Criteriul National

DE EXCEPȚIE!Romantism și lirism devoalat de Andras Schiff și Orchestra de Cameră din Basel!

septembrie 19
08:41 2015

 

 Orchestra de cameră din Basel, dirijată de Heinz Holliger, a avut în program de la ora 16 30, la Ateneu, lucrări de Holliger, Schumann și Mendelssohn-Bartholdy.Solist a fost pianistul Sir Andras Schiff.

KO-Basel_2014

 

Prima lucrare a fost Meta- Arca pentru 14 viori de Heinz Holliger, în primă audiție.Heinz Holliger, celebru oboist și dirijor este cunoscut în toată lumea prin faptul că a extins posibilitățile tehnice ale instrumentului, astfel că toți marii compozitori moderni i-au dedicat lucrări.A studiat compoziția cu Pierre Boulez, scriind în toate genurile,inclusiv operă.Ca dirijor a condus ansambluri germane și elvețiene.

Lucrarea prezentată a avut un caracter experimental, ăn care s-a dorit extinderea posibilităților tehnice și expresive ale instrumentelor de corzi. Au fost reliefate numeroase momente heterofonice, disonanțe nerezolvate aflate în succesiune. Pasajele pline de efecte dintre cele mai diverse ca scriitură și realizare, dintre care amintesc de acellovitu cu poignet ul pe diverse locuri ale instrumentelor a creat o atmosferă plină de mister. Pleiada de pizzicato uri ce animă conținutul ideatic transpus într-o muzică ce se desfășoară într-un tempo constant și moderat au fost alte importante repere.

După acest opus contemporan a urmat Concertul în la minor pentru pian și orchestră, op 54 de Robert Schumann. Acest concert s-a bucurat de popularitate imediată și se menține pînă în prezent în topul preferințelor.

Statutul de compozitor-pianist i-a îngăduit creatorului să realizeze o operă strălucitoare, ăn care pianul poartă greutatea discursului, dar în care nu se identifică vreun artificiu al unei virtuozități lipsite de expe, deoarece muzica e într-o permanentă stare de sensibilitate, de-a dreptul poetică.

Solist a fost reputatul virtuoz maghiar Andras Schiff.

Schiff

Pianistul Andras Schiff a studiat la Budapesta și Londra afirmându-se ca unul dintre cei mai mari interpreți ai reperoriului clasico-romantic. A înregistrat toate sonatele de Mozart, Beethoven și Schubert. A concertat în Europa și SUA, de preferință cu orchestrele germane și engleze. Este posesorul a numeroase premii și distincții. Totuși, vederile sale politice l-au îndepărtat de Ungaria și Austria (al cărui cetățean a fost până în 2000) În prezent este cetățean britanic.

În partea întâi- Allegro affettuoso am remarcat acea cadență încărcată de lirism, excelent redată cât și coda cu acel profil metamorfozat al celor două teme contrastante ce au căpătat valențe concluzive.

Ăn partea a doua -Interzzo-Andantino grazioso, piaanistul a ilustrat acel romantism plin de smotție și bun gust muzical, în care substanța și construcția interpretativă a frazelor, a planurilor sonore au fost principalele caracteristici.

În partea a treia Allegro vivace s-a revelat acel caracter bărbătesc ce a dezvoltat în această mișcare agitată o efervescență și energie debordantă.Măiestria tehnică cât și rafinamentul estetiv au fost acele particularități ale acestui excelent solist.

Ovațiile și aplauzele publicului au răsplătit din plin prestația de excepție a artistului cît ți s scestei experimentate Orchestre de Camweră din Basel, înființată în anul 1984. În semn de prețuire, solistul a oferit ca bis Variațiunile serioase de F. Mendelssohn Bartholdy.

După pauză, annsamblul a oferit o versiune extrem de interesantă a Simfoniei nnumărul 3 în la minor, op 56 de F. Mendelssohn Bartholdy- Scoțiana ce a fost dedicată reginei Victoria a Angliei, în prezența compozitorului fiind prezentată public de orchestra din Leipzig.

Compozitorul  invocă sufletul poporului scoțian în partea mediană- Scherzo Vivace non troppo , deoarece tema este o melodie proaspătă, tipică pentru muzica de cimpoi ce  particularizează specificul etnic.

Simfonia Scoțiană este considerată un real succes și în ceea ce privește acea arhitectură clasică îmbinată cu specificul muzicii romantice, iar în ceea ce privește orchestrația , aceasta se poate caracteriza prin autenticitae, simplitate, claritate  și măiestrie.

Acest concert a fost întâmpinat și preșuit așa cum se cuvine.

 

Sursa foto festivalenescu.rointermezzo.typepad.com

 

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro