Criteriul National

Ghid complet pentru alegerea corpurilor de iluminat

Ghid complet pentru alegerea corpurilor de iluminat
mai 02
09:53 2022

 

Folosim lumina cu acelasi scop cu care folosim pensulele si vopseaua: pentru a crea intr-o incapere diverse efecte vizuale sau senzatii. Pozitionarea lampilor, orientarea conurilor de lumina dinspre lustre sau felul in care combinam diferite surse de lumina poate „face lumina” sau „intuneric” ad litteram. In acest articol veti gasi cateva informatii generale despre iluminat si despre designul interior pus in aceasta lumina.

 

Fara lumina n-ai cum sa te simti confortabil

Scopul iluminatului interior este limpede pentru oricine. Stim cu totii ca o simpla pana de curent poate transforma o camera functionala si confortabila intr-una haotica si complet incomoda. Avem nevoie de lumina pentru a vedea, iar lumina variaza in functie de amplasarea lampilor si de puterea lor. In plus, cu ajutorul luminii putem crea intr-o camera dispozitii si senzatii diferite.

Putem accentua ce ne place si putem amagi privirea in punctele de care nu suntem chiar multumiti. Si totusi putini sunt cei care iau in serios iluminatul unei incaperi si multi, cei care cumpara lampi din motive complet gresite. Ai cumparat o lampa pentru ca iti place forma ei sau ai ales-o pentru proprietati? Iluminatul de calitate nu se limiteaza la aspectul sursei, ci si la punerea elementelor inconjuratoare într-o lumina buna.

 

Forma sau functionalitate?

Cand faci un plan de amenajare si ajungi la iluminat, este important sa te gandesti atat la design, cat si la eficienta. Ce locuri din camera trebuie evidentiate prin lumina? Ce fel de lumina este necesara acolo si ce fel de „colegi de munca” au sursele deja amplasate? Nu este suficienta o singura sursa si, cum nu prea poti decide pe rand, trebuie sa te gandesti la tote odata.

Dispunem de o varietate imensa de lampi dintre care putem alege si totusi cunostintele de baza despre lumina par sa fie la un nivel forte redus. In ciuda generatiilor care s-au dedicat cercetarii si dezvoltarii ecranelor fara reflexii si dispozitivelor care protejeaza ochii, continuam sa agatam surse de lumina fara abajur de un cordon textil doar pentru ca ni se pare cool. Lampa potrivita pare mai importanta decat efectul potrivit si cred ca trebuie sa schimbam asta.

Camerele prost luminate nu doar ca devin mai putin placute, dar necesita si un efort mai mare cand vine vorba despre observarea detaliilor, ceea ce ne oboseste si ne poate provoca dureri de cap. Pentru ca depunem mai mult efort ca sa vedem din cauza luminii proaste, ne concentram mai greu, ceea ce duce la o scadere a nivelului de rabdare si de energie. Altfel spus, lumina adecvata este importanta nu doar pentru aspect, ci si pentru dispozitie si starea de bine.

 

O lumina care se distribuie uniform pe toata suprafata nu creeaza dinamism si nici nu da senzatia de spatiu intr-o camera. In schimb, cand doresti sa delimitezi sau sa deschizi un spatiu, un con de lumina bine plasat poate fi la fel de eficient ca un perete de rezistenta zugravit, in special seara.

 

Profunzime si redirectionarea atentiei

Creand lumini si umbre cu ajutorul lampilor, puteti evidentia si puteti da profunzime diverselor zone ale unei incaperi. Sau va puteti folosi de ele pentru „a insela” privirea, indreptand-o in alta directie. Iluminatul nu este doar o metoda de a vedea pe intuneric, ci si o unealta extrem de importanta pentru a pune in evidenta lucrurile care ne plac: un tablou in living, un detaliu frumos de pe un raft, o piesa de mobilier – de ce nu ai folosi un spot pe care sa-l directionezi astfel incat sa luminezi un element arhitectural sau o bucata de tapet?

 

Cand esti într-un magazin si te uiti la o lampa este dificil sa-ti dai seama cum vor cadea lumina si umbrele în casa ta. Evaluarea unei lampi intr-un magazin luminat intens este la fel de dificila ca evaluarea unei boxe într-un magazin de electronice in care alte boxe functioneaza simultan. Solicita sa testezi lampa acasa sau sa vezi niste fotografii in care aceasta apare într-un mediu mobilat, pentru a-ti face o idee despre modul in care este difuzata lumina si despre umbrele pe care le creeaza.

 

Regula 5-7

O prima informatie despre un iluminat de calitate este ca orice camera ar trebui sa contina minimum 5-7 surse de lumina, unii recomandand chiar 7-9. Plimba-te prin casa ta si numara. Cate surse de lumina ai in fiecare camera si cum sunt distribute din punctul de vedere al intensitatii si al amplasarii? Isi fac treaba si au efectul dorit in camerele si in punctele in care au fost plasate? La modul ideal, ar trebui sa ai numarul corect de surse de lumina, dar si sa bifezi macar un tip de sursa din fiecare categorie de mai jos. Daca nu castigi aceasta runda de bingo cu lumini, gandeste-te ce tip de lampa iti lipseste si foloseste-te de descrierile de mai jos ca inspiratie!

Sursa de lumina generala/fixa – lustra sau lampa de tavan, care raspandeste o lumina de baza in toata incaperea.

Sursa de lumina pentru lucru/functionala – lampa pentru citit, amplasata langa un fotoliu sau o canapea, sursele de lumina din bucatarie, lampa de birou.

Sursa de lumina de accent – spot care directioneaza un con de lumina inspre un perete, un element decorativ sau un raft ori care genereaza un joc de umbre pe un perete.

Sursa de lumina ambientala/decorativa – lumanari, becuri cu variator, ghirlande luminoase.

 

Umbre neplacute

Un joc de umbre poate crea atmosfera, dar lucrurile nu stau la fel cand vine vorba despre lumina functionala. Cand planifici pozitia surselor de iluminat si inainte de a le instala, gandeste-te la pozitiile persoanelor intr-o camera. In bucatarie, de exemplu, daca singura sursa de lumina este pe tavan, iar lumina cade oblic si din spate pe blatul de lucru, exista riscul ca persona care va lucra in picioare sa umbreasca exact suprafata de lucru. Ia in calcul si lumina de sub dulapurile suspendate, care te ajuta sa vezi mai bine. Acelasi principiu se aplica si pentru alte incaperi, cum ar fi garajul, spatiul de relaxare sau biroul.

 

Lumina indirecta sau difuza

Cand faci un plan de iluminare a unei incaperi, este important sa creezi un echilibru intre lumina directa, ca indirecta si ca difuza. Lampile proiectate sa creeze un con de lumina directional sunt surse de lumina directa. In schimb, daca razele de lumina sunt ecranate, vorbim despre lumina difuza. Iar daca sursa face ca lumina sa se reflecte pe un perete, de exemplu, vorbim de obicei despre o sursa de lumina indirecta.

Lumina direct = Con de lumina directionala

Lumina difuza = Lumina filtrata printr-un ecran

Lumina indirecta = Lumina reflectata pe un perete, de exemplu

 

Directoare si difuzoare

Daca vrei sa simplificam termenii, putem spune ca lampile sunt fie directoare, fie difuzoare. Directoarele sunt sursele de lumina mai potrivite in spatii de lucru, functionale, in timp ce difuzoarele, care ofera lumina indirecta sau difuza, sunt forte potrivite ca decor sau pentru atmosfera.

Aceasta diferentiere ti-ar putea fi de ajutor daca trebuie sa alegi intre doua modele si daca nu stii care s-ar potrivi mai bine in locuinta ta. O lampa directoare cu picior este forte eficienta daca vrei sa citesti o carte sau sa lucrezi, iar o lampa care filtreaza lumina printr-un difuzor (de exemplu, un ecran textil alb sau un abajur opac) este mai adecvata daca esti in cautarea unui element pentru decor sau pentru atmosfera ori pentru a lumina un colt intunecat.

Nu uita:

  • Un abajur intunecat nu permite luminii sa patrunda in incapere la fel ca un abajur mai deschis la culoare, fara sa fie impins in sus sau in jos si apoi din nou in sus.
  • Un abajur cu model sau perforatii emite o lumina inegala, care poate crea in camera efecte si jocuri de lumina.
  • Un abajur colorat poate oferi o lumina difuza, nuantata. Un abajur rosu ilumineaza intreaga camera in tonuri de rosu.
  • Un abajur textil colorat la exterior si alb la interior face lumina sa se reflecte pe suprafata alba si sa nu fie foarte influentata de exteriorul abajurului.

 

Dimensiuni directional echilibrate

Iluminatul functional nu se rezuma la numarul de surse de lumina dintr-o camera, ci si la inaltimea la care sunt amplasate – exemplul cu blatul de bucatarie nu este singurul. Daca lampa este prea sus, exista riscul ca lumina „ sa-ti intre in ochi” si sa-ti creeze disconfort cand te asezi. Daca lampa este prea jos, s-ar putea sa dai cu capul de ea cand te ridici. Si totusi vedem frecvent in fotografille de pe retelele sociale sau din reviste lampi agatate prea jos sau prea sus.

Deasupra mesei de bucatarie, designerii de interioare tind sa foloseasca o distanta de 55-65 de centimetri intre sursa de lumina si blat (luand in calcul si armatura, si înaltime medie a membrilor familiei/rezidentilor). La inaltimea respectiva, lampa lumineaza de obicei intreaga masa, dar fara a deranja persoanele care stau in jurul ei, asa ca nu este nevoie de un abajur care sa estompeze lumina.

Regula este valabila si pentru o insula sau un bar cu locuri in jurul sau, chiar daca acestea sunt ceva mai inalte comparativ cu o masa de bucatarie. Poate fi o idee buna sa agati mai multe lampi daca latimea unui singur abajur nu este suficienta pentru intreaga suprafata, lucru care se poate stabili in functie de cum cade conul luminos pe latimea mesei. O recomandare in privinta distantei dintre lampi (cand optezi pentru mai multe, pozitionate una langa cealalta) este de 1,5 x latimea totala a abajurul.

 

Dimensiuni orientative

  • Lustra deasupra mesei: aproximativ 75-80 de centimetri de la blat
  • Lustra de tavan (pe sub care poti trece): cel putin 200 de centimetri de la podea
  • Lustra de hol: cel putin 200 de centimetri de la podea sau aproximativ 30-40 de centimetri deasupra tocului usii (pentru trecere libera si loc de miscare pentru usa)

 

Deasupra meselor la care se mananca doar la ocazii festive, deci care nu au aceiasi parametri functionali ca o masa de bucatarie, multi aleg sa agate un candelabru cu lumina ambientala. Acesta nu genereaza un con de lumina coerent, indreptat in jos, crucial pentru iluminarea cotidiana, pentru ca sursele de lumina sunt indreptate in sus. Lumina indirecta care cade pe blatul mesei este adesea slaba si poate crea umbre de forma candelabrului.

 

Un candelabru amplasat deasupra unei mese „festive” ar trebui sa fie agatat ceva mai sus decat lustrele de masa obisnuite, ca sa nu deranjeze privirile oaspetilor. Un etalon potrivit este, de exemplu, 75-80 de centimetri de la blatul mesei. Inaltimea ideala depinde si de inaltimea tavanului – indiferent de aceasta, candelabrul nu trebuie sa se afle nici prea sus, din cauza structurii sale, dar nici prea jos, ca sa nu deranjeze privirea celor care stau pe scaune. Este important si ca masa sa fie mai mare (atat in latime, cat si in lungime) decat diametrul candelabrului, pentru ca mobilierul sa nu para disproportionat.

 

In unele camere, cum ar fi cele de zi si cele pentru servirea ceaiului, este foarte important sa folosim abajururi care impiedica stralucirea si sa luam in calcul atat directia conului luminos, cat si nivelul la care instalam aplicele sau amplasam lampile de masa. Si inaltimea scaunelor si a spatarelor dintr-o astfel de camera poate ghida amplasamentul unei surse de lumina, pentru ca aceasta sa nu fie prea stralucitoare si deci deranjanta pentru cei care stau pe o canapea joasa sau pe un fotoliu.

 

Iluminatul pe hol

Exista trucuri si reguli de baza pe care sa le urmezi pentru iluminarea unui hol? Da. Cand alegi modelul sursei de lumina, ia mereu in considerare forma holului si inaltimea tavanului.

– Daca tavanul este inalt, o lampa suspendata va arata cel mai bine. Nu uita sa mentii o distanta sigura fata de cuier sau fata de blatul usii, pentru a permite deschiderea si inchiderea acestuia. Nu agata lustra mai jos de 30-40 de centimetri de la tocul usii.

– Intr-un hol ingust ai nevoie de mai multe surse de lumina pe tavan – fie de mai multe lustre, fie de o sina mai lunga cu spoturi, asezata de-a lungul incaperii. Directioneaza lumina spre pereti si foloseste-o ca pe un difuzor, pentru ca holul sa para mai putin inghesuit si sa eviti sa-ti intre lumina in ochi.

– La o inaltime normala a tavanului (2,40 metri) este mai potrivita o aplica, pentru ca usa exterioara, usile interioare si usile debaralelor sa nu se loveasca de o lustra suspendata.

– Daca alegi totusi o lustra suspendata pentru hol, este important sa nu fie deschisa in partea de jos, pentru a preveni o stralucire deranjanta. Asigura-te ca alegi un model cu grilaj sau cu abajur, care sa filtreze lumina.

 

Diferente de nivel in camera

Pe langa numarul surselor de lumina, directoare si difuzoare, sau inaltimea surselor de lumina functionale, calculata pentru a evita efectele deranjante, este important sa cream diferente de nivel in iluminat, pentru ca punctele luminoase din incapere sa nu fie insirate la linie. Nu este ceva neobisnuit ca lampile, cu exceptia lustrei din tavan, sa ajunga la aproximativ aceeasi inaltime, deci o poti ridica sau cobori fara grija pe una dintre ele.

O alta varianta ar fi un punct luminos rotativ, care indreapta lumina si in sus, si in sus, pentru o variatie mai mare. Scopul este ca toate conurile de lumina sa functioneze impreuna, pentru a forma un tablou luminos complet, functional si adaptabil, indiferent de momentul zilei sau de activitatile desfasurate in camera respectiva. Iluminarea cu spoturi in colturile intunecoase poate fi folosita ca truc pentru a face o camera sa para mai spatioasa.

Daca nu te multumeste atmosfera din casa ta si nu te simti confortabil, poate ca ar trebui sa iei in calcul modificarea iluminatului înainte de a te apuca de renovat. Poate ca problema nu sunt piesele de mobilier nepotrivite, ci sursele de lumina si efectul acestora.

Iata cateva exemple de surse de iluminat care pot fi amplasate la niveluri diferite:

 

Sus

-lustra de tavan

-plafoniera

-sir de spoturi

-sursa de lumina

-incastrata in tavan

-lustra suspendata

 

Intermediar

-lampa cu picior/de citit

-lampa de masa care se amplaseaza pe birouri sau pe masute

-spoturi prinse pe rafturile din biblioteca

-iluminat pentru masa

-spoturi directoare, cu conuri indreptate spre pereti sau spre tablouri

-ghirlande de geam sau suspendate

 

Jos

-Lampa joasa, plasata pe

-un pervaz

-lumanari pentru masuta

-lampa joasa de podea

-spoturi incastrate in podea

-siruri LED pentru borduri de podea sau pentru pervazuri

 

Lumina naturala

Scopul luminatului interior nu este doar o vizibilitate mai buna, ci echilibrarea si compensarea luminii    naturale din timpul zilei. Soarele rasare la est si apune la vest, iar intre cele doua momente lumina zilei se modifica. In functie de localizarea ferestrelor tale fata de punctele cardinale, lumina zilei se deplaseaza in diverse feluri de-a lungul unei zile, generand schimbari de culoare in interior.

Dimineata, cand rasare soarele, lumina naturala este mai rece si mai intensa, pe timpul zilei devine mai clara si mai alba, iar spre seara, pana cand apune soarele si se intuneca afara, bate spre tonuri tot mai calde. Prin amplasarea de surse de lumina cu temperaturi diferite, care pot fi aprinse, stinse sau atenuate in functie de schimbarile luminii pe timp de zi, este posibila ajustarea luminii la ritmul circadian. Unitatea de masura pentru temperatura nuantelor luminii este kelvinul. Fa o fotografie a camerei, folosindu-te de lumina ei naturala, du-te la un magazin specializat si roaga-i pe cei de acolo sa te ajute sa alegi sursele de lumina de care ai nevoie pentru un iluminat potrivit pe parcursul zilei. In prezent beneficiem de multe aplicatii care ne ajuta sa ajustam sursa de lumina cu o simpla apasare de buton. Daca vrei sa afli mai multe, cauta pe internet Human Centric Lighting.

Atentie la nivelul de stralucire al culorilor pe care le alegi pentru tavan si pereti, mai ales daca folosesti lumina indirecta.

 

„O sursa de lumina fara variator este ca o boxa fara buton de volum.”

 

Ghid de analiza spatiala a culorii si luminii

lata mai jos o explicatie sumara a conceptelor vizuale pe care le poti folosi pentru a analiza impactul luminii dintr-o camera.

– Nivel de lumina. Cat de luminata este incaperea?

– Distributia luminii. Cum este distribuita lumina pe timpul zilei? Dar pe timpul noptii? Unde sunt amplasate sursele de lumina?

– Umbre. Este acceptabil nivelul de umbre pentru ca lumina sa nu fie perceputa ca plata? Umbrele pot evidentia si accentua formele si structurile, dar cele prea pro nuntate si prea dure pot crea contraste incomode.

– Puncte luminoase. Exista zone mici, care se diferentiaza de nivelul general de lumina din camera? Punctele luminoase pot fi create de lumina electrica (de exemplu, cu ajutorul unui abajur perforat) sau de lumina naturala (imaginea unei ferestre pe un perete, formata in urma unui joc al luminii de zi).

Reflexii si luciu. Reflexiile luminii pot conferi un luciu placut si astfel pot evidentia materialele stralucitoare. Reflexiile nedorite pot irita si crea disconfort.

– Stralucirea. Lumina nu are stralucire sau, dimpotriva, exista lampi fara abajururi, a caror lumina ,„intra in ochi”?

– Culoarea luminii. Ce culoare are lumina din camera? Acest lucru se stabileste prin clasificarea surselor de lumina drept reci sau calde, prin emisile de culoare si prin culoarea suprafetelor pe care se reflecta lumina.

– Culoarea suprafetelor. Culoarea pe care o vedem pe mobilier si pe pereti poate fi influentata de lumina care cade pe acestea. Suprafetele usor colorate (de exemplu, o canapea cenusie) sunt mai afectate de culoarea luminii. O culoare puternica este mai putin afectata, pentru ca are o identitate cromatica proprie.

 

Vocabular iluminat

Watt (W) – unitate de masura pentru putere

Lumen (Im) – unitate de masura pentru fluxul luminos. Un numar ridicat de lumeni genereaza o lumina mai puternica, iar unul mai scazut, o lumina mai slaba.

Kelvin (K) – unitate de masura pen tru temperatura

Valoarea Ra – unitate de masura pentru factorul de redare a culorii.

Valoarea Ra este cuprinsa intre O si 100. 0 valoare ridicata inseamna o buna redare a culorii, iar o valoare scazuta inseamna una mai slaba.

 

Trucuri cu lumina

– O lampa de masa amplasata pe o comoda de televizor nu doar ca aduce un plus de intimitate in camera, find o sursa de lumina cu intensitate medie, ci ajuta la atenuarea contrastului puternic dintre un ecran stralucitor si o camera intunecata.

– Vrei sa scoti in evidenta un element artistic? Nu uita ca ramele lucioase pot provoca reflexii care afecteaza impactul subiectului! Incearca sa folosesti o lumina laterala placuta, nu sa luminezi obiectul frontal, si plaseaza sursa de lumina la cel putin un metru distanta de subiect. Din acelasi motiv evita sa agati in dormitor tablouri lucioase in bataia candelabrelor stralucitoare sau vizavi de ferestre.

Prin urmare, sursele de lumina sunt diferite. Cand ajungi la raftul de unde te aprovizionai inainte cu becuri vechi, standard, si le vezi pe cele noi este firesc sa te simti dezorientat. Exista un spectru larg de intensitti luminoase din care poti alege, dar si diferente de transparenta si de design ale sticlei.

 

Cum alegi?

– Sursele transparente de lumina se vor regasi de obicei in lampile fine, cu sticla transparenta. Trebuie insa sa va ganditi la un variator, pentru ca acestea nu au abajur, care sa ajute la filtrarea luminii.

– Sursele mate de lumina functioneaza bine in majoritatea lampilor, pentru ca sticla opaca asigura o difuzare uniforma a luminii.

– Sursele de lumina cu reflexie functioneaza bine in dispozitive deschise, cum ar fi lampile „de cizmar”, pentru ca partea superioara previne stralucirea prea puternica.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

photostudio_1649947095742

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul