Criteriul National

CONSECVENŢĂ ROMANTICĂ!Maestrul Horia Andreescu a dirijat impecabil Orchestra Konzerthaus din Berlin la Ateneu!

septembrie 11
21:28 2015

 Orchestra Konzerthaus din Berlin dirijată de maestrul Horia Andreescu, alături de pianistul Rudolf Buchibeneder au interpretat lucrări de Brahms şi Dvorak, astăzi 11 Septembrie, de la ora 16 30, pe scena Ateneului Român!

Konzerthaus Berlin

De a lungul vremurilor, în istoria muzicii au existat momente faste, favorabile demersului artistic. Un asemenea moment de graţie îl reprezintă perioada Romantică. În spaţiul german, personalitatea lui Johannes Brahms a fost una covârşitoare.

Pianistul după amiezii din data de 11 Septembrie a fost o prezenţă de excepţie. Având o experienţă vastă, a oferit o versiune interpretastivă unică, plină de vigoare dar şi de înţeles Concertului numărul 1 în re minor , op 83.Considerat a fi de către unii comentatori ca fiind un fel de ” simfonie cu pian obligat ” ceea ce la prima vedere ar diminua rolul exponenţial al solistului, compozitorul dar mai ales pianistul Johannes Brahms a dat formei concertante o amploare simfonică contzinînd linia predecesorului său Beethoven. Fapt foarte cunoscut era amănuntul conform căruia iubitorii epocii admirau bravura tehnică manifestată prin adevărate cascadorii instrumentale. Copnceptul acestui minunat concert invită la echilibru, echidistanţă şi în partea mediană la introspecţie.

Prima parte Maestoso a debutat cu o introducere amplă a orchestrei ce a expuscele două teme contrastante. Prima este hotărâtă, energică cea de a doua tristă, lirică, evocativă. Pianul va expuneţi va debuta în acel ethos specific brahmsian, reiterând motivele grupurilor tematice în aceeaşi ordine . O scurtă şi deplin de bine reliefată cadenţă atipică în mijlocul părţii I va pregăti expunerea unei dezvoltări a acestei întinse forme de sonate.

Acurateţea execuţiei cât şi reliefarea culorilor instrumentale au fost admirabil evidenţiate de către maestrul Horia Andreescu.

horia-andreescu

Pasajul de octave în succesiune va apregăti falsa repriză reiterată de aceleaşi motive din debutîn cu totul alte tonalităţi înrudite cu cea de bază.Substanţa sonoră rafinată dar şi densă va asigura cadrul necesar etalării Reprizei în acelaşi caracter hotărât şi avântat, urmată de o Codă plină de inventivitate în care se va intercala o cadenţă. Pasajele concluzive vor încununa această primă parteîn acelaşi caracter eroic şi avântat.

Partea a II a este în tonalitatea omonimă, Re Major, într o atmosferă atât de specifică acelui romantism post Bach, în carestructurilemotivelor, frazelor şi perioadelor se leagă atât de firesc, logic.

Într un echilibru al stărilor psiho emoţionale, pianul va expune materialul sonor în tuşe rafinate, sonorităţi ce se vor completacu acelea orchestrale, la fel de mobile.Forma de lied bipartit se vaîncheia în acceaţi atmosferă caldă şi plină de optimism.

Partea a III a fost concepută în formă de sonată rondo în care pianul va domina tot discursul muzical.Caracterelel eroice, lirice, confesive vor coexista într un mod foarte prietenos, Tema secundă va evoca acel coral solemn, din partea mediană ce va asigura acel echilibru atât de necesar al formei.Introducerea unui episod în fugato al orchestrei va diversifica stilistic unul dintre episoade cu rol de trecere , de autentică dezvoltare. O cadenţă plină de vitalitate şi strălucire va pregăti un final atent construit. Execuţia solistului a fost una cât se poate de remarcabilă.

Aclamat la scenă deschisă a oferit ca bis o parafrază după celebrele valsuri de Johann Strauss într o versiune tehnică şi expresivă de mare inspiraţie.

După pauză, orchestra din Berlin dirijată de Horia Andreescu a prezentat publicului Simfonia a IX a în mi minor op.95 „Din lumea nouă „. Chiar compozitorul a denumit o încă de la prima audiţie de al New York din 1893., pentru a sublinia că a fost proiectată sub impresia sejurului său de doi ani pe continentul american.

Tema este de inspiraţie cehă. Totuşi această simfonie va continua şi cu alte inspiraţii provenite din muzica indienilor sau chiar ale negrilor de pe plantaţii.Acest lucru nu înseamnă automat că Dvorak ar fi plagiat aceste melodii ci doar a utilizat anumite particularităâi ca ritmurile punctate, structuri ale gamei pentatonice. Acestea au creionat un caracter insolit chiar exotic.

După introducerea lentă va urma partea întâi într o formă de sonată cu două teme contrastante.

Partea a II a Lento este de fapt o tristă cantilenă şi va fi încredinţată cornului englez. Tema e sugestivă amintind de cântecele populaţiei americane, înrudite cu cele ale indienilor.

Partea a III a Scherzo cu caracter avântat va fi redată asemeni unui dans excepţional, într o gândire componistică, Dvorak va reliefa originile slave în tipicul unor dansuri specifice.

Partea a IV aAllegro con fuoco va debuta cu acel elan ce va readuce toate elementele precedente. Cele două planuri cel eroic cât şi cel liric se vor contopi într o mişcare plină de patos şi efervescenţă.

Excelenta colaborare dintre ansamblu şi reputatul dirijor român au creat o versiune interpretativă de excepţie a acestui adevărat hit dintre simfonii.Nenumăratele chemări  şi ovaţii prelungite au întregit într un mod admirabil acest concert.

Orchestra a bisat începutul celei de a patra părâi a acestei nemuritoare simfonii

 

Surse foto www.rbb-online.de jurnalul.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo