Criteriul National

EVENIMENT! San Francisco Symphony şi Yuja Wang au fost starurile serii de 6 Septembrie la Festivalul George Enescu!

septembrie 07
09:16 2015

Duminică de la ora 19 45, la Sala Mare a Palatului, Orchestra Simfonică din San Francisco drijată de celebrul şi apreciatul dirijor Michael Tilson Thomas au avut în program lucrări de Bartok şi Mahler!

San Francisco Symphony

Programul iniţial ar fi trebuiit să includă şi lucrarea compozitorului american Charles Ives Decoration Day. Însă, din motive independente cauzate de o întârziere neplanificată de nimeni, această lucrare nu a mai fost interpretată.

Primul opus al serii a fost unul solistic Concertul numărul 2 în Sol Major pentru pian şi orchestră, Sy95, BB 101 aparţinînd compozitorului maghiar Bela Bartok.Solista acestui infernal concert a fost Zuja Wang, o rafinată şi extrem de talentată pianistă, câştigătoare ale unor meritorii concursuri din Germania de la Ettingen, din Japonia de la Sendai sau SUA de la Aspen. Dacă ţinem cont de faptul că încă de la 16 ani a apărut ca solistă cu prestigioase orchestre simfonice din lume, am avea imaginea  completă a acestei cariere de succes încununate cui noi şi noi cuceriri.Solista înregistrează în prezent pentru Deutsche Gramophon şi EuroArts iar criticii de specialitate îi laudă calităţile indiscutabile, tehnicitatea pură cât şi fineţea cu care cizelează detalile.

Yuja Wang

Concertul de Bartok numărul 2 reprezintă din punct de vedere tehnic unul dintre cele mai dificile şi greu de abordat lucrări compuse vreodată în istoria muzicii. Un reputat pianist concertist, Andras Schiff declara fărp să exagereze că „este cea mai dificilăpiesă cânată vreodată… ”

Partea I s a asemănat unui torent nestăvilit, plin de culoare şi de tehnicitate.

Partea a II a a fost o fină pledoarie , plină de extaz, într o atmosferă destul de tensionată prin orchestraţia tipic bartokiană în care se folosesc efectele percuţiei şi dialogul pianistic dcu şi dintre aceste păersonaje.

Trecerea către cea de a treia parte s a făcut insesiyabil attaca.Într o mişcare alertă, susţinută ea a amintit de acel concept de perpetuum mobile.Pianista şi a etalat din nou rafinamentul şi virtuozitatea de clasă, claritatea şi versatilitatea în scurtele momente relaxante din acest concert.De altfel, această ultimă parte e o sumă de variaţiuni bazate pe temele principale din prima parte, în noi şi complicate structuri sonore. Necesită o tehnică în raport de mare viteză. Acompaniamentul are rol de a susţine tot acest asurzitor şi feroce discurs muzical.

Publicul a răsplătit aşa cum se cuvine prestaţia artistei iar bis urile acordateau fost acea incontestabilă mărtirie a geniului acestei făpturi. Primul dintre ele a fost o parafrază plină de umor, de tehnicitate şi versatilitate pe tema Rondo ului All turca a lui W.A Mozart.Cel de a l doilea a fot o altă minunată parafrază pe teme din opera Carmen de George Bizet, în care pianista a condus exemplar planurile sonore dezvăluindu şi această latură romantică , plimnă de buin gust muzical , având acea caracteristică şi nobleţe de a plşcea şi de a se face remarcată prin TEHNICITATE!

După pauză, orchestra americană a oferit o versiune plină de farmec şi de claritate a Simfoniei I în Re Major de Gustav Mahler.Acest reputat ansamblu a fost dirijat de Michael Tilson Thomas, celebru pentru cele unsprezece premi Grammy cît şi pentru întreaga sa carieră dirijorală de excepţie, cunoscut pentru că a dirijat online concerte date de la Carnegie Hall şi Sydney vizualizate simultan de treizeci şi trei de milioane de oameni, un eveniment în istoria recentă a Internetului.

Din propriul punct de vedere, acest opus mahlerian este unul dintre cele mai accesibile şi cîntate, apreciate de către cunoscători.Este un exemplu de simfonie germană ajunsă la un stadiu în care se intersectează influenţele romantice şi post romantice.

Partea I e formată din acea sferă luminoasă, serenă şi plină de viaţă atmosfere generate de ideile şi coloritul timbral, extrem de particularizat al tuturor compartimentelor orchestrei simfonice.

Partea a doua este o fină aluzie a unei mişcări ternare, de vals aluziv , pe deplin sugerat prin grija faţă de orice fel de detaliu, grija faţă de dinamică cât şi de capacitatea de a caracteriza şi evidenţia timbrurile atât de minunate ale suflătorilor.

Partea a treiaseamănă cu un cântec trist evreiesc, cu acea trimitere înspre originile şi folclorul klezmer, despre care Mahler se mândrea de originile sale genealogice.

Cea de a patra dintre aceste bijuterii de părţi ale simfoniei prezintă un episod cu tentă eroică, revoluţionară, capabil să traverseze un eventual conflict. Tema secundă a celei aceste ultime părţi aduce aminte de acele efuziuni romantice ale ariilor din perioada seducătoare a bel canto ului italian. Caracterul se va schimba în momentul în care suflătorii de lemn vor reitera alte idei muzicale urmaţi de suflătorii de alamă ce vor intona in sordino şi fără menajamente unele dintre cele mai importante idei ale temelşor părţilor precedente, într o strălucită concepţie şi interpretare.

Pe final, ca şi notă personală, pot să mărturtisesc că am fost privilegiat de a asculta una dintre cele mai clare, cele mai curate şi totodată profesionale versiuni live ale acestei Simfonii de Mahler, în interpretarea Orchestrei Simfonice din San Francisco!

 

 

 

 

Surse foto  iluv2prshim.wordpress.com,www.theguardian.com

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo