Criteriul National

Chipul pictorului renascentist Rafael, reconstituit în 3D de o universitate italiană – Magazin

Chipul pictorului renascentist Rafael, reconstituit în 3D de o universitate italiană – Magazin
august 06
22:07 2020

Cercetătorii de la Universitatea din Roma au reuşit să reconstituie în 3D chipul celebrului pictor renascentist Rafael pe baza unui mulaj din ghips al craniului său, au anunţat joi reprezentanţii instituţiei italiene, confirmând totodată autenticitatea rămăşiţelor pământeşti ale artistului, conservate în Panteon, informează AFP, potrivit Agerpres.

„Analiza mulajului din ghips al craniului lui Rafael (1483-1520), realizat în 1833 (în momentul deschiderii mormântului artistului, n.r.), ne-a permis să reconstituim în 3D chipul” maestrului renascentist, decedat prematur la vârsta de 37 de ani la Roma, unde a fost înmormântat sub cupola Panteonului, au explicat specialiştii italieni.

Dubii legate de autenticitatea rămăşiţelor pământeşti ale pictorului Rafael i-au însoţit timp de secole pe admiratorii săi.

„Până acum, nu eram siguri că rămăşiţele descoperite şi conservate în Panteon erau într-adevăr cele ale lui Rafael”, reaminteşte profesorul Mattia Falconi, specialist în biologie moleculară la Universitatea din Roma. În timpul cercetărilor realizate în proximitatea mormântului artistului au fost găsite multe alte sicrie, inclusiv ale unora dintre elevii săi, precum şi numeroase fragmente de schelete.

„Reconstituirea facială este o tehnică interdisciplinară capabilă să recreeze – bazându-se exclusiv pe morfologia craniului – chipul unei persoane în momentul morţii sale”, au explicat Cristina Martinez-Labarga, profesoară de antropologie medico-legală, şi profesorul Raoul Carbone, grafician 3D în ştiinţe medico-legale.

Aceste lucrări au permis cercetătorilor să stabilească „în premieră” că „rămăşiţele conservate în mormântul din Panteon aparţin într-adevăr artistului renascentist. În 2020, „comemorăm 500 de ani de la moartea sa”, au transmis reprezentanţii facultăţii de Biologie din cadrul Universităţii Tor Vergata din Roma, care au recurs în principal la comparaţii cu autoportrete ale pictorului.

Totodată, aceste cercetări realizate de Centrul de antropologie moleculară pentru studierea ADN-ului străvechi, în colaborare cu Fundaţia Vigamus şi cu Academia Rafael – care administrează muzeul creat în casa natală a pictorului din Urbino – „deschid calea spre studii viitoare asupra rămăşiţelor osoase, pentru a identifica anumite caracteristici ale persoanei legate de ADN-ul” său, precum culoarea ochilor, a părului şi a pielii.

„Acest studiu ştiinţific complet despre reconstituirea facială în 3D va fi propus în curând spre publicare în revista Nature”, precizează acelaşi comunicat, iar o statuie în 3D reprezentând bustul pictorului Rafael, prezentat în mărime naturală, va fi expusă în permanenţă la muzeul amenajat în casa memorială din Urbino.

Deplâns de contemporani, Rafael a beneficiat la moartea sa de funeralii grandioase organizate la Vatican. Rafael a realizat un număr mare de opere artistice de o importanţă majoră, din care o mare parte se află la Vatican.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul