Criteriul National

Cum alegi papucii electrici pentru siguranţe: 6 criterii

Cum alegi papucii electrici pentru siguranţe: 6 criterii
septembrie 23
10:05 2022

Rolul papucilor electrici este acela de a asigura conductivitatea în condiţii de siguranţă. Atât în construcţii, cât şi în industria auto se utilizează diverse modele de papuci electrici. În cele ce urmează, îţi prezentăm câteva dintre caracteristicile papucilor electrici şi criteriile după care se diferenţiază:

Ce înseamnă sintagma mamă-tată?

În limbajul electricienilor, vei auzi repetat cuvintele mamă-tată când vine vorba despre împerecherea unor cabluri. Sintagma se foloseşte la nivel internaţional pentru a distinge două tipuri de mufe diferite, dar compatibile. Cel mai comun model de mufe mamă-tată este USB-ul pe care îl folosim frecvent pentru încărcarea telefoanelor sau legăturile dintre anumite componente hardware ale laptopului sau computerului. În principiu, mama este partea prizei, în timp ce tatăl este firul de conectat. În domeniul auto, întregul sistem electric al maşinii este alcătuit din conexiuni realizate cu ajutorul diferitelor mufe de prindere. Acestea respectă acelaşi principiu, însă diferă în funcţie de locul şi rolul pe care îl au.

În funcţie de formă

De forma papucilor electrici depinde modalitatea realizării conexiunii. Cele mai cunoscute sunt modelele tip spadă-teacă, respectând principiul mamă-tată. Pe lângă acestea, mai există papuci în formă de inel care au la capătul cablului o formă rotundă. Aceasta se conectează la o bornă sau un şurub. Un alt model de prindere este cel de tip furcă, recomandat datorită conectării şi îndepărtării cu uşurinţă a cablului în/din mufa mamă. Tot în domeniul auto, vei întâlni papuci şi conectori electrici în formă de pini, cu sistem de prindere 1 la 1, asemănător celor spadă–doar că mufa tată este rotunjită de jur împrejur– sau protejaţi de o carcasă care reuneşte mai mulţi pini ce se conectează la un număr similar de prize, de asemenea protejate într-o carcasă.

Papucii electrici neizolaţi

Papucii electrici neizolaţi sunt cea mai simplă opţiune de realizare a unei conexiuni. Se folosesc în general pentru a conecta cabluri la o bornă stabilă din acelaşi material: cupru la cupru, aluminiu la aluminiu, aliaj la aliaj. Spre exemplu, un papuc din cupru legat eficient la o bornă stabilă asigură stabilitatea conexiunii în caz de vibraţii, diminuând probabilitatea unui scurtcircuit. Pentru mai multă siguranţă se recomandă sertizarea conexiunii prin presare mecanică, folosind cleştele special.

Papuci electrici izolaţi

Papucii electrici izolaţi adaugă un plus de siguranţă conexiunii, prevenind îndoirea cablului în locul de legătură. Un mare avantaj în folosirea acestui tip de papuci electrici pentru siguranţe este culoarea izolatorului care te ajută să identifici mai uşor conexiunea asupra căreia trebuie să intervii. În plus, materialul izolator din jurul cablului propriu-zis sporeşte durabilitatea acestuia şi îl protejează împotriva uzurii mecanice sau a factorilor externi: praf, umiditate, substanţe periculoase.

Tipul izolaţiei

Papucii electrici tip mamă pot fi izolaţi total sau parţial, în timp ce modelele tip inel sau furcă au izolaţie din PVC doar în jurul cablului. Cea mai bună protecţie o oferă în mod evident modelele izolate total fiindcă rezistă indiferent de condiţiile interne sau externe de exploatare.

Importanţa dimensiunilor

Indiferent de tipul de papuci electrici folosit, trebuie să respecţi dimensiunile conexiunii. Atât cablurile, cât mai ales mufele de prindere se diferenţiază în funcţie de mărimi şi diametru. De asemenea, sertizarea poate fi făcută doar respectând aceste cote. Pentru a interveni în remedierea unei probleme de natură electrică trebuie să cunoşti, după caz, secţiunea firului, gaura şurubului şi lăţimea papucului.

Cunoaşterea câtorva noţiuni de bază cu privire la realizarea sau refacerea unei conexiuni electrice te ajută să intervii atunci când apare o deficienţă. În special în cazul unei probleme la sistemul electric al maşinii este important să ai în trusa de scule din portbagaj un kit de piese şi componente care te ajută să continui deplasarea în cel mai scurt timp.

 

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Maria Popescu

Maria Popescu

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul