Criteriul National

ÎMBUCURĂTOR! Armonia muzicii secolelor XX și XXI și-a găsit întîlnirea în versiunea filarmonicii bucureștene George Enescu!

septembrie 03
18:43 2015

 

  Filarmonica George Enescu dirijată de Peter Ruzicka a interpretat lucrări de Enescu,Ruzicka și Bartok pentru un public destul de restrâns dar conservator în opțiunile și gusturile în materie de muzică nouă!

BR-KLASSIK: Ins Dunkle, ins Offene

Concertul a avut acea marcă proprie de identificare a muzicii noi, dar și a dorit să apropie prin idei și imagini sonore publicul prezent în sala Atheneului bucureștean.

Simfonia a IV-a de George Enescu a fost recântată după mai bine de 18 ani de zile, prima audiție integrală având loc sub bagheta maestrului Cristian Mandeal.Cele trei părți ale simfoniei au un numitor comun, fiind legate între ele și alcătuiesc un tot unitar. În timp ce primele două părți se delimitează într-o sferă evocată pregnant de sentimentul de nostalgie, de reflecție, dde sfială, de izbucniri dramatice cât și de evocarea unui marș cu caracter funebru cu importante accente patetice, finalul este vădit contrastant.

Totul se schimbă , de-a dreptul radical. Magma sonoră se amplifică, în direcția unei rezolvări pozitive (puțin probabile). Luând în considerare parametrii enescieni, compozitorul Pacal Bentoiu a refăcut și reorchestrat, pe baza unor schițe rămase aceasta interesantă simfonie.

Luând în considerarție toate elementele de conținut cu valoare semantică din pîrțile precedente, discursul sonor capătă unitatee și soliditate, totul terminându-se într-un unison.

Lucrarea dirijorului acestui inedit concert- Peter Ruzicka- Clouds este din punctul meu de vedere o lucrare postmodernă, în care elemente definitorii se exemplifică într-o desfășurare a conținutului ce dă impresia de imponderabilitate, de elemente descriptive ale norilor.

Impresia de exotism sonor este amplificată de cvartetul de coarde solist ce, cu acel unitar caracter extatic propune publicului mișcarea fluentă a undelor sonore. Această onoare a revenit tânărului ansamblu românesc SolArtis.

Acestea dialoghează dar se și lovesc  de un veritabil și (ne)prietenos partener -orchestra ce are darul de a comenta și de a colora în tușe puternice tot acest conglomerat sonor.Alternarea disonanțelor cu momente quasi-consonante se realizează frecvent, în succesiune și creează o altă idee , aceea a înfruntării stării in inițiale de imponderabilitate.

Poemul simfonic Kossuth Sz 75a BB31 este o creație de tinerețe ce aparține compozitorului Bela Bartok. Premiera a avut loc în anul 1904, transformându-l peste noapte pe tânărul promițător de 22 de ani dintr-un aspirant ăntr-o certitudine, ăn viitoarea celebritate de mai târziu.

Povestea creării aceste muzici intens romantice pleacă de la audiția poemului lui R. Strauss Așa grăit-a Zarathustra. Impactul a fost unul deosebit dde marcant și astfel a grăbit compunerea într-un timp scurt al unui poem simfonic în carefigura centrală este Lajos Kossuth- un adevărat erou național al revoluției ungare de la 1848.

Succesul fulminant înregistrat de premierea lucrîrii s-a datorat ți acestor motive extra-muzicale. Lucrarea e alcătuită din zece episoade ce se desfășoară fără întrerupere ce definesc cadrul, figura impetuoasă și mai ales drama acestui om- o frescă în care substanța muzicală redă înfrângerea unor idealuri de a se scinda de imperiul Habsburgic al acestor naționaliști maghiari.

Versiunea interpretativă a Orchestrei Filarmonice George Enescu a întruchipat toată gama de senzații, de imagini sonore, tonale ce au această unică și valoroasă direcție de a întruchipa figura eroului național ce poartă numele acestui efervescent poem- un real motiv de mândrie națională pentru poporul maghiar.

Succesul acestui concert a fost garantat prin chemarea și rechemarea din culise a dirijorului acestui brand de țară- Filarmonica bucureșteană!

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro