Criteriul National

David Grimal şi Les Dissonances au adus acea notă de rafinament în cadrul Festivalului Enescu

David Grimal şi Les Dissonances au adus acea notă de rafinament în cadrul Festivalului Enescu
septembrie 20
17:48 2017

aSolistul David Grimal şi orchestra Les Dissonances au interpretat un concert care va rămâne un adevărat etalon al acestui Festival Enescu. La Atheneul Român programul a inclus lucrări de  Enescu, Sibelius şi Bartok.

Violonistul David Grimal este unul dintre acei artişti care dovedesc că înţeleg importanţa artei şi muzicii în societate. Acest lucru porneşte de la modalitatea în care interpretul se raportează la partitură şi continuă cu modul în care el se integrează în ansamblu. Născut în 1973, David a început să cânte de la 5 ani de zile. Cursurile de măiestrie la care a participat cu nume sonore ca Isaac Stern şi Shlomo Mintz i -au deschis perspective. Orchestra Les Dissonances are un număr variabil de interpreţi ce reuneşte atât muzicieni consacraţi cât şi tineri artişti.Totodată ei execută lucrări din repertoriul simfonic fără dirijor, cu o largă libertate de interpretare.

Prima lucrare a fost opusul lui George Enescu- Prima suită.Ideea de a surprinde în sunete propriile impresii asupra spaţiului  înconjurător a fost impecabil surprinsă ,după modelul pictorilor impresionişti care se pare că l- ar fi pasionat pe Enescu ce a terminat acest opus în anul 1903, anul în care va avea loc şi prima audiţie, în cadrul Concertelor Lamoreux.

Prima secţiune ,pe lângă tenta descriptivă are acea capacitate de a se desfășura lent, cu acele pete de culoare şi intonaţii ale grupului de tutti sau ale instrumentelor solistice , cele de suflat de lemn ce au creat acel minunat cadru, în care intervenţiile viorii soliste au anticipat acea explozie plenară, solară din final.

Cea de a doua secţiune a fost iniţiată  de tema violoncelelor. Acest deosebit moment a fost datorat folosirii timbrurilor luxuriante cît şi variatelor ritmuri. Demne de a fi remarcate au fost acele varieri de intensități atât de admirabil reliefate de orchestra Les Dissonances condusă…fără dirijor.

Acest opus e ilustrarea din punct de vedere muzical a unei idei cu catacter programatic. Confruntarea directă dintre forţele naturii a cunoscut episoade şi registre cu idei transpuse muzical. Inserturile unor ritmuri aluzive de muzică germano-franceză au creat acel palier de senzaţii a acestei lumi misterioase ce are forţa de a se inventa din nimic şi tot aşa de a se descompune.

Orchestra a funcţionat asemeni unui organism viu ce trăieşte prin muzica evocată.Ca părere proprie pot afirma sincer şi deschis că acest ansamblu nu este rodul vreunui experiment inedit ci reprezintă o formaţie plină de valori ce trăieşte cu şi prin muzică,dând sens materialului sonor și totodată acordându-i atenția și respectul cuvenit maestrului David Grimal.

A urmat Concertul pentru vioară şi orchestră de Jan Sibelius. Acest opus este singurul concert scris de compozitorul finlandez Jean Sibelius. A fost compus în 1904. Este cunoscut în rândul violoniștilor ca fiind unul dintre cele mai dificile concerte pentru vioară din punctul de vedere al cerințelor tehnice din partea solistului iar partea a treia este considerată una dintre cele mai bune părți concertistice compuse vreodată pentru acest instrument.

david_grimal

Considerat de rang egal cu partiturile de carieră semnate de Beethoven, Brahms sau Ceaikovski şi privit în momentul apariţiei lui ca un opus de mare viitor pentru repertoriul violonistic mondial, concertul lui Sibelius este unul dintre cele mai dificile din întregul repertoriu instrumental.

La fel ca majoritatea concertelor, lucrarea este structurată în trei părți:

Allegro moderato în Re minor și cu măsura 2/2

Adagio di molto în Si bemol major și cu măsura 4/4

Allegro, ma non tanto în Re major și cu măsura 3/4

Abundenţa pasajelor de mare virtuozitate este echilibrată de o gândire muzicală riguroasă, bine argumentată şi în scriitura orchestrală, care evidenţiază la rândul ei interesul compozitorului pentru conexiunile cu simfonicul.

Execuţia şi viziunea interpretativă a fost una de a dreptul antologică, sublimă, rafinată şi plină de versatilitate respectând acest ethos . Am remarcat virtuozitatea violonistului cât şi acea sensibilitate în emiterea , cu ajutorul inflexiunilor specifice muzicii romantice în partea lentă cât şi a cadenzei sau a introducerii din prima parte.

Atmosfera dominantă a Concertului a rămas una gravă, ca o mărturie vie ce e mereu reiterată de luciditatea cu care Jan Sibelius a evocat acea lume plină  de culoare, de freamăt , ca de exemplu din cea de-a treia parte.

Prestaţia solistului David Grimal a fost una de excepţie,plin de energie și naturalețe, cu un cult al emiterii sunetului ce țin cont de toți parametrii cunoscuți.

Maniera de a da sens și introduce melomanul în atmosferă a constituit un alt atu. Solistul a avut parte de ovaţiile şi aplauzele publicului.Din postura sa de solist şi de lider al acestui ansamblu, el a coordonat exemplar, fără a fi nevoie de vreun dirijor.

Bis-ul oferit a fost unul ales, pe măsura acestui eveniment- Melodia din Sonata pentru vioară solo a compozitorului maghiar Bela Bartok.

După pauză, în calitate de lider,de concert maestru, David Grimal a oferit o versiune plină de farmec şi de strălucire sonoră a Concertului pentru orchestră de Bela Bartok.

Concertul s a terminat în aceeaşi notă sărbătorească iar amintirea, ecourile sale vor dăinui în conştiinţele tuturor celor ce au avut privilegiul de a asculta pe aceşti excepţionali artişti!

Mă consider un om privilegiat deoarece am avut șansa de a- l asculta și a lua învațăminte și lecții „live” din punct de vedere muzical și interpretativ, de la acest charismatic muzician-David Grimal.Pot menționa amănuntul că personal este a treia oară când am avut plăcerea de a-l fi auzit live pe acest muzician francez.

 

Surse foto : www.les-dissonances.eu grandentertainment.ro

Cronica acestui concert a fost oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo