Criteriul National

IMPRESIONANT! Les Dissonances a concertat cu un al doilea program în cadrul Festivalului George Enescu!

septembrie 14
17:32 2015

 

 Ansamblul Les Dissonances , cu Xavier Phillips la violoncel au concertat de la ora 17 00, la Ateneu, cu un program alcătuit din lucrări ale lui Schnittke, Enescu și Brahms.

 

Les Dissonances ensemble

După un prim concert încununat cu succes, acest prestigios ansamblu francez a oferit publicului un alt momet de grație.

Primul opus  a fost lucrarea lui Alfred Schnittke Moz Art a la Haydn. Această inedită și totdată glumeață lucrare a fost compusă în anul 1977, la o sugestie extrem de ofertantă în acel timp.

După o primă variantă încredințată duo ului violonistic, Schnittke va elabora o versiune mai diversificată pentru doi violoniști, două grupuri de coarde și dirijor, urmate de încă alte două versiuni (1980 și 1990) destinate altor combinații de instrumente.

În această versiune interpretativă s- a remarcat tehnica folosită a citatului muzical, a  colajului.Debutează cu o introducere a grupului de tutti ce va asigura acea pânză sonoră peste care se va broda o mini- cadență a celor dooi soliști.Cumulul de disonanțe cât și multiplele derapaje sonore modulatorii au apărut pe tot parcursul celor douăsprezece minute. Aceste momente vor crea surprize auditoriului cât și o bine dispusă stare a executanților.

Gluma muzicală cât și nota de umor rezultă din aceste caractere îmbinate. Citatele mozartiene sunt rodul unor prelucrări, tra.nsformări și inserții foarte atent și chiar strategic plasări, în tot acest tulburat și disonant material muzical.Grupul francez a evidențiat cu precizie citatele mozartiene din cvartete, din simfonii, din lucrările concertante și a rezultat o interpretare vie, strălucitoare.

Efectele comice,foarte bine regizate au întregit acest opus și totul s-a terminat exact ca în celebra Simfonie a despărțirii , în care doar dirijorul virtual, cu gesturi largi va rămâne pe scena părăsită de către instrumentiști…

Cel de- al doilea opus a fost Simfonia Concertantă pentru violoncel și orchestră, op 8 în si minor aparținând lui George Enescu. Solist a fost excelentul cellist Xavier Phillips.

Lucrare de tinerețe, compusă în anul 1901, această Simfonie cu caracter concertant dedicată violoncelului se impune în literatura de specialitate. Cu acel elan creator, tipic romantic, violoncelul va înfățișa  ideatic și sonor pagini de o vibrantă pasiune, de-a dreptul rapsodice.

De asemenea , în această lucrare sunt prezente și pasaje de virtuozitate instrumentală, perfect contopite în acest discurs dintre solist și orchestră.Fantezia enesciană are puternice substraturi post romantice.

Interpretarea acestui opus concertant a fost una de calitate deoarece experimentatul cellist a avut da capo al fine o siguranță și o eleganță desăvârșită. În spiritul mizicii, David Grimal a condus admirabil, din scaunul de concert maestru tot acest ansamblu.

Am remarcat totdată ca tocmai această lucrare concertantă poate fi considerată urmașa spirituală a lucrărilor similare în care violoncelul solo, obligat de scriitură este detașat de orchestră și se impune ca și lider al tratării ideilor materialului muzical.

Lucrarea se va termina triumfal în tonalitatea omonimei- Si Major.

Ovațiile prelungite și nenumăratele chemări la rampă l au determinat pe solist să ofere un bis,  o primă parte a unei sonate, în scordatură aparținând compozitorului Henri Dutillieux.

După o pauză de 15 minute, ansamblul a prezentat o antologicp versiune a Simfoniei numărul unu de Johannes Brahms, op 68 în do minor.

Simfonia are cele patru părți tradiționale, prima și a patra debutând cu câte o introducere contrastantă ca tempo, cu rol de captare a atenției pentru ceea ce va veni.Discursul muzical se împletește din temele muzicale ce posedă un caracter monumental, dar sunt încărcate ca tensiuni ce le pun în mișcare și totodată le valorifică potențialul expresiv.

Ansamblul a fost excelent manageriat și totodată instrumentiștii au cântat cu o plăcere și dăruire de-a dreptul unice, exemplară!

O asemenea lecție de muzică, de a cânta cu plăcere  RAR mi-a fost dt să fiu părtaș! Consider acest concert ca fiind unul dintre cele mai bune din tot acest Festival George Enescu!

Sursa foto www.les-dissonances.eu

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo