Criteriul National

Cum se pot evita ajustarile de preturi de transfer?

Cum se pot evita ajustarile de preturi de transfer?
martie 28
16:06 2018

Intrucat conceptul de preturi de transfer este de actualitate si totodata poate reprezenta un pericol pentru anumite companii, in continuare, in acest articol vor fi prezentate cateva notiuni introductive despre preturile de transfer si modul in care o companie se poate proteja de ajustarile de preturi de transfer.

In primul rand, trebuie mentionat ca ”preturile de transfer” sunt acele preturi la care se desfasoara tranzactiile de vanzare-cumparare de bunuri si/sau servicii intre companii aflate in mod direct sau indirect sub control comun (al aceleiasi persoane/entitati/familii) astfel incat aceeasi persoana/entitate/familie decide atat pentru compania care cumpara, cat si pentru compania care vinde (aceste companii poarta colectiv denumirea de ”grup de companii”).

Intrucat corporatiile si grupurile locale de companii deopotriva au vazut in preturile de transfer o oportunitate de a optimiza impozitele si taxele platite catre autoritatile fiscale si de a deveni astfel mai competitive, au aparut de-a lungul timpului din ce in ce mai multe dispute cu autoritatile fiscale din intreaga lume.

Prin urmare, autoritatile fiscale au luat o pozitie ferma, au invatat din ce in ce mai mult cum sa stopeze acest fenomen elaborand si imbunatatind in continuu legislatia de preturi de transfer.

La momentul de fata, cel mai renumit instrument prin care autoritatile fiscale din intreaga lume pot lupta impotriva celor care se optimizeaza fiscal este “dosarul preturilor de transfer”, prin care companiile trebuie sa demonstreze ca nu au desfasurat tranzactii la preturi manipulate in asa fel incat sa se optimizeze fiscal.

In ciuda obligatiei de a demonstra prin dosarul preturilor de transfer ca preturile nu sunt manipulate, utilizarea acestora de catre grupurile de companii cu scopul de a se optimiza fiscal nu s-a oprit aici datorita ambiguitatilor din legislatia de preturi de transfer si reglementarii insuficiente a metodelor folosite in cadrul dosarelor de preturi de transfer pentru a demonstra acest lucru.

In plan local, la nivelul Administratiei Nationale de Administrare Fiscala (”ANAF”) s-au initiat de asemenea masuri pentru lupta impotriva manipularii preturilor de transfer si a optimizarii fiscale, prima dintre masuri fiind instituirea legislatiei de preturi de transfer in anul 2008 prin Ordinul Presedintelui ANAF 222/2008.

Mai mult decat atat, o data instituita legislatia de preturi de transfer, au inceput treptat sa se initieze si controale de preturi de transfer. Astfel, in prezent, inspectorii din cadrul ANAF efectueaza controale in randul companiilor din grupuri de companii locale, cat si multinationale in care le solicita acestora sa prezinte dosarul preturilor de transfer.

In controalele de preturi de transfer efectuate de-a lungul timpului s-au efectuat si ajustări de preturi de transfer. Numai in anul 2015, spre exemplu, s-au efectuat controale de preturi de transfer care s-au incheiat cu impozit pe profit suplimentar de plata in valoare de 192 milioane lei si cu diminuari de pierderi fiscale in cuantum de aproximativ 334 milioane lei.

In concluzie, o companie trebuie sa actioneze mereu precaut si sa aiba grija sa aplice preturi de transfer care să fie in conformitate cu legislatia si care sa poata fi aparate ulterior prin dosarul preturilor de transfer.

Cea mai la indemana solutie pentru a putea atinge aceste obiective este pregatirea unei politici de preturi de transfer inainte de a desfasura orice fel de tranzactie intre companii din acelasi grup.

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Digital

Digital

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu