Criteriul National

Împotriva epidemiei de coronavirus, mexicanii se roagă la „Santa Muerte” – Coronavirus

Împotriva epidemiei de coronavirus, mexicanii se roagă la „Santa Muerte” – Coronavirus
octombrie 12
12:04 2020
Cu mâinile întinse spre cer, bărbați și femei se roagă cu fervoare în fața unui imens schelet. Cu pandemia care face ravagii în Mexic, protecția lui „Santa Muerte” este mai invocată ca niciodată, scrie AFP.Scena are loc în Tultitlan, în statul Mexico, în sanctuarul care a fost ridicat pentru a sărbători Marea Secerătoare, în acest caz o statuie din fibră de sticlă de 22 de metri înălțime.

Craniul livid contrastează cu albastrul cerului și este acoperit cu o glugă care se prelungește într-o tunică de culoare ocru care acoperă întregul schelet. Brațele scheletice sunt larg deschise, într-o postură hristică.

La fel ca în multe sate și orașe mexicane, astfel de ceremonii adună tot mai mulți credincioși care sunt îngrijorați de propagarea inexorabilă a Covid-19 și se refugiază în rugăciuni, în lipsa unui alt remediu.

Această formă de venerație, transmisă de migranții care traversează continentul, este întâlnită acum și în Statele Unite și în mai multe țări din American Latină.

În Tepito, un cartier popular din Mexico, numeroși oameni se așează în genunchi în fața unui altar unde se află un craniu căruia îi cer cu devoțiune protecție în fața bolii și a efectelor economice.

După luni de carantină, Suri Salas, un transsexual de 34 de ani, s-a grăbit să revină pentru a invocat Marea Secerătoare. Îi promite dragoste și credință.

„Sunt aici pentru a-i mulțumi pentru tot ceea ce ne-a dat în acest an. Din fericire, este întotdeauna alături de noi pentru a ne susține”, spune Suri, care ține strâns aproape de corp o figurină în formă de schelet acoperită cu o pelerină curcubeu.

Zeci de persoane trec pe această stradă animată la începutul fiecărei luni. Unii dintre ei merg în genunchi cu efigii ale Sfintei Morți care sunt depuse pe pământ, în timp ce alții aduc ofrande precum flori, dulciuri și alcool.

Foarte puțini au chipul acoperit cu o mască și regulile de distanțare socială nu sunt respectate. Totul are loc într-o atmosferă fericită, în parfumul tutunului și al marijuanei. Comercianți ambulanți vând schelete de toate mărimile și lumânări.

„De la începutul pandemiei, nu am închis niciodată altarul”, proclamă Enriqueta Romero, supranumită „Doña Queta”, gardianul altarului.

Cu moartea tatuată pe gât

Susținuți de elanul acestei credințe, unii nu au ezitat să-și tatueze Sfânta Moarte pe gât sau pe piept, inoculând credința și copiilor lor.

„Ajută atunci când te afli pe muchie, sau în nesiguranță, în mari dificultăți materiale sau – ca acum – atunci când există o problemă de sănătate”, explică Alfonso Hernandez, din acest cartier afectat de violență și criminalitate. „Fata albă” este adulată și de infractori.

Potrivit istoricilor, cultul Morții își are rădăcinile în secolul al XVI-lea, în vremea în care indienii venerau un schelet în satele din centrul Mexicului.

Timp de secole, ritualul a fost ținut secret iar în anii 1950 a apărut la lumina zilei pe fondul urbanizării forțate, a sărăciei, a accentuării inegalităților, explică Bernardo Barranco, sociolog al religiilor.

„Este o deviație de la catolicism”, spune Barranco, „un cult. Poți catolic sau evanghelist și adept” al acestui cult.

Catolicismul condamnă această practică. În februarie 2016, în Mexic, papa Francisc s-a declarat preocupat de cei care se deghizează în „simboluri macabre pentru a comercializa moartea”.

Adepții, tot mai numeroși

Dar acest lucru nu-l deranjează pe Rodrigo Oliva, un fotograf de 28 de ani care a parcurs cei 70 de kilometri care separă Mexico de Tultitlan pentru a se ruga la Sfânta Moarte.

„Ne rugăm la Sfânta Moarte pentru a ne proteja. Dar acest lucru nu ne imunizează împotriva virusului”, admite Rodrigo.

Aici, spre deosebire de Tepito, masca, măsurarea temperaturii și distanțarea sunt aplicate.

Mexicul este a patra cea mai îndoliată țară a lumii de Covid-19 cu 83.781 morți și peste 817.503 persoane contaminate.

„cu toată această pandemie, credincioșii au devenit mai numeroși”, constată Cristel Legaria, 30 de ani, care răspunde de acest altar.

Jonathan Flores, un cizmar de 23 de ani, a renunțat la catolicism pentru a se ruga la Santa Muerte.

„Singurul lucru pe care l-am cerut sfintei mele este să-mi dea forță, sănătate, armonie. Dacă nu există sănătate, orice altceva este inutil”, afirmă tânărul, ale cărui rude au murit de coronavirus.

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul