Criteriul National

EVENIMENT!Legendara și prestigioasa filarmonică berlineză a umplut până la refuz Sala Palatului!

septembrie 03
21:49 2015

 

 Viziunea și reputația dublată de înalta pregătire a acestei legendare Orchestre Filarmonice din Berlin au atras melomanii ce au ticsit o Sală a Palatului ce s-a dovedit neîncăpătoare!După 18 ani de negocoieri,celebra și titratat filarmonică dirijată de Sir Simon Rattle a concertat la Sala Palatului ăn cadrul acestei ediții a Festivalului George Enescu..Bucurîndu-se de-a lungul timpului de prezența unor dirijori de cel mai înalt profesionalism, formația și-a câștigat notorietatea, situându-se în ierarhia orchestrelor alături de London Symphony Orchesta și Concergebouw.UNICEF a desemnat-o alături de dirijorul Sir Simon Rattle drept „Goodwill Ambassadors ” (Ambasadori ai Bunșvoinței). Aici, în acest cadru pot cita și nenumăratele premii acordate de Grammy, Gramophone, Echo ce au făcut să le confirme poziția privilegiată pe care o dețin.

Filarmonica-din-Berlin

Programul prezentat a debutat cu Variațiuni op 10 pe o temă de Frank Bridge aparținând compozitorului englez Benjanim Britten. Acest număr de opus a fost chiar cartea de vizită și de lansare a talentatului compozitor în lumea muzicală. Scrisă la comanda Festivalului Salzburg în anul 1937, ea reprezintă de fapt un omagiu adus mentorului său care i-a deschis orizonturile largi ale exprimării în limbaj modern.

Cele zece piese de caracter sugerează de fapt personalitatea marcantă a maestrului admirat : 1. Adagio-integritatea 2 Marșul- energia 3.Romanța- farm,ecul personal 4.Aria italiană- umorul 5. Bourre- respectul pentru tradiție 6. Valsul vienez- entuziasmul 7.Motto perpetuo- vitalitatea 8.Marșul funebru- compasiunea 9. Melodia- lirismul și 10 Fuga finală- măiestria și exuberanța

Operă de tinerețe denotă deja trăsături caracteristice lui Britten- gustul pentru portretizare muzicală, rafinamentul orchestrațiilor sau tocmai ceea ce însuși Britten definea drept crezul său artistic CLARITATEA PERFECTĂ A EXPRESIEI!

Pe aceste coordonate Filarmonica din Berlin și-a construit cu strictețe o variantă extrem de interesantă, vie și totodată echilibrată sonor, deoarece recunosc faptul că acest sentiment nu l-am experimentat live niciodată cu vreo altă orchestră!

După pauză, Sir Simon Rattle a dirijat Simfonia numărul patru în do minor op. 43 de Dimitri Șostakovici.O lucrare masivă, elegantă dar și plină de suferință, ce se aseamăn destinului avut de compozitorul rus ce a experimentat asediul asupra Leningradului și a compus în orașul maltratat o simfonie cu adevărat inspirată, genială.

Acest opus s-a „bucurat” de cenzura vremii ce a catalogat-o ca fiind „lipsită de melodie, formalistă , imorală și totodată confuză în loc de a avea parte de muzică umană naturală”. Drept urmare, după cele zece repetiții de la Leningrad (Sankt-Petersburg), cu toate că versiunea oficială ar fi fost că numai Șostakovici ar fi renunșat de buină-voie, nemulțumit de execuție.

De atunci au trecut 25 de ani, iar în anul 1961 lucrarea a reuțit să ia viață în primă audiție publică sub bagheta legendarului Kiril Kondrașin.

Această simfonie iese în relief prin amploare dar și prin nenumăratele trăsături specifice artei lui Șostakovici -violența sonorităților din debutul lucrării,gustul și tehnica pentru polifonie ce se întind și se termină pe zone cu o fugă sau fugatto,folosirea de efecte umoristice ăncrîncenate, gustul pentru utilizarea instrumentelor de percuție, aglomerarea unor elemente disparate ce sunt reunite contrastant.

Fără îndoială Simfonia a IV-a este o capodoperă a secolului al XX lea și poate chiar este o parte din sufletul acestui mult încercat suflet ce a creat cu și prin ajutorul lumii pe care a înțeles-o așa cum a simțit și trăit…

Sursa foto mediascop.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo