Criteriul National

Festivalul UNICA și succesul demn de toată lauda al unui redactor al ziarului Criteriul Național!

Festivalul UNICA și succesul demn de toată lauda al unui redactor al ziarului Criteriul Național!
august 23
19:34 2016

Cronica celei de-a doua zile a festivalului UNICA

festival_unica_suceava

Sâmbătă, 20 august, începând cu orele 10:00, la cinematograful „Matei Vișniec” s-a desfășurat prima zi de proiecții de film, în cadrul festivalului UNICA. România, Croația, Spania, Lichtenstein, Italia și Marea Britanie au fost primele țări, ale căror filme au fost derulate pe marele ecran, spre încântarea publicului.

Pentru ca diversitatea limbilor vorbite să nu constituie un impediment în înțelegerea filmelor, au fost subtitrate în limba engleză. Discursurile reprezentanților delegațiilor și ale juriului au fost traduse in timp real, prin intermediul unor cãști, iar anunțurile organizatorilor se puteau auzi in limbile engleză, franceză și germană.

6494_3-Dan_Hintergraber_perator_TV_SENSO_3

Prima reprezentație cinematografică a fost cea a României. Pe ecran a rulat filmul”Sunetul Mării”, în regia lui Dan Hintergraber, despre un muzician român și felul lui special de a se inspira, marea ținându-i loc de muză.

hqdefault

Emil Mateiașa continuat seria filmelor românești cu proiecția „Veritas” a cărei temă fundamentalã este flexibilitatea realității. Lumea este prezentată ca o proiecție din colțul minții lui Dumnezeu, ceea ce ar oferi și oamenilor posibilitatea conceperii unei realități proprii, subiective.

festivalul-mondial-unica-2016-deschis-oficial-in-cetatea-de-scaun-a-sucevei-cinemasuceava.ro-quaxo

Croația a fost următoarea țară care prezentat proiecții cinematografice, reușind să se remarce prin scenariu și regie de calitate. Au fost urmărite filmele „Wolf dance” de Jelena Oroz, „Flowers” de Judeta Gamulin, „Cabbage” de Zorko Sirotic, „Croatian virgin” de Suncica Ana Veldic și Olga Budimir și „Apocalypse” de grupul „Jeunesse”. Croații au abordat realități de mare impact, mizând pe teme precum boala și sexualitatea.

În filmul „Flori” de Judeta Gamulin, acțiunea se desfășoară într-un salon de spital, a cărui atmosferă este demnă de „Pavilionul canceroșilor” al lui Soljenițîn. Membrii a două familii își vizitează tații internați. În timp ce membrii unei familii se ceartă din motive banale, cealaltă are o altă perspectivă. Diferența, din mai multe puncte de vedere, dintre cele două familii demonstrează că nici boala, nici moartea nu ține cont de principii lumești. Florile devin, astfel, simultan, simbol al celebrării și al înmormântării. Croația nu s-a remarcat numai prin tematică și stil, ci și prin tehnică. „Apocalipsa”, prezentată de grupul Jeunesse este compusă din imagini create prin tehnica desenului în nisip.

festival-unica

Seria de filme a fost continuată de Spania, primul film vizionat fiind „Acabo de tener” de Javier Nevaro Montero, al cărui subiect surprinde contrastul între două perspective diferite, asupra aceleiași realități. O fetiță de opt ani are un coșmar, al cărei conținut apare ca un vis frumos, privit într-o lumină nouă de o altă fetiță, lipsită de posibilități materiale. In continuare au fost derulate filmele „Things I whished to do” de Gerardo de la Fuente Lopez, documentarul despre pescuit „Red Tuna Winds” de Alfonso O’Donnell, „Night Landscape” de Marta Ferreras Viruete, imprevizibilul „The quantum lighter” de Pau Escribano, „The whistler” de David Castro Gonzáles și „Time thives” de Fran X. Rodriguez, care a impresionat prin asocierea inedita între timp si simbolistica cercului.

A urmat apoi discuția juriului referitoare la filmele vizionate. Juriul a fost format din: președintele juriului Jacquelin Pante (Italia) și membri Eugy Van Gool (Belgia), Pia Kalatchov (Elveția), Ivan Kozlenko (Ucraina), Florin Paraschiv (România), Zuzana Skoludova (Slovacia) și Stanimir Trifanov (Bulgaria).

După pauza de prânz, a venit rândul Lichtenstein-ului să impresioneze prin talent cinematografic. Temele abordate se remarcă prin diversitate, de la o aventură a unor copii captivi intr-o carte, din filmul lui Michael Baumeler, „Sesame, a strange book” se ajunge la problema actuală a lumii, terorismul, prin filmul „WTF” in regia lui Arno Braendle. Puntea dintre cele două pelicule o constituie „The painter” de Rolf Leuenberger care prezintă o nouă formă de artă contemporană, alcătuită din culori, forme și cuvinte. Nici regizorii italieni nu s-au lăsat mai prejos, aducând în atenția publicului filme precum „Ruins” de Georgio Sabattini, o frumoasă discrepanță între esență și aparență ce o constituie „You can not hide” de Andrea Olindo Bizzarri și „And now we dance” de Franco Fais. Un semnal de alarmã a fost tras odată cu filmul „Countdown” de Rolf Mandolesi.

peste-120-de-filme-cu-vizionare-gratuita-in-cadrul-festivalului-unica-2016-la-cinematograful-modern-cinemasuceava.ro-blnm0_uploa

În afară de coloana sonoră de calitate, proiecția s-a remarcat și prin mesajul puternic pe care îl transmite. Cadrul inițial prezintă un copac, declarat monument național și continuă cu tăierea acestuia pentru a se construi o parcare. Mânuțele unui copil strâng la spate o bucată de lemn, ca într-o îmbrățișare de despărțire. Prestația Marii Britanii la concurs nu a fost o surpriză, în ceea ce privește talentul cinematografic.

Umorul nu a lipsit, spre deliciul publicului, in filmele „Blue” de Robert Lorrimer sau „Making progress” de Ray Grover, ambele referitoare la raportul între om și tehnologie. Documentarul „In search of tigers” de Paula Webster a calmat spiritele, iar „The girl on the train” de John Roberts, „Greece is the Word” de Tim Stannard și „Turning Tables” de Rebecca Staniforth au încheiat ziua într-o notă optimistă. Astfel s-a desfãșurat prima zi a festivalului de film UNICA, o zi de bun augur pentru perioada ce urmează. O zi în care bucuria, teama, tristețea și surprinderea au cuprins publicul de la un film la altul, făcându-se unul cu cinematograful, cu ecranul, cu scaunele. Şi acesta a fost doar începutul…

unica

Sursa cronică : http:// unica.ro

Sursa foto : http:// google.com,http://criteriul.ro

Redacția ziarului Criteriul Național mulțumește domnilor Daniel Hintergraber și Daniel Mihai pentru această performanță!

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu