Criteriul National

CONSECVENŢĂ ROMANTICĂ!Maestrul Horia Andreescu a dirijat impecabil Orchestra Konzerthaus din Berlin la Ateneu!

septembrie 11
21:28 2015

 Orchestra Konzerthaus din Berlin dirijată de maestrul Horia Andreescu, alături de pianistul Rudolf Buchibeneder au interpretat lucrări de Brahms şi Dvorak, astăzi 11 Septembrie, de la ora 16 30, pe scena Ateneului Român!

Konzerthaus Berlin

De a lungul vremurilor, în istoria muzicii au existat momente faste, favorabile demersului artistic. Un asemenea moment de graţie îl reprezintă perioada Romantică. În spaţiul german, personalitatea lui Johannes Brahms a fost una covârşitoare.

Pianistul după amiezii din data de 11 Septembrie a fost o prezenţă de excepţie. Având o experienţă vastă, a oferit o versiune interpretastivă unică, plină de vigoare dar şi de înţeles Concertului numărul 1 în re minor , op 83.Considerat a fi de către unii comentatori ca fiind un fel de ” simfonie cu pian obligat ” ceea ce la prima vedere ar diminua rolul exponenţial al solistului, compozitorul dar mai ales pianistul Johannes Brahms a dat formei concertante o amploare simfonică contzinînd linia predecesorului său Beethoven. Fapt foarte cunoscut era amănuntul conform căruia iubitorii epocii admirau bravura tehnică manifestată prin adevărate cascadorii instrumentale. Copnceptul acestui minunat concert invită la echilibru, echidistanţă şi în partea mediană la introspecţie.

Prima parte Maestoso a debutat cu o introducere amplă a orchestrei ce a expuscele două teme contrastante. Prima este hotărâtă, energică cea de a doua tristă, lirică, evocativă. Pianul va expuneţi va debuta în acel ethos specific brahmsian, reiterând motivele grupurilor tematice în aceeaşi ordine . O scurtă şi deplin de bine reliefată cadenţă atipică în mijlocul părţii I va pregăti expunerea unei dezvoltări a acestei întinse forme de sonate.

Acurateţea execuţiei cât şi reliefarea culorilor instrumentale au fost admirabil evidenţiate de către maestrul Horia Andreescu.

horia-andreescu

Pasajul de octave în succesiune va apregăti falsa repriză reiterată de aceleaşi motive din debutîn cu totul alte tonalităţi înrudite cu cea de bază.Substanţa sonoră rafinată dar şi densă va asigura cadrul necesar etalării Reprizei în acelaşi caracter hotărât şi avântat, urmată de o Codă plină de inventivitate în care se va intercala o cadenţă. Pasajele concluzive vor încununa această primă parteîn acelaşi caracter eroic şi avântat.

Partea a II a este în tonalitatea omonimă, Re Major, într o atmosferă atât de specifică acelui romantism post Bach, în carestructurilemotivelor, frazelor şi perioadelor se leagă atât de firesc, logic.

Într un echilibru al stărilor psiho emoţionale, pianul va expune materialul sonor în tuşe rafinate, sonorităţi ce se vor completacu acelea orchestrale, la fel de mobile.Forma de lied bipartit se vaîncheia în acceaţi atmosferă caldă şi plină de optimism.

Partea a III a fost concepută în formă de sonată rondo în care pianul va domina tot discursul muzical.Caracterelel eroice, lirice, confesive vor coexista într un mod foarte prietenos, Tema secundă va evoca acel coral solemn, din partea mediană ce va asigura acel echilibru atât de necesar al formei.Introducerea unui episod în fugato al orchestrei va diversifica stilistic unul dintre episoade cu rol de trecere , de autentică dezvoltare. O cadenţă plină de vitalitate şi strălucire va pregăti un final atent construit. Execuţia solistului a fost una cât se poate de remarcabilă.

Aclamat la scenă deschisă a oferit ca bis o parafrază după celebrele valsuri de Johann Strauss într o versiune tehnică şi expresivă de mare inspiraţie.

După pauză, orchestra din Berlin dirijată de Horia Andreescu a prezentat publicului Simfonia a IX a în mi minor op.95 „Din lumea nouă „. Chiar compozitorul a denumit o încă de la prima audiţie de al New York din 1893., pentru a sublinia că a fost proiectată sub impresia sejurului său de doi ani pe continentul american.

Tema este de inspiraţie cehă. Totuşi această simfonie va continua şi cu alte inspiraţii provenite din muzica indienilor sau chiar ale negrilor de pe plantaţii.Acest lucru nu înseamnă automat că Dvorak ar fi plagiat aceste melodii ci doar a utilizat anumite particularităâi ca ritmurile punctate, structuri ale gamei pentatonice. Acestea au creionat un caracter insolit chiar exotic.

După introducerea lentă va urma partea întâi într o formă de sonată cu două teme contrastante.

Partea a II a Lento este de fapt o tristă cantilenă şi va fi încredinţată cornului englez. Tema e sugestivă amintind de cântecele populaţiei americane, înrudite cu cele ale indienilor.

Partea a III a Scherzo cu caracter avântat va fi redată asemeni unui dans excepţional, într o gândire componistică, Dvorak va reliefa originile slave în tipicul unor dansuri specifice.

Partea a IV aAllegro con fuoco va debuta cu acel elan ce va readuce toate elementele precedente. Cele două planuri cel eroic cât şi cel liric se vor contopi într o mişcare plină de patos şi efervescenţă.

Excelenta colaborare dintre ansamblu şi reputatul dirijor român au creat o versiune interpretativă de excepţie a acestui adevărat hit dintre simfonii.Nenumăratele chemări  şi ovaţii prelungite au întregit într un mod admirabil acest concert.

Orchestra a bisat începutul celei de a patra părâi a acestei nemuritoare simfonii

 

Surse foto www.rbb-online.de jurnalul.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro