Criteriul National

ELEGANŢĂ FRANCEZĂ! Ruxandra Donose şi Orchestra Simfonică din Monte Carlo a oferit un concert memorabil!

septembrie 16
21:48 2015

 

 Ieri, 16 Septembrie, de la ora 17 00 la Ateneu, Orchestra Filarmonică din Monte Carlo dirijată de Cristian Mandeal a avut în program lucrări de Bartok, Enesci şi Mahler. Soliştii au fost mezzo soprana Ruxandra Donose şi tenorul Vincent Wolfsteiner.

Monte Carlo

Primul opus a fost Schiţele ungare de Bela Bartok, compusă în anul 1931ce este  de fapt reorchestrarea unor piese pentru pian. S au remarcat între acestea un vesel Dans al ursului cât şi o scenă Veghe la secui. Aceste miniaturi reprezintă de muiltă vreme, piese de sine stătătoare ce se pot prezenta în programe simfonice, ca lucrări de sine stătătoare.

Acestea au un pronunţat caracter liric dar sunt impregnate de folclorul maghiar şi transilvan, cu accente de vitalitate.Rafinata şi experimentata orchestră Filarmonică din Monte Carlo a interpretat cu multă dăruire şi sensibilitate acest opus. Maestrul Cristian Mandeal cu gesturile sale pline de preciyie şi rafinament a condus impecabil desfăşurat materialul sonor.

A urmat Suita a III a în La Major op 27, Sătească. A fost lucrarea comandată special de Filarmonica din New York, interpretată în primă audiţie sub conducerea compozitorului în anul 1939.

Partea I Primăvara pe câmp a prezentat atmosfera unei dimineţi însorite. Diversitatea timbrurilor şi  coloritul lor într o paletă eficientă a dozajelor au constituit importante repere.

Partea aII aCopi în aer liber e un tablou ce ilustrează joaca unor copii în lumina după amiezii.Efectele combinate ale unei luxuriante orchestre au fost prezente şi în această parte.

Partea a III a Vecha casă a copilăriei la apus de soare, Partae a IV a Păstor şi Partea a V a Păsări călătoare şi corbi vor sugera imagini , pline de freamăt a satului romînesc tradiţional.

Coloritul special al solo ului de oboi a avut acel dar de a emoţiona de a mişca publicul meloman. Asemeni unei imense şi nepreţuite capodopere, acest opus a adus ovaţiile şi aplauzele prelungite au răsplătit din plin prestaţia acestor muzicieni.

După pauză, Cântecul  pământului de Gustav Mahler a fost oferit publicului în interpretarea Ruxandrei Donose  şi lui Vincent Wolfsteiner. Calităţile vovale ale tenorului au fost etalate în prima dintre părţile acestei lucrări intitulate Cântec de pahar despre jalea pământului, un adevărat lait motiv al acestei lucrări+ Dar înainte să beţi , un cîntec să vă cânt.

Părţile lucrările sunt 

I. Cîntec de pahar despre jalea pământului

II. Singuraticil toamna

III. Despre tinereţe

IV Despre frumuseţe

V. Cel ameţit în vremea primăverii

VI. Rămas bun

Omul care cîntă se află în punctul central al acestei compoziţii, în care se simte că autorul se concentrează mereu , chiar şi în părţile instrumentale, pe exprimarea unor idei ori a unor stări sufleteşti.

Valenţele extrem de rafinate ale timbrului mezzo soprane extrem de cunoscită publicului romînesc dar şi internaţional, Ruxandra Donose a reuşit să fie extrem de sensibilă, rafinată total etalate de cîătre această Doamnă plină de graţie.

Orchestraţia plină de culoare a întregului aparat a fost atent manageriată de către maestrul Cristian Mandeal într o excelentă colaborare şi versiune interpretativă.

Ovaţiile nenumărate şi buvhetele de flori oferite cu generozitate au încheiat după amiaza această plinp de rafinament!

Sursa foto enescu.tvr.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro