Criteriul National

EVENIMENT TEATRAL! Tectonica sentimentelor- un spectacol de teatru cât se poate de actual!

EVENIMENT TEATRAL! Tectonica sentimentelor- un spectacol de teatru cât se poate de actual!
aprilie 20
16:46 2016

large_tectonica

Tectonica sentimentelor este o piesă de teatru scrisă de Eric-Emmanuel Schmitt, pe care am văzut-o ziua trecută la TNB, sala Atelier. Din start vă pot spune că nu sunt critic de teatru, aşa că nu fac decât să vă exprim o părere de spectator care iubeşte fenomenul artistic.Recunosc faptul că această piesă are, prin desfăşurarea şi mai ales jocul personajelor cu ce atrage şi face sala plină,aşa cum s-a jucat ieri după-amiază.

Cu talentata actriţă Ilinca Goia în rolul principal ce ” intră în pielea „minunatei Diane, firul narativ este cât se poate de actual. Fiind vorba de o poveste de iubire, piesa are capacitatea de a transmite idei şi mesaje atunci când cine vorba de latura sentimentală. Exact ca şi acum 100 de ani şi în aceste vremuri există femei frumoase, inteligente şi realizate profesional care nu reuşesc să găsească iubirea sau ajung să dea cu piciorul atunci când o află.

Prototipul imaginat de autor ilustrează o lume desuetă, plină de instabilitate cauzat de un anumit joc al orgoliilor. Mai precis, un bărbat devine miza pentru care patru femei au hotărât să lupte prin toate mijloacelepunând speranţa, dragostea pură, şansa pe care niciodată nu au avut-o, dovada că îşi pot depăşi condiţia.

Povestea pătrunde în viaţa intimă a capitalei Franţei,Parisul zilelor noastre, un oraş elitist, pe deplin cel sofisticat, un oraş boem în care  băuturile fine şi hainele scumpe contrastează cu pulsul străzii şi lupta dure pentru supravieţuire. Celebrul dramaturg şi scriitor francez imaginează două personaje provenind chiar din România, ţara atâtor prejudecăţi, unde promisiunea e întotdeauna în alta parte.

tectonica 1 tectonica 2

Într-un decor redus la esenţial, Tectonica sentimentelor a avut forţa de a releva a că între alb şi negru e loc şi pentru roşu şi că a iubi nu este deloc uşor.

Sentimentele au acea capacitate de a se schimba în timp, ideea piesei se mută asemenea plăcilor tectonice.Această permutare provoacă rupturi, dislocări ce lasa urme profunde în fiinţa celor ce iubesc. Fără a dori să vă spun prea multe din piesă, pentru cei care veţi vrea sa o vedeţi,pot aminti doar de Diane care va afla că Richard o minte atunci când îi spune că până şi sentimentele lui nu mai sunt la intensitatea iniţială. Asemeni unui joc. unei stratageme acestea sunt doar pentru a se apăra din orgoliu, iar reactia lui e falsă la vorbele iubitei, care nega tot ce trăiesera ei înainte,la presupusa poveste de iubire.

Piesa este o dramă însă are o multitudine de episoade amuzante, cu dialog savurat de public care a apreciat la adevărata valoare interpretarea naturală a actorilor.

tectonica 3  tectonica 4
Cea mai buna concluzie despre piesa o trage tot autorul: „Piesa este, în acelaşi timp, crudă şi optimistă. Ce ar fi optimismul fără cruzime, luciditate şi constientizarea a ceea ce ne face rău? Optimismul nu este negarea greutăţilor, ci dorinţa de a continua, în ciuda tuturor piedicilor şi suferinţelor. Această piesă arată dificultatea de a iubi, dar şi faptul că iubirea apare la unii când dispare pasiunea. Iubirea începe când încetăm să mai fim îndrăgostiţi. Poate în momentul în care ne despărţim ar trebui de fapt să înceapă totul, pentru că pasiunea se evaporă şi îl percepem pe celălalt aşa cum e în realitate. Dispar iluziile şi îl vedem pe celalalt. Se întâmplă adesea că atunci să încetăm să iubim, când, de fapt, de-acolo ar trebui să începem să iubim”.

M-a impresionat plăcut deoarece această piesă de teatru vizează un registru pshologic deosebit de fin, în pofida faptului că femeile sunt considerate puternice, dar totuşi fragile şi vulnerabile, atunci când vine vorba de sentimente.

tectonica 5  tectonica 6

Diane: Ilinca Goia  Richard: Liviu Lucaci Doamna Pommeray: Tamara Creţulescu          Rodica:Carmen Ionescu   Elina:Valentina Zaharia   Regia : Nicolae Scarlat   

 

Sursa front foto http://www.tnb.ro/
Sursa foto : https://www.facebook.com/gabriel.fulea.7
Relatare şi cronică realizată de către domnul redactor Fulea Dumitru, membru al ziarului Criteriul Naţional!

 

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro