Criteriul National

ENTUZIASMANT! Orchestra Filarmonică din Viena a oferit un program de muzică plin de romantism!

septembrie 15
22:25 2015

Ieri, de la ora 20 00, la Sala Mare a Palatului, Orchestra Filarmonică din Viena, fiind dirijată de maestrul Semyon Bychkov a avut o ca solistă pe soprana Elisabeth Kulman.

IMG_20150915_202848

Compusă în nul 1772, această sifmonie se distinge printr unr afinat conţinut ideatico muzical.Partea întâi este concepută în formă de sonată.Caracterul variat al temei prime este prezentat într o foarte frumoasă dispunere virtuozistică a violinelor prime şi va contrasta cu tema secundă , lirică şi neliniştită, expusă în mi minor. Dezvoltarea va aduce noi şi variate idei şi va conduce spre tonalităţi înrudite cu cea iniţială.Motivul central va fi secvenţat, iar această parte va cunoşte şi un început de fugato.

Partae a doua bazată pe o formă clasică de menuet rafinat va avea acea anvergură a dansului de societate, cu caracter nobil. Trio ul va contrasta în tonalitatea minoră iar revenirea A ului va întregi această echilibrată formă tripartită.

Partea  a treia este o formă de lied sonată, parte lentă, expresivă intonată în tonalitatea omonimei+ Mi major. Întreaga orchestră va cînta con sordino iar intervenţiile discrete ale instrumentelor de suflat au darul de a expresiviza această muzică.

Partea a patra este încadratî într o formă de sonată cu dezvoltare, tratată cu mare rigurozitate ţi inventivitate de către Haydn.Caracterul tonic, acdemic al acestei părţi de simfonie ilustrează evoluţia acestei forme ca gen muzical.

Orchestra din Viena a desfăşurat o siguranţă şi un rafinament expresiv în abordarea acestui opus, în spiritul cel mai clasic cu putinţă.

Au urmat cele 5 lied uri de Richard Wagner ăpe versurile lui Mathilde Wesendonck, WWV 91.Acestea reprezintă singurele lucrări wagneriene reprezentative în afara celor scenice.Acvest ciclu de lieduri a avuit o ca solistă pe soprana Elisabeth Kulman.

Der Engel a deschis ciclul cu imaginea celui coborât pe aripile strălucitoare ale muzicii , menit să conducă sufletul departe de orice neajuns, ocrotit find de cer!

Stehe stll s a adresat cu acea candoare timpului cerîndu i ăncă o clipă de răgaz deoarece sufletul artistului se regăseţte pe sine, în finţă!

Im Treibhaus a descris cu acea putere metaforică suferinţa unei despărţiri din punct de vedere amoros.

Schmerzen este acea stare ce urmează după desfătare precum moartea după viaţă! De aceea, în această lucrare, prin conţinutul şi inspiratele versuri, artistul nu poate decât să i fie recunoscător Naturii deoarece a fost concepută pentru om!

Traume a încheiat acest ciclu asemeni unei ode , o încîntare divină ce e prezentă înaintea…somnului etern!

Bogăţia de imagini sonore cât şi minunatele texte poetice, tipic romantice, de o nepreţuită frumuseţe au fost puse în slujba muzicii , a glasului perfect echilibrat şi nuanţat al acestei soprane excepţionale+ Eşisabeth Kulman!

După pauză, Orchestra Filarmonicii din Viena a oferit o versiune plină de sens a Simfonieui a şasea de P.I Ceaikovski+ Patetica! Aceasta este ultima dintre simfoniile pe care însuşi compozitorul a considerat o ca fiind cea mai bună şi sinceră lucrare din tot ceea ce a compus…

Partea I a debutat cu o intzroducere lentă ca a pregătit din toate punctele de vedere materialul tematic dominat de tristeţe.Forma de sonată amplă a avut numeroase iidei şi imagini sonore încărcate de un lirism apăsător, uşor chiar premonitoriu, iybucniri temperamentele pline de patos dar şi o serie de momente pline de un autentic caracter confesiv, cu tentă lirico sentimental.

Partea a II aAllegro con grazia q proiectat într un fel de vals cu totul atipic, în măsura de cinci pătrimi un ethos al unei muzici atît de profunde, de originale, emoţionante al acestui mare creator de muzică romantică.

Partea a III a Allegro molto vivace a fost o revelaţie. Încadrată într o formă hibridă ăntre scherzo şi marş, aceasta a avut parte de un aer şi caracter impetuos, eropic şi energic. De fapt, din neştiinţă sau din acea dorinţă sde a mulţumi artiştii, o parte din public a aplaudat între părţiel a treia şi a patra, lucru regretabil şi toodată neprincipial!

Partea a IV a Adagio Lamentoso a fost asemănătoare ca expresie şi exprimare artistică cu parte întâi.Complexitatea de acorduri micşorate, de intervale disonante în succesiunece se reyolvă în cele din urmă au adus acea plus valoare acestei părţi ec a luat supranumele de Patetica.

Gesturile precise, extrem de expresive ale maestrului dirijor Semyon Bychkov au ajutat a se expriam această redutabilă Orchestră Filarmonică din Viena ce a strălucit la propriu, prin excepţion ala prestaţie oferită publicului meloman din seara de 15 septembrie, don Sala Mare a Palatului.

Nenumăratele ovaţii şi aplauze au răsplătit aşa cum se cuvine prestaţia acestor muzicieni!

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo