Criteriul National

EVENIMENT TEATRAL! Tectonica sentimentelor- un spectacol de teatru cât se poate de actual!

EVENIMENT TEATRAL! Tectonica sentimentelor- un spectacol de teatru cât se poate de actual!
aprilie 20
16:46 2016

large_tectonica

Tectonica sentimentelor este o piesă de teatru scrisă de Eric-Emmanuel Schmitt, pe care am văzut-o ziua trecută la TNB, sala Atelier. Din start vă pot spune că nu sunt critic de teatru, aşa că nu fac decât să vă exprim o părere de spectator care iubeşte fenomenul artistic.Recunosc faptul că această piesă are, prin desfăşurarea şi mai ales jocul personajelor cu ce atrage şi face sala plină,aşa cum s-a jucat ieri după-amiază.

Cu talentata actriţă Ilinca Goia în rolul principal ce ” intră în pielea „minunatei Diane, firul narativ este cât se poate de actual. Fiind vorba de o poveste de iubire, piesa are capacitatea de a transmite idei şi mesaje atunci când cine vorba de latura sentimentală. Exact ca şi acum 100 de ani şi în aceste vremuri există femei frumoase, inteligente şi realizate profesional care nu reuşesc să găsească iubirea sau ajung să dea cu piciorul atunci când o află.

Prototipul imaginat de autor ilustrează o lume desuetă, plină de instabilitate cauzat de un anumit joc al orgoliilor. Mai precis, un bărbat devine miza pentru care patru femei au hotărât să lupte prin toate mijloacelepunând speranţa, dragostea pură, şansa pe care niciodată nu au avut-o, dovada că îşi pot depăşi condiţia.

Povestea pătrunde în viaţa intimă a capitalei Franţei,Parisul zilelor noastre, un oraş elitist, pe deplin cel sofisticat, un oraş boem în care  băuturile fine şi hainele scumpe contrastează cu pulsul străzii şi lupta dure pentru supravieţuire. Celebrul dramaturg şi scriitor francez imaginează două personaje provenind chiar din România, ţara atâtor prejudecăţi, unde promisiunea e întotdeauna în alta parte.

tectonica 1 tectonica 2

Într-un decor redus la esenţial, Tectonica sentimentelor a avut forţa de a releva a că între alb şi negru e loc şi pentru roşu şi că a iubi nu este deloc uşor.

Sentimentele au acea capacitate de a se schimba în timp, ideea piesei se mută asemenea plăcilor tectonice.Această permutare provoacă rupturi, dislocări ce lasa urme profunde în fiinţa celor ce iubesc. Fără a dori să vă spun prea multe din piesă, pentru cei care veţi vrea sa o vedeţi,pot aminti doar de Diane care va afla că Richard o minte atunci când îi spune că până şi sentimentele lui nu mai sunt la intensitatea iniţială. Asemeni unui joc. unei stratageme acestea sunt doar pentru a se apăra din orgoliu, iar reactia lui e falsă la vorbele iubitei, care nega tot ce trăiesera ei înainte,la presupusa poveste de iubire.

Piesa este o dramă însă are o multitudine de episoade amuzante, cu dialog savurat de public care a apreciat la adevărata valoare interpretarea naturală a actorilor.

tectonica 3  tectonica 4
Cea mai buna concluzie despre piesa o trage tot autorul: „Piesa este, în acelaşi timp, crudă şi optimistă. Ce ar fi optimismul fără cruzime, luciditate şi constientizarea a ceea ce ne face rău? Optimismul nu este negarea greutăţilor, ci dorinţa de a continua, în ciuda tuturor piedicilor şi suferinţelor. Această piesă arată dificultatea de a iubi, dar şi faptul că iubirea apare la unii când dispare pasiunea. Iubirea începe când încetăm să mai fim îndrăgostiţi. Poate în momentul în care ne despărţim ar trebui de fapt să înceapă totul, pentru că pasiunea se evaporă şi îl percepem pe celălalt aşa cum e în realitate. Dispar iluziile şi îl vedem pe celalalt. Se întâmplă adesea că atunci să încetăm să iubim, când, de fapt, de-acolo ar trebui să începem să iubim”.

M-a impresionat plăcut deoarece această piesă de teatru vizează un registru pshologic deosebit de fin, în pofida faptului că femeile sunt considerate puternice, dar totuşi fragile şi vulnerabile, atunci când vine vorba de sentimente.

tectonica 5  tectonica 6

Diane: Ilinca Goia  Richard: Liviu Lucaci Doamna Pommeray: Tamara Creţulescu          Rodica:Carmen Ionescu   Elina:Valentina Zaharia   Regia : Nicolae Scarlat   

 

Sursa front foto http://www.tnb.ro/
Sursa foto : https://www.facebook.com/gabriel.fulea.7
Relatare şi cronică realizată de către domnul redactor Fulea Dumitru, membru al ziarului Criteriul Naţional!

 

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul