Criteriul National

Fiul lui Saul-cronică a unui film tulburător!

martie 19
19:43 2016

„Fiul lui Saul“ / „Son of Saul“ este o operă artistică de imens succes, cu peste 30 de nominalizări şi 22 de premii câştigate.

646x404

Filmul reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului László Nemes şi a fost distins cu Marele Premiu al Juriului şi cu Premiul FIPRESCI la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, fiind desemnat Cel mai bun film străin la ediţia din acest an a Globurilor de Aur. Filmul a fost nominalizat la Premiile Oscar (care s-au decernat pe 28 februarie 2016, la Los Angeles), la categoria Cel mai bun film într-o limbă străină, fiind considerat de marea majoritate a specialiştilor drept câştigător cert al categoriei. În rolurile principale se află Géza Röhrig şi Levente Molnár, actor la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca.

„Să scrii poezie după Auschwitz e un act de barbarie”, susținea filosoful Theodor Adorno la scurt timp după ce al Doilea Război Mondial se terminase.Altfel spus, păstrarea obiceiurile de dinainte și continuarea lor produc același tip de idei în speranța că rezultatele o să fie diferite, În cel mai bun caz ele sunt doar o iluzie.

Evocarea lor produce acele mutatis mutandis cu efecte devastatoare.Chiar dacă pe moment totul are doar un anume caracter,în a realiza un film în care  încerci să exprimi suferința fără sfîrșit, să dai contur, după pricepere, unor nenorociri pe care mintea unui om sănătos nu le poate cuprinde mi se pare un act de curaj în această societate scindată și secularizată.

Filmul se vrea a fi o evocare a celor care au fost torturați și n-au avut deloc dreptul să urle…

În sprijinul celor menționate,amintesc de documentarul de nouă ore Shoah al lui Claude Lanzmann (un astfel de “urlet” și unul dintre cele mai tulburătoare filme făcute vreodată), unii subiecți au povestit despre experiențele lor în calitate de membri ai așa-numitelor unități Sonderkommando.

Acestea funcționau în interiorul lagărelor naziste de exterminare și erau formate în mare parte din prizonieri evrei puși – sub amenințarea lichidării – să ajute la operațiunile de exterminare și la îndepărtarea dovezilor. De vreme ce deveneau astfel martori ai atrocităților din camerele de gazare, cei mai mulți erau la rîndul lor executați.

Cîteva dintre amintirile consemnate de Lanzmann reprezintă punctele de plecare ale Fiului lui Saul, un excepțional film de ficțiune realizat de un debutant în lungmetraj – László Nemes – care a cîștigat Marele Premiu la Festivalul de la Cannes (al doilea ca importanță din competiție) cât şi Oscarul pentru cel mai bun film străin.

Saul face parte dintr-o unitate Sonderkommando .Spre sfîrșitul războiului, își recunoaște băiatul printre victime.Aici,tot centrul de greutate se dovedește a fi narațiunea lui Nemes  ce este în mod intenționat echivocă.

Hotărît să-l îngroape pe copil după tradiție, Saul profită de relativa libertate de mișcare de care se bucură ca să găsească un rabin. În jurul său, alți deținuți pun la cale o revoltă, iar omul nostru li se alătură mai mult de nevoie decît de voie, pentru că o mînă de ajutor n-are cum să nu-i folosească în astfel de împrejurări.

Am rămas profund impresionat de mesajul acestui tulburător film..Vi-l recomand și dumneavoastră deoarece confirmă adevărul istoric despre această lume plină de tenebre în care poporul evreu a fost prigonit și exterminat în cel mai dur și barbar mod…

Sursa foto : http:// google.com

Prof.Dr.Daniel Mihai.CNA Regina Maria Constanţa, redactor șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu