Criteriul National

Cum sa-ti alegi tapetul si ce tablouri sa folosesti

Cum sa-ti alegi tapetul si ce tablouri sa folosesti
mai 02
08:44 2022

Pe langa culoarea peretilor, tapetul este si el o unealta eficienta pentru a genera dispozitii si pentru a crea efecte vizuale intr-o camera. In prezent exista o mare diversitate de tapete, de la cel cu nuante unice pana la modelele internationale. Cu ajutorul tapetului, poti conferi structura peretilor, atat vizual, cat si fizic. Exista tapete care atrag privirea cu modelele lor liniare, care fac peretii sa para acoperiti de material, dar si tapete tactile, cu elemente in relief, cum ar fi valurile sau algele, si cu suprafata rugoasa, pe care o simti la atingere.

Reguli de baza si trucuri

Cand cauti modele de tapet, poti incepe chiar de la constructie in sine. Indiferent daca vrei sa respecti stilul cladirii si al tipologiei arhitecturale sau daca ai curaj si vrei sa iesi din tipare, este bine sa stii care au fost modelele si formele relevante la momentul construirii casei, pentru a lua decizii bine argumentate. Fiecare stil arhitectural are propriile simboluri, care se regasesc in tapetul clasic, dar si in cel modern, in care au fost reinterpretate, deci ai de unde alege.

Dimensiunea camerei sau suprafata totala a peretelui sunt ghidaje potrivite pentru alegerea modelului. Exista o regula de baza veche, care spune: „Camere mici, model marunt; camere mari, model mare”. Aceasta recomandare pleaca de la idea ca modelele de mari dimensiuni au adesea nevoie de mai mult spatiu pentru „ a se desfasura” in voie, asa ca un astfel de tapet plasat ìntr-o camera mica ar putea s-o aglomereze. Totusi, cred ca ar trebui sa urmezi sfatul cu moderatie, pentru ca in schitele moderne, de tip open space, poate aparea senzatia de neglijenta daca alegi un tapet cu modele mari pentru toti peretii. Modelele mici tind sa se amestece cand le privesti de la distanta, dand o senzatie mai linistitoare, si scot in evidenta obiectele individuale (o lampa, o piesa de mobilier), in timp ce modelele mari tind „, sa inghita” detaliile, pentru ca sunt mai vocale” decat decorurile din fata lor. Daca alegi un tapet cu modele mari, asteapta-te sa petreci mai mult timp cu alegerea mobilei si a designului, pentru ca trebuie sa echilibrezi impresia generala.

Este important sa nu evaluezi tapetul doar in functie de marimea modelului. Si numarul de culori de pe acesta poate influenta impresia generala. Cu cat sunt mai multe culori, cu atat este mai complexa imaginea. Daca te intimideaza idea de tapet sau daca nu toti membrii familiei tale sunt convinsi ca este o idee buna sa-l folosesti intr-o anumita camera, poate fi de ajutor sa alegi un tapet mai bland, in nuante palide, cu modele care avanseaza de la ton la ton. Dar, daca esti in cautarea unui tapet care sa atraga privirea, ar trebui sa lasi deoparte modelele monocrome si sa te concentrezi pe culorile si nuantele puternice.

 

Nu respinge ideea mostrelor de tapet. Incearca sa-ti formezi o idee despre un anumit model facand un pas imaginar în spate, uitandu-te la bucata aceea de tapet si incercand sa-ti imaginezi cum va arata pe toata suprafata pe care o va acoperi. O selectie de imagini de pe internet îti poate fi de mare ajutor, pentru ca de obicei exista persoane care au testat un anumit model înaintea ta si astfel il poti vedea in contextul potrivit.

 

Schimbarea de tempo intre camere

Daca doresti sa pui tapet in toata casa sau in tot apartamentul, ar fi bine sa ai in vedere liniile vizuale. Care sunt camerele pe care le vezi simultan? De asemenea, este important sa analizezi forte exact modelele de tapet pe care le-ai ales (sau le vei alege), pentru ca find mai multe vor influenta impresia generala si senzatia din interior. Daca vezi tot etajul, de exemplu, in linii axiale sau daca trecerile dintre camere sunt inchise, astfel ca preiei senzatia dintr-o camera si o duci in urmatoarea cand treci prin locuinta, ar fi bine ca schimbarea de tempo din tapete sa fie constienta, in deplina armonie cu ritmul interior pe care ti-l doresti. Daca vrei sa creezi un ritm mai lent, opteaza in una dintre camere pentru un tapet cu un model puternic, care „sa se dilueze” in peretii din camera alaturata, acoperiti cu o culoare solida, sau alege un model mai simplu pentru o camera si unul expansiv pentru alta. Gandeste-te la o culoare care sa se regaseasca pe tapetul cu model din camera urmatoare. Daca vrei ca senzatia pe care o lasa tapetul dintr-o camera sa fie de-a dreptul dramatica, fa modelele puternice „, sa se ciocneasca” camera dupa camera. Totul tine de gust, dar nu ar fi o idee rea sa gandesti in ansamblu in loc sa evaluezi tapetele individual, ca sa faci alegeri corecte si sa nu fii surprins de efect cand veti privi modelele impreuna.

 

Trucuri pentru incepatori

Daca nu te pricepi la culori, alegerea unui tapet poate parea coplesitoare; deci, daca esti incepator, un punct de start ar fi sa alegi modele blande, ton cu ton. Nu trebuie sa pui tapet in toata camera, dupa cum nu trebuie s-o tapetezi pe cea in care îti petreci majoritatea timpului. De obicei se recomanda sa incepi cu tapet in camerele mici sau in acele zone din casa in care nu petreci mult timp – tot de dragul incercarii. Pentru inceput, acopera cu tapet o camera sau o baie de oaspeti ori un singur perete din dormitor. Perete de fundal. Singurul perete dintr-o camera diferit de restul, care sunt tapetati sau zugraviti.

Margine. Un tapet ingust, care separa peretele in doua.
Lambrisare sau boiserie, de la cuvantul francez bois (lemn). Imbracarea partii inferioare a unui perete cu lemn si zugravirea sau tapetarea celei superioare. Cand alegi aceasta alternativa, retine ca inaltimea lambriurilor poate varia, dar de cele mai multe ori trebuie avute in vedere proportiile sectiunii de aur (separarea se face rareori la mijlocul distantei dintre podea si tavan, ci mai degraba la 1/3 sau 2/3 din înaltimea peretelui).

 

Efectele vizuale si dimensiunea camerei

Efecte vizuale care amagesc ochiul, facand o camera mica sa para mai mare si mai spatioasa sau conferind intimitate unei camere mari, cu rezonanta, se obtin nu doar prin culoare, ci si prin diversele modele de tapet. Pentru a obtine iluzii optice se aplica aceleasi principii de baza din capitolele anterioare: tinem cont de latimea si directia liniilor de pe un tapet, de proportiile modelelor si de culorile intunecate sau luminoase.

Un mix de modele pentru succes

Daca vrei sa combini mai multe modele în aceeasi camera, de exemplu un tapet cu model sau texturat cu rogojini ori cu piese de mobilier care la randul lor au model, va trebui sa parcurgi cativa pasi pentru ca rezultatul sa fie un ansamblu echilibrat. Este o abordare menita sa ajute, si nu o regula obligatorie.

1) incepe prin a identifica in camera pe care o vei decora zonele cele mai mari in care poti folosi modele. Cel mai adesea este vorba despre pereti, despre mobila masiva, tapitata (cum ar fi canapelele sau fotoliile) si/sau despre suprafetele textile ample – de exemplu, covoare, perdele sau cuverturi de pat.

2) Ulterior, treci la zonele mai mici in care poti adauga modele. Acestea pot fi identificate in functie de tipul de camera, iar elementele cu model pot varia de la pernute decorative la abajururi, ghivece, fete de masa sau tavi.

 

3) Alege tapetul si textilele pe care doresti sa le combini. Poti alege dintre:

– modele organice (luxuriante)

– modele geometrice (restranse)

– suprafete monocrome (culori-bloc, pentru echilibru)

Daca vrei sa obtii o dinamica superioara cand combini mai multe modele, trebuie sa folosesti si modele luxuriante, si modele geometrice. Gandeste-te la teoria despre juxtapunere. Imaginile neregulate, organice si cu profunzime sunt pozitionate alaturi de cele mai restranse, mai drepte si repetitive – astfel se activeaza si se sustin reciproc. Daca folosesti doar modele cu design aseman ator, nu se creeaza contraste si exista riscul ca totul sa se amestece. Apoi, daca permiti combinatiei de modele sa fie echilibrata de blocuri de culoare, ansamblul general va deveni mai armonios. Alege o culoare preferata, parte din modelele pe care le-ai folosit, si fa in asa fel incat sa ocupe o zona mai extinsa – un covor sau o piesa de mobilier mai mare. Trucul pentru a reusi o combinatie de modele este sa incerci sa potrivesti cele trei blocuri, care se vor sustine reciproc.

Exemple de model organice/luxuriante:
-Frunze

-Flori

-Modele neregulate, cu animale si pas ari

-Toile de Jouy (peisaj)

-Modele cadrilate

-Exemple de model geometrice/restranse

-Figuri geometrice (de exemplu, triunghiuri, p atrate, dreptunghiuri sau romburi)

-Dungi

-Casete

-Model crosetat

Cand alegi modelele, asigura-te ca variezi scara si dimensiunea imaginilor, pentru ca modelele sa nu aiba toate acelasi ritm.

 

4) Dupa ce ai ales modelele cu care doresti sa lucrezi, trebuie sa decizi care dintre ele va fi in centrul atentiei. Alege un model sau un stil care sa devina protagonistul/prima voce si asigura-te ca toate celelalte il vor sustine, ii vor servi drept acompaniament. De obicei, modelele mari functioneaza cel mai bine pe suprafete mai mari (pereti, canapele, perdele si puncte in care se remarca proportiile integrale ale modelelor), in timp ce modelele mai mici si mai detaliate functioneaza perfect pe suprafete mai mici.

5) Daca ai un plan, asigura-te ca grupurile de modele sunt folosite in camera prin rotatie. Este important sa distribui combinatia de modele daca doresti sa creezi o impresie de armonie, pentru ca privitorul sa se concentreze doar pe un singur punct. Daca ai aplicat tapet cu model pe un perete de rezistenta, fa in asa fel incat sa ai un obiect cu model in cealalta parte a camerei – de exemplu, o draperie, un covor mai mare, un abajur sau diferite modele de tablouri canvas, pentru un echilibru mai fin.

6) Roma nu s-a construit intr-o singura zi. Este important sa ai rabdare si sa accepti ca este posibil sa dureze pana cand gasesti combinatia de modele sau stilul care ti se potriveste. Daca îti place forte mult un element, dar acesta iese in evidenta si tulbura echilibrul general, ai rabdare cu el si du-l in alta camera pana cand il gaseste un „ prieten” care sa ajute piesele de puzzle sa creeze o compozitie armonioasa.

Un truc pentru incepatorii care vor sa exerseze combinatia de modele este sa aleaga modele din aceeasi familie de culori. Astfel, contrastele nu vor fi atat de dure si va exista un element comun, care sa conecteze toate elementele. Daca permiti unei culori sa se repete in diverse modele, vei crea o senzatie de calm, in ciuda diferentelor.

 

Trucuri

Un alt truc este sa incepi cu modele create de acelasi designer. Desi cei mai multi dintre cei care se adreseaza firmelor specializate solicita modele diferite, multi designeri si-au creat un stil care se repeta, mai mult sau mai putin evident. Daca te blochezi la un model, ar fi o idee buna sa analizezi portofoliul designerului si sa gasesti „prieteni” sau combinatii care se potrivesc.

 

Ce inseamna potrivirea modelelor?

Tapetul este printat pe niste role inguste. Daca vrei sa-l aplici pe un perete intreg, vei avea nevoie de mai multe role. Trebuie sa ai mereu in vedere modelul, pentru ca benzile de tapet trebuie sa se potriveasca. Exista trei tipuri frecvente de potrivire sau de proportionare, cum se mai numeste, care au impact atat asupra rezultatului final, cat si asupra surplusului (care evident ca afecteaza necesarul).

– Potrivire dreapta: modelul se potriveste pe intreaga latime a tapetului

Potrivire oblica/half drop: modelul este inclinat, pentru a crea senzatia de variatie

– Potrivire libera: modelul nu se potriveste de la o rola la alta

 

Majoritatea magazinelor clasice si online care comercializeaza tapet ofera posibilitatea de a imprumuta cataloage si mostre mai mari de tapet sau de a comanda mostre mai mici, la un cost redus. Lumina naturala si iluminatul dintr-o camera pot afecta perceptia asupra unui tapet, iar singurul mod de a afla cum va arata in casa ta este sa evaluezi chiar acolo unde intentionezi sa-l aplici. Nu uita sa te uiti la mostra vertical, lipind-o de perete.

 

Tablouri pe tapet

  • Evita concurenta tablourilor. Completeaza cu elemente opuse. Pe un tapet cu modele mari se potrivesc tablouri cu motive calme, iar pe tapetele cu model mic ies in evidenta mai bine tablourile cu motive ample, precum tablourile canvas abstracte sau cele minimaliste.
  • Evidentiaza marginile exterioare ale tablourilor folosind rame distincte
  • Foloseste un paspartu pentru a crea distanta intre tapet si subiectul tabloului.

Ramele tablourilor nu trebuie sa fie albe. Exista si optiuni pe negru, cenusiu sau colorate, care pot imprima un aspect de claritate tapetului.

 

Vocabular cromatic

Culori primare = Culorile galben, albastru, rosu.

Culori secundare = Culorile create prin amestecarea culorilor primare – violet, verde, oranj.

Culori tertiare = Culorile create prin amestecarea unei culori primare cu culoarea secundara din cercul cromatic cea mai apropiata de aceasta.

Culori complementare/de contrast = Culori care se potrivesc si care pe cercul cromatic ocupa pozitii diametral opuse. Creeaza un impact puternic si se evidentiaza reciproc.

Ton = Culoarea este cea din recipient, iar tonul este modul in care este perceputa culoarea.

Nuanta = Schimbari ale unei culori (mici diferente de nuanta, luminozitate, saturatie cum ar fi verde-inchis sau deschis). Culorile care au aceeasi nuanta contin aceeasi cantitate de negru, alb sau culoare adaugata.

Monocrom = Uni, intr-o singura culoare.

Pigment = Confera culorii nuanta si capacitate de acoperire.

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Criteriul.ro

Criteriul.ro

Ziar national de informatii si opinii.

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

photostudio_1649947095742

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul