Criteriul National

Despre Justiție. Un minighid practic!

Despre Justiție. Un minighid practic!
februarie 27
16:54 2016

AVERTISMENT!

Redacția ziarului nostru invocă articolul numărul 30 din Constituție ce precizează clar că libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public sunt inviolabile.Iar cenzura de orice fel este interzisă.

 

judecata

De ce este important sa stim cu ce se ocupa Justitia?

 Cati dintre noi vor putea raspunde bine la o astfel de intrebare !
   In "folclorul"cotidian, rural si urban, multi asociaza Justitia cu fotbalul, cu deosebirea ca pe langa balonul rotund mai adauga niste catuse.
   Prea multi se pricep si la Justitie, in special daca masurile privesc pe altii.

    *De ce este important sa stim cu ce se ocupa Justitia ?*

*Avand cunostinte elementare si corecte vom sti , pe de o parte, sa ne aparam drepturile si libertatile,iar,pe de alta parte, sa intelegem cand legea este incalcata si sa cerem aplicarea ei in interesul comunitatii in care traim.
    Pentru a fi aparati de abuzuri nu mai putem sta in ignoranta, crezand ca altii se vor lupta pentru interesele noastre legitime. Suntem la fel de pagubiti si atunci cand, din necunoastere, luam apararea tocmai a acelora care "ne-au furat" cu acte in regula si acum se prezinta ca victime.
   Toate aceste argumente sunt suficiente pentru *a porni fara graba intr-o
plimbare pe "Caile Justitiei ".*

*     Urmariti-ma cu atentie !*

   *JUSTITIA  *semnifica una din cele *patru Autoritati publice, *alaturi de : Parlament, Presedintele Romaniei si Guvern.
    *Justitia, ca termen generic ,uzual in vorbirea curenta, este **Autoritatea judecatoreasca *alcatuita din :

   *1.* *instantele judecatoresti ( judecatorii, tribunale, curti de apel si Inalta Curte de Casatie si Justitie)* care infaptuiesc *justitia *prin *judecatori* ,constituiti in complete legale de judecata ;

   *2. * *Ministerul Public care *isi exercita atributiile prin *procurori* ,organizati
 in *parchete.*

*    PROCESUL CIVIL are ca obiect cauzele civile *( care includ si pe cele comerciale, contraventionale, administrative si fiscale) . Litigiile sunt solutionate de catre instantele de judecata, potrivit competentei materiale si teritoriale stabilita prin lege,*numai in urma investirii instantei cu o cerere de catre initiatorul procesului.* Cel care prin intermediul instantei de judecata solicita protectia unui drept considerat legitim se numeste *reclamant. *Cel impotriva caruia se formuleaza *actiunea civila *si se urmareste obligarea acestuia la o prestatie fata de reclamant se numeste *parat.*
   *Instanta civila nu se poate autosesiza- adica sa treaca la judecata din initiativa judecatorului- **e obligatorie cererea reclamantului* care este mijlocul de punere in miscare a actiunii civile si *declansarea procesului.*
*RECLAMANTUL este conducatorul procesului civil, el putand renunta la judecata, la dreptul pretins si va putea stinge procesul printr-o intelegere cu paratul, instanta luand act de aceasta manifestare a vointei
partilor.*

    *PROCESUL PENAL *are ca finalitate protectia intereselor generale ale societatii, apararea ordinii de drept, precum si drepturile si libertatilor cetatenilor. *In concret, atunci cand s-a savarsit o fapta prevazuta de lege ca infractiune sunt intrunite conditiile pentru declansarea procesului penal.*
   Cu exceptia infractiunilor pentru care legea prevede expres ca actiunea penala se pune in miscare la *plangerea prealabila a persoanei vatamate. 

PROCESUL PENAL are doua etape obligatorii : 
   1.Urmarirea penala care incepe prin dispozitia procurorului sau a lucratorului de  politie judiciara; daca se stie autorul faptei penale , odata inceputa urmarirea penala ,acesta are calitatea de **suspect.*
   *Dupa administrarea probelor si conturarea vinovatiei suspectului , se
dispune punerea in miscare  a actiunii penale , iar suspectul devine INCULPAT.*
    Procurorul prin *rechizitoriu *dispune trimitrea in judecata a inculpatului. Astfel se *investeste instanta de judecata cu solutionarea cauzei penale.*

   2. Judecata cauzelor penale  se face de catre instantele de judecata in limitele competentei materiale si teritoriale prevazuta de lege si cu respectarea actului de sesizare privind faptele si inculpatii. Procesul in fata instantei penale are *doua faze : *

*   a. camera preliminara,  unde judecatorul verifica competenta, legalitatea sesizarii, precum si verificarea legalitatii administrarii probelor si a efectuarii actelor de catre organele de urmarire penala;asadar, aspecte care tin de respectarea formala a procedurii, garantii procesuale ale legalitatii urmaririi;

*    b.judecata propriu-zisa a cauzei penale  de  catre un complet de judecata, legal constituit.*

    *Pe toata durata procesului penal - *de la inceperea urmaririi penale si pana la pronuntarea de catre instanta de judecata a unei hotarari penale definitive - suspectul si apoi inculpatul se bucura de *prezumtia de nevinovatie.*

*                                            x*
In cauzele civile sugerez partilor in litigiu sa ajunga la o intelegere, fiecare stiind cel mai bine unde este adevarul . In mod intemeiat se spune : "M*ai rodnica este o intelegere stramba, decat o judecata dreapta".*

  "Judecator de pace"- Boier Vasile

Redacţia ziarului Criteriul Naţional mulţumeşte inspiratului autor Vasile Soroceanu şi totodată, pe această cale îl asigură de colaborarea ce se doreşte a fi permanentizată !

Sursa foto : tribuna.md

Sursa document : Vasile Soroceanu, vasilesoroceanu@gmail.com

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu