Criteriul National

Concertul de final al Festivalului George Enescu din 2017 a fost un triumf

Concertul de final al Festivalului George Enescu din 2017 a fost un triumf
septembrie 24
19:48 2017

La Sala Mare a Palatului, pentru a doua seară consecutivă, Orchestra Royal Concertgebouw din Amsterdam, cu maestrul dirijor italian Daniele Gatti a oferit publicul meloman un program divers. Solistul din această seară a fost titratul violonist român Liviu Prunaru. Programul a inclus Uvertura „Eurrianthe” op. 84 a lui Ludwig van Beethoven,Capriccio pentru vioară şi orchestră (aranjament de Cornel Țăranu, după schițele compozitorului) de George Enescu iar după pauză Simfonia nr. 5 în si bemol major op. 100 a lui Serghei Prokofiev.

front

Telespectatorii au putut urmări în transmisiune directă sâmbătă, de la ora 19.20, la TVR 3, TVR HD dar și online pe stream-ul enescu.tvr.ro  acest eveniment care a închis cea de-a XXIII-a ediție a festivalului “George Enescu”.

Evenimentul care a pus punct întregii serii de evenimente din cadrul acestei ediții cu numărul XXIII a Festivalului George Enescu a debutat la ora 19 și 30 de minute la Sala Palatului. Concertul a putut fi urmărit live și pe ecranul din Piața festivalului George Enescu din București. A fost o reîntâlnire cu minunații instrumentiști de la Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam,  dar și cu maestrul italian, dirijorul Danielle Gatti.

Aceștia au interpretat  Uvertura Eurianthe, alături de membri ai Orchestrei Române de Tineret. Lucrarea prezentată a fost inclusă în cadrul programului „Side by Side”.

A urmat o versiune interpretativă de excepție a opusului enescian intitulat „Caprice Roumain’ pentru vioară și orchestră de Enescu , în aranjamentul maestrului Cornel Țăranu). Solistul acestei interesante  și deosebit de atractive lucrări a fost violonistul Liviu Prunaru.

Despre maestrul Liviu Prunaru pot spune ca este unul dintre cei mai versatili muzicieni din actuala generație, find remarcat de la o varsta frageda de chiar la  Lordul Yehudi Menuhin și Alberto Lysyin ce i-au facilitat accesul pentru a studia la Academia Internațională de Muzică Menuhin din Gstaad.

Liviu Prunaru şi-a început cariera cu Orchestra Simfonică Juilliard la Alice Tully Hall în Lincoln Center, iar de atunci el a cântat cu orchestre renumite din lume, cum ar fi, printre altele, Orchestra Simfonică din Londra, Orchestre de Chambre de Lausanne, Royal Concertgebouw Orchestra și multe altele .

A fost invitat în calitate de solist şi muzician de camera în centrele de muzică din întreaga lume și susţine în mod regulat masterclassuri în Statele Unite ale Americii, Olanda, România, Taiwan, Coreea etc. a înregistrat mai multe CD-uri ca solist.

prunaru

Liviu Prunaru cântă la o vioară Stradivarius de la Royal Concertgebouw Orchestra, fiind prim-concertmaistru al acestei orchestre de renume din Amsterdam.

A fost cu adevărat o manifestare remarcabilă, care a reunit pe unii dintre cei mai valoroşi solişti şi câteva mari orchestre ale lumii, ceea ce transformă, din doi în doi ani principalul eveniment al vieţii muzicale internaţionale.

Opusul enescian este cu siguranţă o lucrare aparte, singulară în repertoriul violonistic pentru că Enescu – o personalitate fantastică, care a trăit nu numai în România, dar şi în Franţa o bună parte din viaţă,. Recunoscut ca un mare dirijor şi bineînţeles un mare compozitor şi pedagog, a fost una dintre cele mai importante figuri ale muzicii primei părţi ale secolului al XX-lea. Din această inspirată, versatilă interpretare se pot face paralele cu piese precum Tzigane de Ravel sau cu Rapsodiile de Bartók , dar şi cu Melodiile lăutăreşti ale lui Pablo de Sarasate. În fapt, Capriciul român este asemeni unui concert pentru vioară şi orchestră, cu un stil foarte special apropiat de cel al lăutarilor, al violoniştilor români de muzică tradiţională. Este scris într-o manieră liberă, iar predominat am remarcat stilul la care desigur Enescu a apelat adesea, în special în cea de-a Treia Sonată pentru pian şi vioară, dar şi în suita Impresii din copilărie.

Viziunea interpretativă a maestrului Liviu Prunaru a fost deosebită. Multitudinea, diversitatea de stări, de culori au transpus publicul meloman ce a umplut la refuz Sala Palatului  într-o stare de graţie. În repertoriul violonistic concertant este chiar unic, iar cu siguranţă această lucrare va mai fi prezentată şi cu alte ocazii.Ca amănunt, maestrul Liviu Prunaru a purtat o ie tradiţională românească.

După o binemeritată pauză, Royal Concertgebouw Orchestra a interpretat cu o deosebită naturaleţe Simfonia a V-a de Prokofiev. Vorbele şi părerile  s-au risipit pe sub scaune şi acolo le-au lăsat, cei care vor reveni peste doi ani la o altă sărbătoare a muzicii deoarece, personal consider că nu are niciun rost să ne limităm  în aprecieri sau în litere pentru a descrie acest uriaş ocean de emoţii. Muzica trebuie interpretată, trăită şi simţită, nu numai disecată, analizată sau comentată…

back

Sursa foto : http://festivalenescu.ro/, Youtube.com,https://cimec.wordpress.com

Cronica acestui concert a fost oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

Pericolul autocrației din Europa - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Motto ”Democraţia este nonautocraţie, contrariul perfect al autocraţiei. Aceasta înseamnă că democraţia denotă un sistem politic caracterizat prin refuzul puterii personalizate, a puterii asupra cetăţenilor. Puterea nu este «proprietatea» nimănui. Aşadar, conducătorii vor deţine această funcţie ca urmare a desemnării libere, neîngrădite, de către cei care urmează să fie conduşi. Cu alte cuvinte, oricând puterea celorlalţi de a desemna pe cineva este contrafăcută sau anihilată pentru că dezacordul este zădărnicit ori nu ni se oferă alternative – democraţia este ucisă chiar când începe să funcţioneze.”

definiţie de Giovanni Sartori

Recursul emoțional al tuturor teoriilor conspirației reziduale, care se multiplică și iau amploare duce la instabilitate. Totul se metamorfozează, iar formele de impunere, de guvernare își pierd din atribuțiile esențiale. Mecanismul este unul atent monitorizat , dar pretutindeni au apărut chiar unii ce se erijează în „specialiști” care, foarte bine și temeinic pregatiți au drept obiectiv propagarea acestor forme autoritare de impunere a sclaviei postmoderniste în ”adevăruri indubitabile” care se află și nu se elimină decât până la următoarea formă. De fapt, fără să ne mai ferim de cuvinte, tot acest angrenaj face parte din proiectul denumit The New Order, despre care se cunosc foarte puține aspecte.

Mecanismul presupune un efort corelat, susținut, pe deplin integrat în structurile fiecăruia dintre noi, îndeosebi în cele psiho-somatice, în care acești „apologeți ai Noii Ordini” fac eforturi susținute și doresc să-i acceptăm cu toate idiosincraziile lor.
Totuși, dacă de la naștere am primit de la Dumnezeu daruri și haruri precum inteligența, intuiția, analiza, comparația,evaluarea etc ca metode chiar și gradul de receptivitate al nostru poate să ne dea semnale puternice. O importanță aparte, din stadiul de zvon până la cel de informație pe deplin asumată, conștientizată și reverificată ne revine pe deplin, ad integram.Totul se poate lumina, se poate limpezi, numai cercetând cu atenție, argumentând sau identificând cauzele și mai apoi, descoperind chiar ” firul roșu”, în toată splendoarea și eficacitatea, simplitatea sa.

Din capul locului vă spun că nu am pretenția că le-aș fi descoperit recent sau discutat în premieră. Suma totală de elemente care alcătuiesc acest tablou aflat mereu în mișcare poate surprinde pe absolut oricine. Însă, nu fac apologia vreunei direcții sau regimuri (de orice natură),ci, doresc doar să vă semnalez pericolele mascate foarte bine de către „înalta clasă” care are scopul bine conturat de a ne îngrozi și a ne asupri în continuu.

În cele ce urmează, urmând „politica pașilor mărunți” am să vă expun, câte ceva din trend-ul general, pe deplin meschin al actualei cât și viitoarei configurații a ceea ce denumim a fi construcție cu caracter politic, guvernamental.
Toate acestea se petrec chiar sub ochii noștri, ai tuturor celor care viețuim pe aceste meleaguri. Sumă de evenimente necesită o tratare mult mai amplă, chiar mai serioasă, dar din lipsă de timp ,energie și spațiu,voi încerca să rezum sau să realizez un fel de frescă, fără a avea la dispoziție vreo culoare sau opinie vehiculată, interpretată sau răstălmăcită.…...

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu