Criteriul National

„Domnișoara Christina” aparținând compozitorului Șerban Nichifor -un eveniment la Săptămâna Sunetului

„Domnișoara Christina” aparținând compozitorului Șerban Nichifor -un eveniment la Săptămâna Sunetului
martie 04
09:40 2017

Săptămâna Sunetului este un eveniment organizat de Jumătatea plină și Sâmbăta sonoră. Acest demers are ca scop conștientizarea importanței sunetului ca element fundamental al echilibrului în relaţia cu ceilalți şi cu lumea, în dimensiunile sale sociale şi de mediu, medicale, economice, industriale şi culturale. Săptămâna Sunetului consideră sunetul ca o uşa de acces către lume.

christina

Sănătatea, mediul sonor, tehnicile de înregistrare şi de difuzare a sunetului, relaţiile dintre sunete şi expresia muzicală sunt cele cinci sectoare principale vizate.
Fişa filmului este oferită chiar de compozitor, care este şi autorul libretului- domnul Şerban Nichifor. În ceea ce privește tipul de operă, aceasta este o dramă lirică în două acte, după romanul omonim al lui Mircea Eliade

„Domnișoara Christina” este o nuvelă fantastică scrisă de Mircea Eliade. Compozitorul Șerban Nichifor a compus în anii 1980-1982 o dramă lirică în două acte intitulată „Domnișoara Christina”, după propriul libret. Opera a fost realizată cu acceptul scriitorului, compozitorul corespondând și discutând telefonic de câteva ori cu Mircea Eliade. Prima audiție a operei în concert a avut loc la 20 martie 1984 în Sala „Mihail Jora” a Radiodifuziunii Române, Sala “Mihail Jora” (Studioul T-4),în interpretarea Orchestrei Filarmonicii din Ploieşti, sub conducerea maestrului dirijor Ludovic Bacs, cu soliştii Iulia Buciuceanu, Georgeta Stoleriu, Valeria Gagealov, Elena Grigorescu, Adina Iuraşcu, Ana Piuaru, Liana Lungu, Lucian Marinescu, Alexandru Moisiuc, Pompei Hărăşteanu, Vladimir Popescu-Deveselu.

Iar ca spectacol, acesta a avut loc în Timişoara, în luna iunie 1994, la Opera Română Timişoara, sub conducerea muzicală a lui George Balint, având regia artistică a doamneinMarina Emandi Tiron, coregrafia luiŞtefan Gheorghe, și scenografia domnului Dumitru Popescu.Din distribuţie au făcut parte Simona Suhai – recitatoare, balerină. Vocea: Valeria Gagealov. Doamna Moscu: contralto, Elena Gaja. Simina – soprană, Diana Matei (Diana Papp). Egor-bariton, Costică Gâdea. Nazarie – bas, Vasile Tcaciuc. Doctorul-tenor, Alexandru Serac. (Orchestra şi Ansamblul de Balet ale Operei Române din Timişoara).
Opera lui Șerban Nichifor este structurată în două acte, actul I având cinci scene, iar actul II trei scene. Compozitorul a insistat pe latura filozofică a romanului lui Eliade (cu evidente filiații eminesciene) și în special pe ideea întrepătrunderii permanente a planului material cu cel spiritual într-o poveste de dragoste damnată ce transgresează lumea profană și continuă „dincolo de vămile văzduhului”. Planul real este sugerat în actul I de muzica orchestrală tradițională, iar planul imaginar prin muzică electronică, pentru ca în actul II situația să se inverseze într-o anamorfoză sonoră a realului în imaginar. Glisarea planului oniric peste cel real este realizată prin prezența unor fragmente de vals aparent dezarticulate ce sugerează o înlănțuire nefirească a celor două lumi.

MirceaEliade

Criticii muzicali au apreciat demersul componistic inedit al lui Șerban Nichifor, numindu-l pe autor „filosof șlefuitor de lentile” și „maestru al anamorfozelor”, precum și „un admirabil melodist și totodată un fermecător generator de culoare armonică și orchestrală”, care a demonstrat că are „ambiția de a cuceri dimensiunile sensibilului auditiv, de a cultiva și aureola tradiția prin forța prezentului”.

Ascultarea lucrării este acompaniată de live drawing cu desenatorii Cristian Prandea și Mircea Pop.

Partenerii acestui eveniment sunt Forumul Cultural Austriac, Apollo 111, Librăria Cărturești, Teatrul Național Radiofonic, Cinetic, Politehnica București, Puro&Bio, Control Club, Lente, Radio România, Zeppelin, Munteanu.

 

 

 

 

saptamana sunetului

Vă reamintim faptul că intrarea este liberă, accesul fiind permis începând cu orele 19 40- 19 45.

Sursa foto și informare www.saptamanasunetului.ro, Wikipedia, http://www2.nord-literar.ro/, https://www.facebook.com/saptamanasunetului/

Sinteză oferită cu amabilitatea Maestrului Șerban Nichifor ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo