Criteriul National

Fiul lui Saul-cronică a unui film tulburător!

Fiul lui Saul-cronică a unui film tulburător!
martie 19
19:43 2016

„Fiul lui Saul“ / „Son of Saul“ este o operă artistică de imens succes, cu peste 30 de nominalizări şi 22 de premii câştigate.

646x404

Filmul reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului László Nemes şi a fost distins cu Marele Premiu al Juriului şi cu Premiul FIPRESCI la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, fiind desemnat Cel mai bun film străin la ediţia din acest an a Globurilor de Aur. Filmul a fost nominalizat la Premiile Oscar (care s-au decernat pe 28 februarie 2016, la Los Angeles), la categoria Cel mai bun film într-o limbă străină, fiind considerat de marea majoritate a specialiştilor drept câştigător cert al categoriei. În rolurile principale se află Géza Röhrig şi Levente Molnár, actor la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca.

„Să scrii poezie după Auschwitz e un act de barbarie”, susținea filosoful Theodor Adorno la scurt timp după ce al Doilea Război Mondial se terminase.Altfel spus, păstrarea obiceiurile de dinainte și continuarea lor produc același tip de idei în speranța că rezultatele o să fie diferite, În cel mai bun caz ele sunt doar o iluzie.

Evocarea lor produce acele mutatis mutandis cu efecte devastatoare.Chiar dacă pe moment totul are doar un anume caracter,în a realiza un film în care  încerci să exprimi suferința fără sfîrșit, să dai contur, după pricepere, unor nenorociri pe care mintea unui om sănătos nu le poate cuprinde mi se pare un act de curaj în această societate scindată și secularizată.

Filmul se vrea a fi o evocare a celor care au fost torturați și n-au avut deloc dreptul să urle…

În sprijinul celor menționate,amintesc de documentarul de nouă ore Shoah al lui Claude Lanzmann (un astfel de “urlet” și unul dintre cele mai tulburătoare filme făcute vreodată), unii subiecți au povestit despre experiențele lor în calitate de membri ai așa-numitelor unități Sonderkommando.

Acestea funcționau în interiorul lagărelor naziste de exterminare și erau formate în mare parte din prizonieri evrei puși – sub amenințarea lichidării – să ajute la operațiunile de exterminare și la îndepărtarea dovezilor. De vreme ce deveneau astfel martori ai atrocităților din camerele de gazare, cei mai mulți erau la rîndul lor executați.

Cîteva dintre amintirile consemnate de Lanzmann reprezintă punctele de plecare ale Fiului lui Saul, un excepțional film de ficțiune realizat de un debutant în lungmetraj – László Nemes – care a cîștigat Marele Premiu la Festivalul de la Cannes (al doilea ca importanță din competiție) cât şi Oscarul pentru cel mai bun film străin.

Saul face parte dintr-o unitate Sonderkommando .Spre sfîrșitul războiului, își recunoaște băiatul printre victime.Aici,tot centrul de greutate se dovedește a fi narațiunea lui Nemes  ce este în mod intenționat echivocă.

Hotărît să-l îngroape pe copil după tradiție, Saul profită de relativa libertate de mișcare de care se bucură ca să găsească un rabin. În jurul său, alți deținuți pun la cale o revoltă, iar omul nostru li se alătură mai mult de nevoie decît de voie, pentru că o mînă de ajutor n-are cum să nu-i folosească în astfel de împrejurări.

Am rămas profund impresionat de mesajul acestui tulburător film..Vi-l recomand și dumneavoastră deoarece confirmă adevărul istoric despre această lume plină de tenebre în care poporul evreu a fost prigonit și exterminat în cel mai dur și barbar mod…

 

Sursa foto : http:// google.com

 

Prof.Dr.Daniel Mihai.CNA Regina Maria Constanţa, redactor șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro