Criteriul National

Câte ceva despre Sfântul Apostol Andrei

Câte ceva despre Sfântul Apostol Andrei
noiembrie 30
13:18 2016

Sfântul Apostol Andrei, „cel dintâi chemat la apostolie”

sfantul_apostol_andrei_cel_intai_chemat_ocrotitorul_romaniei_13

 

Sfântul Andrei a fost fratele lui Simon Petru, fiul unui pescar din Betsaida Galileii. În vremea în care Sf. Ioan Botezătorul stătea pe tărmul Iordanului cu doi dintre ucenii săi (cu Andrei si cu viitorul apostol si evanghelist Ioan), Mântuitorul trecea pe lângă ei. Atunci, Sf. Ioan îl zăreste si îl recunoaște zicând: „Iată Mielul lui Dumnezeu” (Ioan I, 29). Auzind aceasta, cei doi ucenici au pornit pe urmele lui Iisus.

Când Mântuitorul a observat că cineva îl urmează, s-a oprit si i-a întrebat: „Ce căutați? ” iar ei au zis: „Rabi, unde locuiesti?”. El le-a zis: „Veniti și vedeți”. Au plecat împreună si au văzut unde locuia. Si au rămas cu El în ziua aceea.

Unul dintre cei doi care auziseră cuvintele lui Ioan Botezătorul si merseseră după Iisus era Andrei, fratele lui Simon Petru. Andrei a dobândit convingerea că Iisus este Mesia cel asteptat. Cu mare bucurie s-a dus la fratele său Simon si i-a zis: „Noi am găsit pe Mesia” (Ioan I, 38-40). De aceea, Sfântului Andrei i se spune „Cel dintâi chemat” la apostolie.

Apostolul Andrei a fost, începând din acel moment, martor si participant direct la toate marile momente care au încununat viata pământească a lui Hristos. Autorii evangheliilor îl vor mentiona la înmultirea pâinilor si pestilor, când Mântuitorul s-a dus dincolo de Marea Galileei, urmat de o mare multime, „pentru că vedea semnele pe care le făcea cu cei bolnavi”.

Andrei mai este menționat după învierea lui Lazăr, când grecii (elinii) l-au rugat pe Filip să le înlesnească întâlnirea cu Iisus: „Filip s-a dus si a spus lui Andrei, apoi Andrei si Filip au spus lui Iisus.” (Ioan XII, 22).
Deci, din momentul în care Sf. Ioan Botezătorul l-a descoperit pe Mântuitor celor doi ucenici, Sf. Andrei a fost alături de Acesta la nunta din Cana Galileei, a aflat despre femeia samarineancă, .De asemenea a cunoscut vindecarea de către Iisus a fiului unui slujbas împărătesc din Capernaum, apoi vindecarea bolnavului de 38 de ani lângă Poarta Oilor din Ierusalim, si s-a înfricoșat, împreună cu ceilalti ucenici, atunci când L-au văzut pe Iisus umblând pe mare.

Din momentul în care Iisus a intrat în Ierusalim a cunoscut si a fost martor, clipă de clipă, la toate patimile Mântuitorului ca să se bucure, apoi, de învierea Lui.

După Cincizecime, Apostolii au tras la sorți regiunile în care vor pleca să predice Evanghelia. Conform tradiției, cunoscută de Ipolit Romanul (†249), de scriitorul bisericesc Origen (†253) si de istoricul Eusebiu de Cezareea (†340), ținutul cuprins între Dunărea de Jos si Pontul Euxin, orașele grecești de aici au fost evanghelizate de Sf. Ap. Andrei.

Prezența Apostolului Andrei pe teritoriul țării noastre este mentionat și în documente. Astfel, în Doctrina Syriacă a Apostolilor se arată că teritoriile evanghelizate de el „sunt Niceea, Nicomedia, Bithynia si…Gothia”. Omilia lui Pseudo Atanasie precizează că Sfântul Andrei „a făcut misiune printre greci si barbari”, iar scriitorul Hypolyt Romanul menționează si el că „Andrei a vestit sciților și tracilor”.

Sinaxarul Bisericii din Constantinopol retine că „acesta (Andrei) a predicat în Pont, Tracia si Scythia”. Istoricul bizantin Nichifor Calist (sec. XIV) menționează și el că Sf. Andrei „a predicat în cetățile Pontului stâng, locuit de greci, romani și geto-daci”.

O veche tradiție populară românească transmisă de mai bine de 2000 de ani amintește de Sfântul Andrei care, ajuns la porțile Dobrogei de astăzi, a descoperit o lume tulburată de haitele de lupi ce mișunau în vegetația sălbatică din preajma Dunării.

Apostolul avea darul vindecării și mai ales al minunilor. Astfel a vindecat rănile multora iar prin rugăciuni, „lega gura lupilor”. În felul acesta, toți îl aveau de sfânt și de mare ocrotitor.

Puterea de tămăduire, minunile cu care marele Apostol a impresionat populația de la Istru, rămânând în conștiința locuitorilor până în zilele noastre, nu se pot explica decât prin puterile și minunile pe care Mântuitorul Iisus Hristos le-a săvârșit în perioada vieții pământene.

Sfântul Apostol Andrei a săvârșit prima liturghie pe pământul României, în peștera care astăzi îi poartă numele. Drept urmare, peștera situată în apropierea comunei constănțene Ion Corvin este prima biserică din România.

descarcare

Istoricul bisericesc Nichifor Calist, pe baza unor scrieri admite că Sfântul Apostol Andrei a plecat de la noi spre sud, trecând prin Tracia. Când a ajuns în Bizant (viitorul Constantinopol), de aici a trecut prin Macedonia și Tesalia, ajungând până în orasul Patras din Ahaia (Grecia). Acolo a suferit moarte martirică, fiind răstignit pe o cruce în formă de X (numită până azi „Crucea Sfântului Andrei”).

Biserica primară a stabilit, încă de la sfârsitul secolului II, ca dată de prăznuire a pătimirii sale ziua de 30 noiembrie. Nu se cunoaste anul martiriului său, unii istorici îl fixează în timpul persecuției împăratului Nero, prin anii 64-67, altii mult mai târziu, pe la sfârsitul veacului „apostolic”, în cursul persecuției împăratului Dioclețian.

sf_andrei

Sursa foto : https://doxologia.ro

Sinteză realizată de către Prof.Dr.Daniel Mihai.CNA Regina Maria Constanţa

 

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu