Criteriul National

Boris Berezovsky- atributul unui rafinat pianist în versiunea interpretativă a celui de-al doilea Concert de Rachmaninov

Boris Berezovsky- atributul unui rafinat pianist în versiunea interpretativă a celui de-al doilea Concert de Rachmaninov
septembrie 15
17:54 2017

Cel de-al doilea concertul pentru pian şi orchestră de Serghei Rachmaninov poate fi considerat unul dintre cele mai apreciate, cautate şi cântate opusuri din literatura pianistica de specialitate. Tocmai, ideea de „şlagăr” sau, altfel spus, de „hit” este cel mai adesea asociată celebrelor melodii care au fost şi încă sunt la mare modă. Pianistul rus de talie internaţională Boris Berezovsky a oferit publicului bucureştean prezent în cocheta sală a Atheneului o superbă versiune interpretativă.

boris

Alături de minunaţii instrumentişti ai London Philarmonia Orchestra ce i-a condus magistral, Boris Berezovsky a etalat acea boemie, acea lejeritate a cunoaşterii stilului pianistic post-romantic, în cea mai populară creaţie a lui Rachmaninov.

Conform mai multor exegeţi, compozitorul poate fi considerat ultimul mare romantic al muzicii clasice. „A compune muzică este parte a vieţii mele la fel cu a respira şi a mânca. Compun muzică pentru că trebuie să dau o formă sentimentelor mele, la fel cum vorbesc pentru că trebuie să îmi rostesc gândurile” mărturisea compozitorul.

Se poate spune fără a greşi că această creaţie a lui Serghei Rachmaninov este cea mai fredonată de către publicul meloman din toată lumea, iar experimentatul pianist i-a conferit relieful şi impetuozitatea necesară acestui concert. De asemenea forţa de transmitere a sentimentelor sau a imaginilor sonore au fost mirific redate dar şi dublate de o trăire interioară plină de echilibru. Am sesizat reliefarea unei anumite palete coloristice aparte, desprinse din acel bagaj plin de versatilitate al reputatului pianist rus. Dealminteri, cea de-a doua parte a concertului a fost o tălmăcire de-a dreptul diafană, plină de acea caracteristică a romanticilor- sensibilitatea în conducerea vocilor, a planurilor sonore.

Cu toate acestea,chiar şi părţile lente ale concertului nu au fost deloc aşezate.Dorinţa de a-l asculta ”live” prin intermediul tehgnologiei a fost un privilegiu. De aceea, ca muzician m-am putut delecta, cât se poate de obiectiv cu o versiune eclectică, dublată de substanţa conţinutului muzical al acestui opus celebru.

Pianistul rus a reuşit să ofere publicului acea plăcere de a savura muzica, fără a combina efecte virtuozistice sau eroice, uneori uzitate de alţi interpreţi, Cu toate acestea,opusul a avut acea clar-viziune necesară în interpretare.

Eliminarea dozelor de adrenalină, din punct de vedere al senzaţiilor tari, a constituit un plus deoarece spectacolul a fost într-un sens pe măsura aşteptărilor.Nu am asistat şi auzit o luptă titanică, nici nu am urmărit cu sufletul la gură demonstraţiile de forţă, viteză, virtuozitate, depăşire din mers a decalajelor cu orchestra. De asemenea nu am văzut gesturi mari, grandilocvente, ci am sesizat rafinamentul acestei combinaţii extrem de fericite ce au avut practic acelaşi discurs…

Practic,  muzica a avut acea emergenţă ce a invitat publicul pentru a trăi versiunea rafinată a pianistului Boris Berezovsky. “Puritatea absolută stă ascunsă in spatele notelor” spunea Rachmaninov. De aceea, cine suntem noi să-l contrazicem?

Aplauzele au părut interminabile la finalul concertului de vineri- 15 septembrie 2017, din Sala Atheneului . Experienţa şi charisma pianistului  Boris Berezovsky  iar  entuziasmul ansamblului şi energia acestui artist au fost componentele unei noi după-amieze reuşite , din cadrul Festivalului Internaţional George Enescu. Pianistul a bisat prima secţiune a celei de-a doua părţi dimpreuna cu Finalul, ca o reverenţă adusă publicului meloman.

Sursa foto : Pinterest

Cronica acestui material a fost oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național

 

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo