Criteriul National

IMPRESIONANT! Les Dissonances a concertat cu un al doilea program în cadrul Festivalului George Enescu!

septembrie 14
17:32 2015

 

 Ansamblul Les Dissonances , cu Xavier Phillips la violoncel au concertat de la ora 17 00, la Ateneu, cu un program alcătuit din lucrări ale lui Schnittke, Enescu și Brahms.

 

Les Dissonances ensemble

După un prim concert încununat cu succes, acest prestigios ansamblu francez a oferit publicului un alt momet de grație.

Primul opus  a fost lucrarea lui Alfred Schnittke Moz Art a la Haydn. Această inedită și totdată glumeață lucrare a fost compusă în anul 1977, la o sugestie extrem de ofertantă în acel timp.

După o primă variantă încredințată duo ului violonistic, Schnittke va elabora o versiune mai diversificată pentru doi violoniști, două grupuri de coarde și dirijor, urmate de încă alte două versiuni (1980 și 1990) destinate altor combinații de instrumente.

În această versiune interpretativă s- a remarcat tehnica folosită a citatului muzical, a  colajului.Debutează cu o introducere a grupului de tutti ce va asigura acea pânză sonoră peste care se va broda o mini- cadență a celor dooi soliști.Cumulul de disonanțe cât și multiplele derapaje sonore modulatorii au apărut pe tot parcursul celor douăsprezece minute. Aceste momente vor crea surprize auditoriului cât și o bine dispusă stare a executanților.

Gluma muzicală cât și nota de umor rezultă din aceste caractere îmbinate. Citatele mozartiene sunt rodul unor prelucrări, tra.nsformări și inserții foarte atent și chiar strategic plasări, în tot acest tulburat și disonant material muzical.Grupul francez a evidențiat cu precizie citatele mozartiene din cvartete, din simfonii, din lucrările concertante și a rezultat o interpretare vie, strălucitoare.

Efectele comice,foarte bine regizate au întregit acest opus și totul s-a terminat exact ca în celebra Simfonie a despărțirii , în care doar dirijorul virtual, cu gesturi largi va rămâne pe scena părăsită de către instrumentiști…

Cel de- al doilea opus a fost Simfonia Concertantă pentru violoncel și orchestră, op 8 în si minor aparținând lui George Enescu. Solist a fost excelentul cellist Xavier Phillips.

Lucrare de tinerețe, compusă în anul 1901, această Simfonie cu caracter concertant dedicată violoncelului se impune în literatura de specialitate. Cu acel elan creator, tipic romantic, violoncelul va înfățișa  ideatic și sonor pagini de o vibrantă pasiune, de-a dreptul rapsodice.

De asemenea , în această lucrare sunt prezente și pasaje de virtuozitate instrumentală, perfect contopite în acest discurs dintre solist și orchestră.Fantezia enesciană are puternice substraturi post romantice.

Interpretarea acestui opus concertant a fost una de calitate deoarece experimentatul cellist a avut da capo al fine o siguranță și o eleganță desăvârșită. În spiritul mizicii, David Grimal a condus admirabil, din scaunul de concert maestru tot acest ansamblu.

Am remarcat totdată ca tocmai această lucrare concertantă poate fi considerată urmașa spirituală a lucrărilor similare în care violoncelul solo, obligat de scriitură este detașat de orchestră și se impune ca și lider al tratării ideilor materialului muzical.

Lucrarea se va termina triumfal în tonalitatea omonimei- Si Major.

Ovațiile prelungite și nenumăratele chemări la rampă l au determinat pe solist să ofere un bis,  o primă parte a unei sonate, în scordatură aparținând compozitorului Henri Dutillieux.

După o pauză de 15 minute, ansamblul a prezentat o antologicp versiune a Simfoniei numărul unu de Johannes Brahms, op 68 în do minor.

Simfonia are cele patru părți tradiționale, prima și a patra debutând cu câte o introducere contrastantă ca tempo, cu rol de captare a atenției pentru ceea ce va veni.Discursul muzical se împletește din temele muzicale ce posedă un caracter monumental, dar sunt încărcate ca tensiuni ce le pun în mișcare și totodată le valorifică potențialul expresiv.

Ansamblul a fost excelent manageriat și totodată instrumentiștii au cântat cu o plăcere și dăruire de-a dreptul unice, exemplară!

O asemenea lecție de muzică, de a cânta cu plăcere  RAR mi-a fost dt să fiu părtaș! Consider acest concert ca fiind unul dintre cele mai bune din tot acest Festival George Enescu!

Sursa foto www.les-dissonances.eu

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro