Criteriul National

DE EXCEPȚIE!Romantism și lirism devoalat de Andras Schiff și Orchestra de Cameră din Basel!

septembrie 19
08:41 2015

 

 Orchestra de cameră din Basel, dirijată de Heinz Holliger, a avut în program de la ora 16 30, la Ateneu, lucrări de Holliger, Schumann și Mendelssohn-Bartholdy.Solist a fost pianistul Sir Andras Schiff.

KO-Basel_2014

 

Prima lucrare a fost Meta- Arca pentru 14 viori de Heinz Holliger, în primă audiție.Heinz Holliger, celebru oboist și dirijor este cunoscut în toată lumea prin faptul că a extins posibilitățile tehnice ale instrumentului, astfel că toți marii compozitori moderni i-au dedicat lucrări.A studiat compoziția cu Pierre Boulez, scriind în toate genurile,inclusiv operă.Ca dirijor a condus ansambluri germane și elvețiene.

Lucrarea prezentată a avut un caracter experimental, ăn care s-a dorit extinderea posibilităților tehnice și expresive ale instrumentelor de corzi. Au fost reliefate numeroase momente heterofonice, disonanțe nerezolvate aflate în succesiune. Pasajele pline de efecte dintre cele mai diverse ca scriitură și realizare, dintre care amintesc de acellovitu cu poignet ul pe diverse locuri ale instrumentelor a creat o atmosferă plină de mister. Pleiada de pizzicato uri ce animă conținutul ideatic transpus într-o muzică ce se desfășoară într-un tempo constant și moderat au fost alte importante repere.

După acest opus contemporan a urmat Concertul în la minor pentru pian și orchestră, op 54 de Robert Schumann. Acest concert s-a bucurat de popularitate imediată și se menține pînă în prezent în topul preferințelor.

Statutul de compozitor-pianist i-a îngăduit creatorului să realizeze o operă strălucitoare, ăn care pianul poartă greutatea discursului, dar în care nu se identifică vreun artificiu al unei virtuozități lipsite de expe, deoarece muzica e într-o permanentă stare de sensibilitate, de-a dreptul poetică.

Solist a fost reputatul virtuoz maghiar Andras Schiff.

Schiff

Pianistul Andras Schiff a studiat la Budapesta și Londra afirmându-se ca unul dintre cei mai mari interpreți ai reperoriului clasico-romantic. A înregistrat toate sonatele de Mozart, Beethoven și Schubert. A concertat în Europa și SUA, de preferință cu orchestrele germane și engleze. Este posesorul a numeroase premii și distincții. Totuși, vederile sale politice l-au îndepărtat de Ungaria și Austria (al cărui cetățean a fost până în 2000) În prezent este cetățean britanic.

În partea întâi- Allegro affettuoso am remarcat acea cadență încărcată de lirism, excelent redată cât și coda cu acel profil metamorfozat al celor două teme contrastante ce au căpătat valențe concluzive.

Ăn partea a doua -Interzzo-Andantino grazioso, piaanistul a ilustrat acel romantism plin de smotție și bun gust muzical, în care substanța și construcția interpretativă a frazelor, a planurilor sonore au fost principalele caracteristici.

În partea a treia Allegro vivace s-a revelat acel caracter bărbătesc ce a dezvoltat în această mișcare agitată o efervescență și energie debordantă.Măiestria tehnică cât și rafinamentul estetiv au fost acele particularități ale acestui excelent solist.

Ovațiile și aplauzele publicului au răsplătit din plin prestația de excepție a artistului cît ți s scestei experimentate Orchestre de Camweră din Basel, înființată în anul 1984. În semn de prețuire, solistul a oferit ca bis Variațiunile serioase de F. Mendelssohn Bartholdy.

După pauză, annsamblul a oferit o versiune extrem de interesantă a Simfoniei nnumărul 3 în la minor, op 56 de F. Mendelssohn Bartholdy- Scoțiana ce a fost dedicată reginei Victoria a Angliei, în prezența compozitorului fiind prezentată public de orchestra din Leipzig.

Compozitorul  invocă sufletul poporului scoțian în partea mediană- Scherzo Vivace non troppo , deoarece tema este o melodie proaspătă, tipică pentru muzica de cimpoi ce  particularizează specificul etnic.

Simfonia Scoțiană este considerată un real succes și în ceea ce privește acea arhitectură clasică îmbinată cu specificul muzicii romantice, iar în ceea ce privește orchestrația , aceasta se poate caracteriza prin autenticitae, simplitate, claritate  și măiestrie.

Acest concert a fost întâmpinat și preșuit așa cum se cuvine.

 

Sursa foto festivalenescu.rointermezzo.typepad.com

 

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo