Criteriul National

EVENIMENT! San Francisco Symphony şi Yuja Wang au fost starurile serii de 6 Septembrie la Festivalul George Enescu!

septembrie 07
09:16 2015

Duminică de la ora 19 45, la Sala Mare a Palatului, Orchestra Simfonică din San Francisco drijată de celebrul şi apreciatul dirijor Michael Tilson Thomas au avut în program lucrări de Bartok şi Mahler!

San Francisco Symphony

Programul iniţial ar fi trebuiit să includă şi lucrarea compozitorului american Charles Ives Decoration Day. Însă, din motive independente cauzate de o întârziere neplanificată de nimeni, această lucrare nu a mai fost interpretată.

Primul opus al serii a fost unul solistic Concertul numărul 2 în Sol Major pentru pian şi orchestră, Sy95, BB 101 aparţinînd compozitorului maghiar Bela Bartok.Solista acestui infernal concert a fost Zuja Wang, o rafinată şi extrem de talentată pianistă, câştigătoare ale unor meritorii concursuri din Germania de la Ettingen, din Japonia de la Sendai sau SUA de la Aspen. Dacă ţinem cont de faptul că încă de la 16 ani a apărut ca solistă cu prestigioase orchestre simfonice din lume, am avea imaginea  completă a acestei cariere de succes încununate cui noi şi noi cuceriri.Solista înregistrează în prezent pentru Deutsche Gramophon şi EuroArts iar criticii de specialitate îi laudă calităţile indiscutabile, tehnicitatea pură cât şi fineţea cu care cizelează detalile.

Yuja Wang

Concertul de Bartok numărul 2 reprezintă din punct de vedere tehnic unul dintre cele mai dificile şi greu de abordat lucrări compuse vreodată în istoria muzicii. Un reputat pianist concertist, Andras Schiff declara fărp să exagereze că „este cea mai dificilăpiesă cânată vreodată… ”

Partea I s a asemănat unui torent nestăvilit, plin de culoare şi de tehnicitate.

Partea a II a a fost o fină pledoarie , plină de extaz, într o atmosferă destul de tensionată prin orchestraţia tipic bartokiană în care se folosesc efectele percuţiei şi dialogul pianistic dcu şi dintre aceste păersonaje.

Trecerea către cea de a treia parte s a făcut insesiyabil attaca.Într o mişcare alertă, susţinută ea a amintit de acel concept de perpetuum mobile.Pianista şi a etalat din nou rafinamentul şi virtuozitatea de clasă, claritatea şi versatilitatea în scurtele momente relaxante din acest concert.De altfel, această ultimă parte e o sumă de variaţiuni bazate pe temele principale din prima parte, în noi şi complicate structuri sonore. Necesită o tehnică în raport de mare viteză. Acompaniamentul are rol de a susţine tot acest asurzitor şi feroce discurs muzical.

Publicul a răsplătit aşa cum se cuvine prestaţia artistei iar bis urile acordateau fost acea incontestabilă mărtirie a geniului acestei făpturi. Primul dintre ele a fost o parafrază plină de umor, de tehnicitate şi versatilitate pe tema Rondo ului All turca a lui W.A Mozart.Cel de a l doilea a fot o altă minunată parafrază pe teme din opera Carmen de George Bizet, în care pianista a condus exemplar planurile sonore dezvăluindu şi această latură romantică , plimnă de buin gust muzical , având acea caracteristică şi nobleţe de a plşcea şi de a se face remarcată prin TEHNICITATE!

După pauză, orchestra americană a oferit o versiune plină de farmec şi de claritate a Simfoniei I în Re Major de Gustav Mahler.Acest reputat ansamblu a fost dirijat de Michael Tilson Thomas, celebru pentru cele unsprezece premi Grammy cît şi pentru întreaga sa carieră dirijorală de excepţie, cunoscut pentru că a dirijat online concerte date de la Carnegie Hall şi Sydney vizualizate simultan de treizeci şi trei de milioane de oameni, un eveniment în istoria recentă a Internetului.

Din propriul punct de vedere, acest opus mahlerian este unul dintre cele mai accesibile şi cîntate, apreciate de către cunoscători.Este un exemplu de simfonie germană ajunsă la un stadiu în care se intersectează influenţele romantice şi post romantice.

Partea I e formată din acea sferă luminoasă, serenă şi plină de viaţă atmosfere generate de ideile şi coloritul timbral, extrem de particularizat al tuturor compartimentelor orchestrei simfonice.

Partea a doua este o fină aluzie a unei mişcări ternare, de vals aluziv , pe deplin sugerat prin grija faţă de orice fel de detaliu, grija faţă de dinamică cât şi de capacitatea de a caracteriza şi evidenţia timbrurile atât de minunate ale suflătorilor.

Partea a treiaseamănă cu un cântec trist evreiesc, cu acea trimitere înspre originile şi folclorul klezmer, despre care Mahler se mândrea de originile sale genealogice.

Cea de a patra dintre aceste bijuterii de părţi ale simfoniei prezintă un episod cu tentă eroică, revoluţionară, capabil să traverseze un eventual conflict. Tema secundă a celei aceste ultime părţi aduce aminte de acele efuziuni romantice ale ariilor din perioada seducătoare a bel canto ului italian. Caracterul se va schimba în momentul în care suflătorii de lemn vor reitera alte idei muzicale urmaţi de suflătorii de alamă ce vor intona in sordino şi fără menajamente unele dintre cele mai importante idei ale temelşor părţilor precedente, într o strălucită concepţie şi interpretare.

Pe final, ca şi notă personală, pot să mărturtisesc că am fost privilegiat de a asculta una dintre cele mai clare, cele mai curate şi totodată profesionale versiuni live ale acestei Simfonii de Mahler, în interpretarea Orchestrei Simfonice din San Francisco!

 

 

 

 

Surse foto  iluv2prshim.wordpress.com,www.theguardian.com

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu