Criteriul National

Cele mai importante aspecte ale crizei din China pentru România !

decembrie 24
00:40 2015

 

containers

In 2015, economia Chinei a inregistrat cea mai mare criza din ultimii ani si efectele sunt deja vizibile. Pana acum, efectele s-au limitat doar la pietele financiare si nu au fost percepute de publicul larg insa in 2016 vor fi vizibile si efectele economice reale.

„Made in China” este o expresie care defineste una dintre cele mai mari expansiuni mondiale din ultimele decenii. In doar cativa zeci de ani, China a devenit cea mai mare producator de bunuri din lume. 2016 este insa anul care ar putea marca si finalul acestui ciclu important economic: China se indreapta cu pasi mari spre prima recesiune made in China.

Prima evolutie negativa a fost in pietele financiare: Bursa din China a scazut puternic in timpul verii generand panica in toate pietele financiare din lume. In acea perioada, chiar si indicele Bursei de la Bucuresti a scazut cu aproximativ 10%.

Principalul indice al Chinei: Shanghai Composit

Ulterior, criza s-a transmis in economia reala si exporturile Chinei cu inceput sa incetineasca vizibil. Unul dintre locurile unde acest lucru este evident este numarul de containere exportat. Cea mai mare parte a marfurilor din China sunt trimise pe cale maritima asa ca volumul containerelor este o modalitate directa de a masura nivelul comertului.

Indicele volumului de containere din China

Practic, in 2015, numarul containerelor expediate din China spre restul lumii a scazut cu 30% si continua sa scada.

Raspunsul autoritatilor nu a intarziat insa sa apara: moneda tarii, Yuan-ul a inregistrat anul acesta cele mai mari deprecieri din ultimii ani. Un Yuan mai slab inseamna practic ieftinirea tuturor produselor din China. Ieftinind costul exporturilor, autoritatile spera ca restul lumii va cumpara mai mult si activitatea economica isi va reveni, cel putin partial.
Cu toate acestea, activitatea economica in China este in scadere si cel putin prima parte a anului 2016 va fi una dificila si doar Intr-un scenariu optimist, economia s-ar putea stabiliza in partea a 2-a a anului urmator.

Ce impact ar putea avea pentru Romania aceasta evolutie:

  • Mai putine constructii in Germania?: cel mai mare impact ar putea veni in mod surprinzator din Europa. Romania are putine schimburi economice directe cu China. Europa insa are, mai ales Germania. Incetinirea Chinei inseamna si incetinirea economica a Europei vestice, ceea ce se va reflecta mai tarziu si asupra economiei noastre, foarte probabil prin scaderea exporturilor din Romania.
  • Televizoare mai ieftine? Cea mai mare parte a bunurilor de larg consum din Romania sunt „Made in China”. In perioada urmatoare pretul la electrocasnice si alte bunuri de larg consum se va ieftini pe pietele internationale. Teoretic ar putea scadea si pretul la raft in Romania DACA importatorii se vor gandi si la consumatori. Daca nu, atunci profitul magazinelor din Romania va fi mai mare…
  • Benzina mai ieftina? China este si cel mai mare consumator de petrol la nivel mondial si Criza a determinat scaderea puternica a cererii. Pretul petrolului este la minimele ultimilor 5 ani, ceea ce ar trebui sa aduca un pret mic al benzinei la pompa. Din pacate, accizele din Romania sunt destul de mari, asa ca asta nu s-a simtit inca. Poate in 2016…

 

Radu Ciofu, 
Analist Financiar Senior
Admiral Markets Sucursala Romania, Str. Buzesti 74, Et.9
Bucuresti, Romania
Mobil:(+40) 758 046 789
Fix:(+40) 21 315 15 13
E-mail: radu.ciofu@admiralmarkets.com
Web: http://www.admiralmarkets.ro

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro