Criteriul National

DE EXCEPȚIE!Romantism și lirism devoalat de Andras Schiff și Orchestra de Cameră din Basel!

septembrie 19
08:41 2015

 

 Orchestra de cameră din Basel, dirijată de Heinz Holliger, a avut în program de la ora 16 30, la Ateneu, lucrări de Holliger, Schumann și Mendelssohn-Bartholdy.Solist a fost pianistul Sir Andras Schiff.

KO-Basel_2014

 

Prima lucrare a fost Meta- Arca pentru 14 viori de Heinz Holliger, în primă audiție.Heinz Holliger, celebru oboist și dirijor este cunoscut în toată lumea prin faptul că a extins posibilitățile tehnice ale instrumentului, astfel că toți marii compozitori moderni i-au dedicat lucrări.A studiat compoziția cu Pierre Boulez, scriind în toate genurile,inclusiv operă.Ca dirijor a condus ansambluri germane și elvețiene.

Lucrarea prezentată a avut un caracter experimental, ăn care s-a dorit extinderea posibilităților tehnice și expresive ale instrumentelor de corzi. Au fost reliefate numeroase momente heterofonice, disonanțe nerezolvate aflate în succesiune. Pasajele pline de efecte dintre cele mai diverse ca scriitură și realizare, dintre care amintesc de acellovitu cu poignet ul pe diverse locuri ale instrumentelor a creat o atmosferă plină de mister. Pleiada de pizzicato uri ce animă conținutul ideatic transpus într-o muzică ce se desfășoară într-un tempo constant și moderat au fost alte importante repere.

După acest opus contemporan a urmat Concertul în la minor pentru pian și orchestră, op 54 de Robert Schumann. Acest concert s-a bucurat de popularitate imediată și se menține pînă în prezent în topul preferințelor.

Statutul de compozitor-pianist i-a îngăduit creatorului să realizeze o operă strălucitoare, ăn care pianul poartă greutatea discursului, dar în care nu se identifică vreun artificiu al unei virtuozități lipsite de expe, deoarece muzica e într-o permanentă stare de sensibilitate, de-a dreptul poetică.

Solist a fost reputatul virtuoz maghiar Andras Schiff.

Schiff

Pianistul Andras Schiff a studiat la Budapesta și Londra afirmându-se ca unul dintre cei mai mari interpreți ai reperoriului clasico-romantic. A înregistrat toate sonatele de Mozart, Beethoven și Schubert. A concertat în Europa și SUA, de preferință cu orchestrele germane și engleze. Este posesorul a numeroase premii și distincții. Totuși, vederile sale politice l-au îndepărtat de Ungaria și Austria (al cărui cetățean a fost până în 2000) În prezent este cetățean britanic.

În partea întâi- Allegro affettuoso am remarcat acea cadență încărcată de lirism, excelent redată cât și coda cu acel profil metamorfozat al celor două teme contrastante ce au căpătat valențe concluzive.

Ăn partea a doua -Interzzo-Andantino grazioso, piaanistul a ilustrat acel romantism plin de smotție și bun gust muzical, în care substanța și construcția interpretativă a frazelor, a planurilor sonore au fost principalele caracteristici.

În partea a treia Allegro vivace s-a revelat acel caracter bărbătesc ce a dezvoltat în această mișcare agitată o efervescență și energie debordantă.Măiestria tehnică cât și rafinamentul estetiv au fost acele particularități ale acestui excelent solist.

Ovațiile și aplauzele publicului au răsplătit din plin prestația de excepție a artistului cît ți s scestei experimentate Orchestre de Camweră din Basel, înființată în anul 1984. În semn de prețuire, solistul a oferit ca bis Variațiunile serioase de F. Mendelssohn Bartholdy.

După pauză, annsamblul a oferit o versiune extrem de interesantă a Simfoniei nnumărul 3 în la minor, op 56 de F. Mendelssohn Bartholdy- Scoțiana ce a fost dedicată reginei Victoria a Angliei, în prezența compozitorului fiind prezentată public de orchestra din Leipzig.

Compozitorul  invocă sufletul poporului scoțian în partea mediană- Scherzo Vivace non troppo , deoarece tema este o melodie proaspătă, tipică pentru muzica de cimpoi ce  particularizează specificul etnic.

Simfonia Scoțiană este considerată un real succes și în ceea ce privește acea arhitectură clasică îmbinată cu specificul muzicii romantice, iar în ceea ce privește orchestrația , aceasta se poate caracteriza prin autenticitae, simplitate, claritate  și măiestrie.

Acest concert a fost întâmpinat și preșuit așa cum se cuvine.

 

Sursa foto festivalenescu.rointermezzo.typepad.com

 

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul