Criteriul National

Concertul de Anul Nou al Orchestrei Simfonice București

decembrie 31
10:29 2016

received_591834471008679
De peste 60 de ani, a devenit o tradiție ca întreaga suflare de pe mapamond să urmărească atent, la 1 ianuarie, Concertul de Anul Nou de la Viena. Instrumentiști celebri, voci superbe, dirijori și compozitori de renume s-au perindat pe scena vieneză în toată această perioadă încântându-ne cu pagini din lucrările clasice.
Iată, că de patru ani încoace, încet, cu pași timizi, în micul Paris, în Bucureștiul nostru drag, se încearcă înfiriparea unei tradiții privind Concertul de Anul Nou. Al Orchestrei Simfonice București.
De la un an la atul, pe măsura înscrierii lui în tradiție, concertul de Anul Nou al Orchestrei Simfonice bucureștene devine din ce în ce mai bun. Ca un vin de viță nobilă ce se transformă în cea mai bună licoare din lume odată cu păstrarea în cramă și cu trecerea anilor.
A patra ediție a Concertului Tradițional de Anul Nou al Orchestrei Simfonice București, care va fi transmis înregistrat în prima zi a lui 2017 de Realitatea TV, a avut un invitat de marcă. La pupitru s-a aflat dirijorul și compozitorul chinez Jin Wang.
received_591834461008680
Jin Wang şi-a câştigat notorietatea prin talentul său excepţional. Perfecţionându-se în dirijat orchestră la Conservatorul din Beijing şi apoi la Academia de Muzică din Viena, Jin Wang a avut şansa de a studia de-a lungul timpului cu reputaţi maeştri ai baghetei printre care se numără Leopold Hager, Vaclav Neumann, Peter Eötvös, R. Österreicher, Zubin Mehta şi Leonard Bernstein.
Jin Wang a repurtat numeroase succese şi a obţinut premii în cadrul unor competiţii internaţionale dintre care amintim: „Fittelberg” – Polonia, „Muzica secolului al XX-lea” – Austria, „Budapest Television” – Ungaria, „Dinu Niculescu” – România, „Primăvara la Praga” – Cehia, „Nikolai Malko” – Danemarca, „Arturo Toscanini” – Italia. A fost invitat la pupitrul unor prestigioase orchestre precum Orchestra Simfonică Radio din Berlin, Royal Philharmonic Orchestra din Londra, Orchestra „Toscanini” din Italia, Orchestra Naţională din China, Filarmonica din Seul, Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Simfonică „Yomiuri” din Tokyo, colaborând şi cu ansambluri de profil din Praga, Stockholm, Bergen, Copenhaga şi Berlin.
Aprecierea de care se bucură a făcut ca Jin Wang să fie invitat al Filarmonicii de Stat din Moravia, al Filarmonicii „Janaček”, al Operei Naţionale din Finlanda şi Operei Comice din Berlin, precum şi al Orchestrei Naţionale Radio România.
Jin Wang a fost director artistic al ansamblului „Schubert Sinfonietta”, iar în stagiunile 2006-2008 a fost director atât al Filarmonicii cât şi al Operei din Würzburg.
Repertoriul său valorifică o variată paletă stilistică ce cuprinde numeroase opere, lucrări simfonice, vocal-simfonice, talentul său muzical îndreptându-se şi spre compoziţie – Suitele „Impresii din Tibet” sau lucrările mai recente: „Variațiunile Nokia”, ”Würzburg Night-watchman”, „New Year Hymn”, ”Song from the Roof of the World” cuceresc publicul european şi nu numai.
De la clasicii ruși la muzica de film, via Rossini și Strauss
Concertul de Anul Nou al Orchestrei Simfonice București a debutat cu uvertura de la opera Ruslan și Liudmila de Mihail Glinka. Un debut în forță, care a avut menirea să trezească din prima clipă atenția auditoriului și să readucă bucuria muzicii clasice.
De la tumultoasa poveste a celor doi, s-a trecut apoi la reveria din baletul Frumoasa din pădurea adormită, a lui Piotr Ilici Tchaikovsky. Sub bagheta dirijorului Jin Wang, instrumentiștii Orchestrei Simfonice București au continuat visul de final de an cu pasaje din poemul simfonic O noapte pe muntele pleșuv – compoziția lui Modest Petrovici Musorgski, pentru ca apoi să atace puternic pasaje din baletul tchaikovskian Lacul lebedelor.
Partea a doua a concertului a menținut povestea de iarnă, debutând cu un fragment din baletul Spărgătorul de nuci. Tot de Tchaikovsky. După care a venit bijuteria: Uvertura de la Wilhelm Tell, operă compusă de Gioachino Rossini după un libret scris de Etienne de Jouy și Hippolyte Bis, bazat pe piesa de teatru omonimă a lui Friedrich Schiller.
Am avut ocazia de mai multe ori să ascult această uvertură, sub bagheta mai multor dirijori celebri. Iar ceea ce am văzut și auzit în seara zilei de 30 decembrie 2016 la Sala Palatului, se poate înscrie cu succes drept una dintre cele mai bune interpretări ale uverturii operei Wilhelm Tell, pentru că totul a sunat aproape perfect. Instrumentele s-au armonizat perfect, iar energia dirijorului chinez Jin Wang și-a pus amprenta din plin asupra finalului piesei, care a fost unul pur și simplu fabulos. Iar debutul uverturii, cu interpretarea celor cinci violoncele, dintre care s-a făcut remarcat solo-ul renumitului Rodin Moldovan, venit special de la Leipzig pentru acest concert, a fost remarcabilă. Iată unul dintre motivele pentru care vă invit să urmăriți înregistrarea acestui concert în ziua de Anul Nou, la Realitatea TV.
received_591834467675346
Concertul a continuat cu o parte dintre valsurile și polcile compuse de membrii familiei Strauss, după care s-a trecut la muzica de film.
În Sala Palatului s-au auzit acordurile din coloanele sonore ale filmelor Mic dejun la Tiffany (peliculă în care rolul principal a aparținut actriței Audrey Hepburn), Rocky (rol principal interpretat de Sylvester Stallone), Aventurile rabinului Jacob (peliculă unde rolul principal a fost interpretat de celebrul Louis de Funes, iar muzica a fost compusă de autorul de origine română Vladimir Cosma) și Cartea Junglei.
Cireașa de pe tort a reprezentat-o finalul cu celebrul Marș al lui Radetzky, compus de Johann Strauss(tatăl), interpretare în care publicul are un rol activ. Iar publicul din Sala Palatului a acompaniat perfect cu ritmul aplauzelor sale interpretarea Orchestrei Simfonice București și a dirijorului chinez Jin Wang.
O singură critică: bâlbele nenumărate ale prezentatorului Amedeo Ene, cel care prezintă știrile la Realitatea TV. Deși nu a fost la prima prezentare a concertului, ținând cont că a fost și anul trecut, Amedeo Ene este prea copleșit de emoții când se află în fața publicului meloman. Poate, pe viitor, ar trebui să avem un prezentator profesionist.

Sursa foto : Arhiva personală a domnului Hristo Botev

Redacția ziarului Criteriul Național mulțumește domnului Hristo Botev pentru excelentul material oferit în exclusivitate!

 

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro