Criteriul National

ELEGANŢĂ ŞI DĂRUIRE ARTISTICĂ! Cvartetul Belcea a concertat punând în lumină opusuri romantice de mare intensitate şi trăire emoţională!

septembrie 01
21:48 2015

 

 Având o reputaţie castigată de mai bine de 20 de ani, atât pe plan internaţional-acolo unde s-au şi perfecţionat- cvartetul Belcea a oferit două opusuri de calibru din repertoriul de specialitate într-o viziune interpretativă unică, emoţională şi inegalabilă! Aşa precum bine se ştie, componenţa cvartetului clasic cunoscut a rămas neschimbată încă de la înfiinţare .În schimb ardoarea, înaltul nivel de profesionalism şi în special trăirea lăuntrica au ajuns astfel parametrii exponenţiali în prezentarea oricăror capodopere pe scena de concert.Mai mult decat atât, gingăşia relevată de paleta de culori timbrale perfect adaptate oricărui tip de repertoriu, cu precădere romantic, au constituit tot atâtea motive de atractivitate, de pătrundere în universul stilistic romantic german.

 

belcea quartett

Personal am avut o revelaţie în momentul în care am sesizat sunetul extrem de senzual al violinei prime- cel al fondatoarei acestui cvartet- doamna Corina Belcea.

Concepţia arhitectonică a acestui opus beethovenian- cvartetul op 131 in do diez minor a explorat profunzimi şi inţelesuri filosofice dintre cele mai elitiste. Totodată, eleganţa şi maniera de prezentare a fost una fără de vreo fisură, încă de la prima expunere a motivului iniţial al primei părţi până la ultimele cadenţări ale părţii finale, acea încununare prelungită a rondo-ului extrem de vivant.

Înglobarea în domeniul vast al filosofiei tipic beethoveniene, a acestei pagini dramaturgico-muzicale a fost exemplar demonstrată prin rigurozitatea raporturilor sonore, a momentelor de o impresionantă şi plină de acurateţe disciplină atent manageriată de catre absolut toţi componenţii acestui prestigios ansamblu. Iar dovada în sprijinul celor constatate şi pe deplin relevate a constituit-o toată această desfăşurare plină de patos, plină de elemente lirice dar şi capricioase ale discursul muzical beethovenian.

Am remarcat de asemenea cultura formării sunetului în perspectiva sa rafinată, în manierele pline de naturaleţe şi bun-gust muzical atent şi logic create de maturitatea şi inteligenţa interpreţilor Chintesenţa genialului “Titan” şi-a găsit cu siguranţă o reverberare în această versiune cu totul şi cu totul originală, specială deoarece totul s-a produs live, fără cusur, pe scena Atheneului bucureştean.

Caracterele acestei muzici descriptive ce reprezintă o altă faţetă a acestei adevărate pietre de încercare a tuturor cvartetelor ce se doresc a fi recunoscute ca fiind profesioniste au evoluat şi au creat acea sinteză inspiraţională dintre energie-imagine şi sunet.

Cel de-al doilea opus a fost Cvintetul de Fr. Schubert op 163 in Do Major. Acest important cvintet a creat şi va crea senzaţie în reportoriul oricăror ansambluri titrate.Demn de remarcat va rămâne asemeni unei borne luminoase dimpreună cu alt celebru cvintet – „Păstrăvul „ce înnobilează  creaţia acestui compozitor romantic austriac cunoscut de-a lungul vremurilor ca cel mai important creator de lied-uri.

Una dintre versiunile cele mai apropiate de standardul cel mai înalt cu putinţă a fost redată într-o asemenea cheie, de lecturare a conţinutului psiho-emoţional, plin de exuberanţă dar respectând temeinic rigorile stilului.Alături de un invitat special- venerabilul cellist austriac Valentin Erben ce a performat  pe un superb instrument Goffrilier din anul 1715, membrii Cvartetului Belcea au avut ce demonstra publicului cunoscător dar şi avid de cultură.

Având acea rară capacitate de a trece imperceptibil dar şi motivat dintr-o stare logico-emoţională într-alta, registrul cvintetului schubertian a necesitat o atenţie sporită a liderei,a violinei întâi ce a coordonat tot ansamblul numai din priviri.Mai mult decat atât, de o interesantă şi poetică stare interioară s-a bucurat şi publicul meloman ce a avut şansa de a pătrunde numai pentru câteva zeci de minute o parte din înţelesurile şi frumuseţea acestui tot unitar, în cadrul unei tălmăciri cât se poate de umane şi de adevărate…

Scherzo-ul a fost precedat de o parte întâi plină de lirism dar şi episoade eroice. Tumultul miscarii de Presto a încărcat cu energie audfienţa ce a avut rolul de a balansa şi a contrasta secţiunea de Andante sostenuto ce a scos in evidenţă linii cantabile, calme ce au pregătit revenirea con brio a mişcării iniţiale a acestei părţi a treia.

Rondo-ul a avut imaginaţia de a reitera melodii ale dansurilor vieneze într-o mişcare plină de fervoare, de autentic şi nedisimulat spirit romantic, ce s-a contopit cu secţiunea mediană contrastantă. Aceasta secţiune a reprezentat de altfel o amplă dezvoltare, asemănătoare şi specifică formei de sonată cu care se şi inrudeşte.

Marca stilistico interpretativă a posedat acea tuşă de inefabil, unanim apeciat şi răsplătit cu generozitate,  cu aplauze de către numerosul public meloman bucureştean .

Sursa foto festivalenescu.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro