Criteriul National

Federația Elevilor din România solicită Ministerului Transportului să nu priveze elevii de dreptul la tarif redus pentru transport

Federația Elevilor din România solicită Ministerului Transportului să nu priveze elevii de dreptul la tarif redus pentru transport
martie 29
08:40 2019

unnamed4

Federația Elevilor din România, federație reprezentativă a elevilor din România, în curs de constituire, formată din următoarele asociații reprezentative ale elevilor: Constanța, Maramureș, Călărași, Vâlcea, Bacău, București și Ilfov, solicită Ministerului Transportului și Ministerului DezvoltăriiRegionale și Administrației Publice să retragă proiectul de ordonanță de urgență a Guvernului ceva pune aproximativ 215.000 de elevi în imposibilitatea de a ajunge la școală.

În data de 6 martie a.c., Ministerul Transportului a pus în consultare publică Proiectul deOrdonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor publice detransport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 şi a Legii nr. 328/2018 pentrumodificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, ce are ca obiecteliminarea transportului județean din sfera serviciilor publice, fapt ce va duce la imposibilitatea acordării reducerilor și decontarea navetei pentru toți elevii dințară. În momentul de față, în România, serviciul de transport se efectuează sub două forme: în regim de concurență și sub forma de serviciu de intereseconomic general (SIEG). În cazul SIEG-urilor, autoritățile locale încheie contracte de delegare a gestiunii serviciului public cu operatorii, prin care revin ambelor părți o serie de obligații, printre care și reducerile elevilor, în cazul serviciului public de transport. Pe deoparte, transportatorii se obligă să emită abonamente cu tarif redus pentru elevi și alte categorii sociale prevăzute de lege, iar pe de cealaltă parte autoritățile locale au obligația de a acorda subvenții pentru transportatori, în baza art. 19^1 și art. 42, alin. (4) din Legea 92/2007.

Legea educației naționale nr. 1/2011, normă specială prin raportare la prevederile Legii nr. 92/2007, prevede la art. 84, alin. (1) și (2) dreptul elevilor de a beneficia de tarif redus cu minimum 50% la transportul local în comun. Până la acest moment, acest drept putea fi exercitat, transportul județean aflându-se în sfera serviciilor publice, iar autoritățile putând impune operatorilor de transport obligația de serviciu public de a acorda reducerile. Atragem atenția asupra faptului că, în ipoteza în care această Ordonanță de urgență a Guvernului va fi adoptată, transportul județean nu va mai reprezenta un serviciu public, fiind efectuat în regim de concurență, fără implicarea statului.

Mai mult decât atât, prezentul proiect de ordonanță nu îndeplinește rigorile art. 115, alin. (4) din Constituția României, privind caracterul de urgență al ordonanțelor, care prevede faptul că ”situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”. Definiția situației de urgență, conform OUG 21/2004, reținută de Decizia Curții Constituționale a României 255/2005 ca aplicabilă la situația extraordinară, este "evenimente excepţionale, cu caracter nonmilitar, care ameninţă viaţa sau sănătatea persoanei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale, iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse specializate şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate”.

Totodată, art. 84, alin. (3) din Legea 1/2011 prevede dreptul elevilor care nu pot studia în localitatea de domiciliu la profilul/specializarea dorită de a beneficia de decontarea integrală a navetei. Tot la art. 84, este prevăzută obligația transportatorilor de a emite abonamente cu respectarea unui tarif maximal, prevăzut de HG 863/2016, decontarea abonamentelor putând fi efectuată, din bugetul Ministerului Educației Naționale în această limită. Astfel, prin eliminarea acestei obligații de serviciu public a transportatorilor, toți elevii din România vor fi nevoiți să achite integral prețul abonamentelor de transport.

elevi_navetisti_64546500-1

Dorim să tragem un semnal de alarmă asupra faptului că principalul motiv pentru care elevii abandonează școala în România este situația materială deficitară. La momentul actual, statisticile nu sunt deloc îmbucurătoare: 32,2% din persoanele între 0-17 ani trăind sub pragul sărăciei, iar aprox. 20% din copii trăind în stare de deprivare materială severă, conform Institutului Național de Statistică. Totodată, 40% din copiii țării se află în risc de sărăcie sau excluziune socială. Corelând acest fapt cu rata ridicată de părăsire timpurie a școlii (18,1%) din România, mult mai mare decât ținta asumată de țara noastră până în anul 2020 (11,3%), putem afirma într-un mod fundamentat că România are nevoie de măsuri care să remedieze situația și să faciliteze accesul liber la educație al elevilor.

Contrar acestor nevoi, Guvernul României întreprinde măsuri pentru a mări semnificativ rata abandonului școlar și a sabota parcursul școlar al elevilor din mediul rural, sporind astfel inechitatea sistemului de învățământ. Pe această cale, solicităm Ministerului Transportului și Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice să retragă acest proiect și să nu prejudicieze sub nicio formă drepturile elevilor din România.

Federația Elevilor din România (FER) este o organizație neguvernamentală în curs de înființare,care își asumă reprezentarea drepturilor și intereselor comune ale tuturor elevilor din învățământul preuniversitar din România. FER este compusă din toate asociațiile reprezentative ale elevilor din România existente la acest moment: Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Elevilor din Maramureș, Asociația Elevilor din Călărași, Asociația Vâlceană a Elevilor și Asociația Elevilor din București și Ilfov.

Sursa foto : SparkNews.ro,Criteriul National

Redacția platformei media independente Criteriul Național mulțumește Biroului de Presă al Asociației Elevilor din Constanța
Pentru mai multe detalii: Andrei-Mihai Tănase, președinte AEC 0763 254 419

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Partener media exclusiv

Revista presei