Criteriul National

EXCLUSIV RICHARD STRAUSS! Orchestra Capelei din Dresda a oferit un regal cu muzica sensibilă şi monumentală a creatorului Simfoniei Alpilor!

septembrie 06
11:23 2015

 

 Orchestra Capelei din Dresda a stat sub semnul excelenţei oferind publicului meloman în cel de al doilea concert susţinut ieri seară la Sala Palatului, cu un program exclusiv din creaţia lui Richard Strauss!

Dresda orchestra
Programul a debutat cu Letze Lieder  (5 lieduri) ce au fost compuse in Elveţia anilor 1948, acolo unde compozitorul de 80 de ani se retrăsese din calea celui de al Doilea Răyboi Mondial. Ca şi amănunt de culoare, aceste lied uri au fost prezentate în primă audiţie la Londra în anul 1950, la fix 9 luni după trecerea la cele veşnice a acestui creator de frumos, având astfel o semnificaţie testamentară.
Destinate vocii de soprană lirică, Strauss a pus în valoare cu rafinament şi profunzime sonorităţi în stilul său original.
Orchestra simfonică a Capelei din Dresda condusă de maestrul Christian Thielemanna avut parte de o modelare a unui sound în care transparenţa şi subtilitatea au făcut posibilă o interpretare antologică. Desprinderea solo urilor de vioară, de corn şi intervenţiilor pline de precizie a trilurilor flautului piccolo au întregit într un mod fericit şi plenar prestaţia solistei Anja Harteros.Cântatul extatic, melismatic dar şi atât de poetic şi de frumos redat, cu strălucire şi vigoare au asigurat atractivitate programului.
anja-harteros
Compuse pe versuri de Hermann Hesse şi Joseph von Eichendorff, aceste creaţii exprimă înfiorarea în faţa naturii reăscute în Fruhling dar mai ales acea nostalgie a despărţirii de vară în September. Aceeaşi stare de graţie a continuat aproape insesizabil şi în lied ul Adormind cu acea nostalgie în faţa pierderii ăn noapte şi n visare, adevărată metaforă a vieţii ce a fost atât de frumos şi cantabil redată în lied ul În Amurg.
Nalbele au reprezentat ultimul lied al programului primei părţi şi ca o fericită coincidenţă şi trimitere peste ani , acest opus e datat ca fiin d ultima creaţie a lui R. Strauss dedicată sopranei Maria Jeritza- ce a rămas  multă în vreme în manuscris printre documentele ei. Prima audiţie a acesteia a avut loc în anul 1985 pentru voce şi pian. Versiunea prezentată publicului bucureştean ce a umplut până la refuz capacitatea sălii a fost orchestrată de către Wolfgang Rhim.
După pauză, orchestra a oferit unul dintre cele mai cântate şi cunoscute opus uri ale acestui ultim mare post romantic.Simfonia Alpilor creează o imagine amplă, grandioasă ce a fost dorită sprea fi destinată unui ansamblu de aproximativ 150 de instrumentişti. Ţinând cont de acest lucru şi adăugând orchestrei tradiţionale o sumă de efecte speciale, de vânt, de tunete cât şi un grup instrumental în culise, această simfonie prezintă într o manieră grandioasă toată această desfăşurare de forţe.
Alpine Symfonie
Această ambiţie de a scrie într o notă de monumentalism a fost de fapt revenirea asupra unui proiect de tinereţe, concretizat muzical la 14 ani într o piesă pentru pia. În aceasta Strauss îşi exprimase impresiile celor 12 ore petrecute în Alpii Bavariei.
Viziunea grandioasă concepută pentru o orchestră de 150 de oameni ce şi aduc aportul într un mod substanţial este unică în toată istoria muzicii.
Această simfonie conţine elementul PROGRAMATIC. Debutează în Noapte dar continuă cu Răsăritul Soarelui,Urcuşul, Intrarea în pădure, Plimbarea lângă pârâu până la Cascadă,
Aceste locuri sunt practic desprinse ca dintr un basm. Drumul continuă pe Pajiştea înflorită. Apariţia şi acea Rătăcire prin desiş ajungând la Gheţar au forţa de a depăşi la propriu cât şi la figurat Momentele periculoase. Acolo, Viziunea este de a dreptul înfricoşătoare şi copleşitoare dar imaginile sugerate de muzică se schimbă permanent.Elegia pregăteşte Liniştea dinaintea furtunii.Furtuna răbufneşte violent dar se opreşte la fel de repede permiţând Coborârea!
Apusul Soarelui vine ca un moment de redare a acelui light motiv prezent mereu într o gamă majoră descendentă ce face legătura psihologică ântre aceste episoade. Totodată acest minunat episod va conduce către Epilog ce se va stinge din locul de unde a început traseul iniţiatic,în Noapte!
Mulţimea melomanilor a avut practic acest demers muzical programatic în ochii lăuntrici asemeni unei producţii cinematografice de înaltă fidelitate! Apaluzele şi ovaţiile au avut efectul scontat şi au mulţumit efortul de a dreptul epuizant al acestei mari orchestre a lumii!
 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu