Criteriul National

Bulevardul Tomis, Tezaurul neşlefuit al Constanţei – proiect conceptual arh. Andrei Chivu

Bulevardul Tomis, Tezaurul neşlefuit al Constanţei – proiect conceptual arh. Andrei Chivu
ianuarie 14
13:16 2016

reamenajarea - Tomis - fost Carol

Stimate doamne, stimați domni,

Vă vine sau nu a crede, așa arăta orașul acum mai bine de 100 de ani privind frontul din stânga care este situat chiar vis-a-vis de primărie pe bulevardul Tomis în prezent și vis-a-vis de parcul Maxim Gorki în trecut.

Bulevardul Carol (actual Tomis) a cunoscut o dezvolare rapidă la începutul secolului al XX-lea odată cu modernizarea portului și a construcției podului Anghel Saligny peste Dunăre. Bulevardul era la vremea respectivă emblematic pentru oraș, locul în care locuitorii afișau frumoasele ținute și maniere, locul în care parfumul mărfurilor comercializate era îmbietor. În vremea celor Două Războaie Mondiale multe dintre clădiri au fost devastate, care au scăpat de bombardament, au fost golite de importante piese de mobilier de către armata germană cât și cea bulgărească.

„Proiectul își propune să refacă farmecul de altădată al frumosului bulevard, monumentele sunt printr-un miracol încă în picioare, doar sunt lăsate în paragină și acoperite de vegetație. Există în țară (Arad, Timișoara, Sibiu, Brașov) proiecte importante pe care municipalitatea le-a dezvoltat, sprijinind cu minimum 20% creditul necesar restaurărilor, pentru restul de 80% neexistând dobânda pentru proprietari. Există de asemenea o lege a exproprierii în interes public, edificiile sunt monumente de interes public, proprietarii pot fi despăgubiți pentru respectivele imobile pe care nu-și permit să le întrețină iar investitorii pot fi orientați și spre binele orașului către aceaste monumente aflate multe la vânzare, nu doar lăsați să construiască mall-uri în parcuri, monștrii de beton în portul Tomis și alte clădiri pe spații verzi în oraș. Este atât datoria administrației, cât și cea a ONG-urilor cu statut cultural, a arhitecților și a altor specialiști avizați să lupte pentru refacerea și întreținerea acestor superbe monumente care reprezintă indetitatea culturală a orașului.” scrie arhitectul Andrei Chivu – autorul proiectului conceptual de renovare a bulevardului Tomis (fost Carol).

Propunerea include o parcare cu plată subterană supraetajată și cel mai important, un pietonal pe actualul carosabil Tomis între străzile Traian și Ferdinand care poate pune în valoare cu siguranţă numeroasele vestigii aflate în pământ și la limita căruia unde se pot amenaja frumoase localuri tradiționale, spaţii expoziționale, magazine cu produse autohtone sau frumoase terase.

Dar mai este nevoie și de voință din partea administraţiei, media cât și a comunității obișnuită până în prezent mai mult să critice doar din fotoliul ştirilor. Curaj că se poate!

reamenajarea - Tomis - fost Carol_zona_A

reamenajarea - Tomis - fost Carol_zona_B

PLAN-AMENAJARE_carol

 

sursa foto istorice – http://roconstanta.tripod.com/

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro