Comportamentul uman este dictat de doua axe – cum ma raportez la propria persoana si cum ma raportez la ceilati.
In functie de asta am un anumit comportament. Cei mai multi tind sa fie submisivi sau agresivi. Exista insa si alternativa buna pentru relatii si comunicare – ASERTIVITATEA.
Comportamentul ne dicteaza insa si modul in care vom comunica, iar comunicarea eficienta este baza oricarei relatii , fie ca este personala sau profesionala.
De cele mai multe ori nu comunicăm, ci de-abia așteptăm ca celălalt să termine, pentru a ne spune (sau impune) propria părere.
A comunica înseamnă însă mai mult decât a vorbi. Comunicarea implică respect – pentru noi înșine și pentru ceilalți, o minte deschisă și către alte orizonturi decât cele care ne sunt familiare, dincolo de normalitatea pe care ne-am conturat-o, implică ascultare reală și, nu în ultimul rând, răbdarea de a înțelege punctul de vedere al celuilalt și de a-l expune pe al nostru.
Comunicarea asertiva inseamna sa iti exprimi cu incredere si diplomatie punctul de vedere, avand in acelasi timp rabdare si bunavointa in a asculta si a intelege si punctul de vedere al interlocutorului.
S-au scris sute de carti despre comunicarea eficienta si asertiva si lecturarea lor te poate ajuta sa te evoluezi. Totusi, retinem doar 10% din ceea ce citim. Din acest motiv este important sa si aplici tehnicile sugerate.
O alta solutie sunt cursurile si workshop-urile de comunicare unde fiecare tehnica prezentata este imediat aplicata si testata astfel incat sa produca modificari in comportamentul obisnuit. Nu e usor sa te schimbi, insa merita efortul. Pana la urma…. viata noastra depinde de cat de bine suntem noi pregatiti sa o traim frumos.
Daniela Irimia, Trainer Comunicare la Vision Consulting