvente, ci am sesizat rafinamentul acestei combinaţii extrem de fericite ce au avut practic acelaşi discurs…

Practic,  muzica a avut acea emergenţă ce a invitat publicul pentru a trăi versiunea rafinată a pianistului Boris Berezovsky. “Puritatea absolută stă ascunsă in spatele notelor” spunea Rachmaninov. De aceea, cine suntem noi să-l contrazicem?

Aplauzele au părut interminabile la finalul concertului de vineri- 15 septembrie 2017, din Sala Atheneului . Experienţa şi charisma pianistului  Boris Berezovsky  iar  entuziasmul ansamblului şi energia acestui artist au fost componentele unei noi după-amieze reuşite , din cadrul Festivalului Internaţional George Enescu. Pianistul a bisat prima secţiune a celei de-a doua părţi dimpreuna cu Finalul, ca o reverenţă adusă publicului meloman.

Sursa foto : Pinterest

Cronica acestui material a fost oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național

 

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

Pericolul autocrației din Europa - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Motto ”Democraţia este nonautocraţie, contrariul perfect al autocraţiei. Aceasta înseamnă că democraţia denotă un sistem politic caracterizat prin refuzul puterii personalizate, a puterii asupra cetăţenilor. Puterea nu este «proprietatea» nimănui. Aşadar, conducătorii vor deţine această funcţie ca urmare a desemnării libere, neîngrădite, de către cei care urmează să fie conduşi. Cu alte cuvinte, oricând puterea celorlalţi de a desemna pe cineva este contrafăcută sau anihilată pentru că dezacordul este zădărnicit ori nu ni se oferă alternative – democraţia este ucisă chiar când începe să funcţioneze.”

definiţie de Giovanni Sartori

Recursul emoțional al tuturor teoriilor conspirației reziduale, care se multiplică și iau amploare duce la instabilitate. Totul se metamorfozează, iar formele de impunere, de guvernare își pierd din atribuțiile esențiale. Mecanismul este unul atent monitorizat , dar pretutindeni au apărut chiar unii ce se erijează în „specialiști” care, foarte bine și temeinic pregatiți au drept obiectiv propagarea acestor forme autoritare de impunere a sclaviei postmoderniste în ”adevăruri indubitabile” care se află și nu se elimină decât până la următoarea formă. De fapt, fără să ne mai ferim de cuvinte, tot acest angrenaj face parte din proiectul denumit The New Order, despre care se cunosc foarte puține aspecte.

Mecanismul presupune un efort corelat, susținut, pe deplin integrat în structurile fiecăruia dintre noi, îndeosebi în cele psiho-somatice, în care acești „apologeți ai Noii Ordini” fac eforturi susținute și doresc să-i acceptăm cu toate idiosincraziile lor.
Totuși, dacă de la naștere am primit de la Dumnezeu daruri și haruri precum inteligența, intuiția, analiza, comparația,evaluarea etc ca metode chiar și gradul de receptivitate al nostru poate să ne dea semnale puternice. O importanță aparte, din stadiul de zvon până la cel de informație pe deplin asumată, conștientizată și reverificată ne revine pe deplin, ad integram.Totul se poate lumina, se poate limpezi, numai cercetând cu atenție, argumentând sau identificând cauzele și mai apoi, descoperind chiar ” firul roșu”, în toată splendoarea și eficacitatea, simplitatea sa.

Din capul locului vă spun că nu am pretenția că le-aș fi descoperit recent sau discutat în premieră. Suma totală de elemente care alcătuiesc acest tablou aflat mereu în mișcare poate surprinde pe absolut oricine. Însă, nu fac apologia vreunei direcții sau regimuri (de orice natură),ci, doresc doar să vă semnalez pericolele mascate foarte bine de către „înalta clasă” care are scopul bine conturat de a ne îngrozi și a ne asupri în continuu.

În cele ce urmează, urmând „politica pașilor mărunți” am să vă expun, câte ceva din trend-ul general, pe deplin meschin al actualei cât și viitoarei configurații a ceea ce denumim a fi construcție cu caracter politic, guvernamental.
Toate acestea se petrec chiar sub ochii noștri, ai tuturor celor care viețuim pe aceste meleaguri. Sumă de evenimente necesită o tratare mult mai amplă, chiar mai serioasă, dar din lipsă de timp ,energie și spațiu,voi încerca să rezum sau să realizez un fel de frescă, fără a avea la dispoziție vreo culoare sau opinie vehiculată, interpretată sau răstălmăcită.…...

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu