Criteriul National

EVENIMENT!O mulţime de „cântece serioase” au prins viaţă sub cupola Atheneului din partea Scottish Chamber Ensemble!

septembrie 02
17:12 2015

Scottish Ensemble este singura orchestră profesionistă de coarde din U.K şi are sediul la Glasgow. Formată din anul 1969 ca formaţie de muzică barocă şi-a extins repertoriul până la autorii moderni,cântând mai mere piese,rare şi neobişnuite.Versatil şi emoţionant, acest ansamblu este stăpân pe un repertoriu ce traverseayă muzica din Baroc la contemporani şi se preocupă în permanenţă de calitatea interpretării.

scottish-ensemble-credit-jo

Cele trei piese ale lui Silvestri op 4 nr 2 au arătat forţa şi totodată acea plăcută, reconfortantî senzaţie de atmosferă rustică. Aceasta a fost pusă în scenă şi în slujba actului creator prin maniera evocatoare al acestui univers plin de culoare, autentic românesc,Spaţialitatea liniilor melodice ale cantilenei din partea secundă a fost vectorul ce a unit într o măiestrită concepţie interpretativă a acestor muzicieni scoţieni.

Dialogul vocilor a fost unul de excepţie din moment ce nuanţele au acoperit o largă paletă. Din punct de vedere al timbralităţii partidelor instrumentale cât şi al coerenţei, standardele ansamblului s au ridicat la nivelul aşteptărilor deoarece acest  grup inovativ are prospeţime şi acea naturaleţe debordantă.

Trecerea  attaca în cea de a treia piesăa avut darul de a opri pentru câteva secunde respiraţia tuturor celor prezenţi ca mai apoi să erupă bogăţia de efecte desfăşurate în mişcarea sprinţară a unui dans folcloric capabil să seducă orice gusturi.

Cele trei corale aparţinând lui Johannes Brahms op 122 au evocat o atmosferă aproape liturgică, plină de acel sentiment de rugăciune.Totodată coregrafia solistei, violonista Patricia Kopatchinskaya ce a realiyat un tur de a dreptul ritualic pe scenă, a avut impact dar a şi introdus audienţa pe alte coordonate. Melodiile provenite din coralele luterane au fost intonate şi cu ajutorul vocii ăn timpul execuţiei.

Sinteza dintre stilul baroc cît mai ales cel romantic preponderent a constituit un alt punct de atracţie în cadrul acestui opus. Lucrarea s a bucurat de succes însă punctul de interes l a constituit Convcertul numărul 2 pentru vioară şi orchestră de Tigran Mansurian.

Acesta a fost creat special pentru solista de origine moldoveană rezidentă la Viena şi a creat emoţii şi imagini poetice de o splendoare de a dreptul imaterială.Respectând doar durata unui concert, însă nefăcând rabat de forme sau de vechile tradiţii romantice sau post romanticee, cu preponderente tuşe postmoderne  lucrarea intitulată Patru cântece Serioase a debutat abrupt.

Faptul că acest opus înglobează vasta experienţă a acestui titrat compozitor din Armenia prin contopirea mai multor stiluri ţi direcţii de a crea muzica într+un armonios tot cu valoare unitară a condus spre un succes.

Caracterul epic şi liric sau cel avântat, eroic a surmontat multe zone şi episoade cu caracter mai învolburat în care vioara solistă şi a etalat din plin posibilităţile expresive şi tehnice dominând întreg ansamblul.

Pendularea permanentă  dintre caracterele ludice şi extatice au aigurat acel necesar echilibru arhitectonic ce a revelat capacităţile psiho emţionale  ale solistei ce a impresionat profund printr o execuţie apropiată de noţiunea relativă de …perfecţiune.

În cea de a doua parte cele două Intermeyyi op.12 de Enescu s au înscris în acea naturalleţe şi bun gust ciyelat . Demn de remarcat în execuţia acestor muzicieni l a constituitacele culminaţii sonore ce nu au destrîmat starea perpetuă de visare, menţonând astfel interesul auditoriului prin subtilele variaţiuni ale fragmentelor tematice cât şi lărgirea spectrului muzicii de inspiraţie franco belgiană.

Pee acelaşi calapod sonor s a desfăţurat şi Mica Simfonie a lui Maurice Ravel, de fapt un aranjamant pentru orchestră de coarde al Cvartetului în Fa Major, prelucrare realizată de dirijorul şi violistul Rudolf Barşai.

Ravel avea 28 de ani când a compus acest cvartet, fiind încă studentul lui Gabriel Faure căruia de altfel îi şi este dedicat. Lucrarea a rămas o piesă de referinşă a genului prin structura clară, cu model clasic însă având temele originale elegant haşurate dimpreună cu un modalism fin cât şi o tratare instrumentală ce s a bucurat de fantezie şi de inventivitate.

Construită în patru părţi Allegro moderato, Assey vif tres rytme, Tres lent  si Vif et agite, lucrarea denotă conversaţii spumoase , sclipitoare.

Bogîţia de trîiri a fost o eperienţă practic de neuitat.

Cât despre solista, violonista Patricia Kopatchinskaza pot să adaug faptul că a interpretat pe un superb instrument G.F. Pressenda, datând din anul 1834.Interpretarea sa creatoaree rodul studiilor efectuate la Universitatea de Muzică de la Viena , atât în domeniul violonistic cât şi cel componistic.

Aşadar cântecele cu adevărat serioase au avut acea capacitate de a trzi la viaşă opusuri de mare efuziune şi incărcătură.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro