Criteriul National

IMPRESIONANT! Les Dissonances a concertat cu un al doilea program în cadrul Festivalului George Enescu!

septembrie 14
17:32 2015

 

 Ansamblul Les Dissonances , cu Xavier Phillips la violoncel au concertat de la ora 17 00, la Ateneu, cu un program alcătuit din lucrări ale lui Schnittke, Enescu și Brahms.

 

Les Dissonances ensemble

După un prim concert încununat cu succes, acest prestigios ansamblu francez a oferit publicului un alt momet de grație.

Primul opus  a fost lucrarea lui Alfred Schnittke Moz Art a la Haydn. Această inedită și totdată glumeață lucrare a fost compusă în anul 1977, la o sugestie extrem de ofertantă în acel timp.

După o primă variantă încredințată duo ului violonistic, Schnittke va elabora o versiune mai diversificată pentru doi violoniști, două grupuri de coarde și dirijor, urmate de încă alte două versiuni (1980 și 1990) destinate altor combinații de instrumente.

În această versiune interpretativă s- a remarcat tehnica folosită a citatului muzical, a  colajului.Debutează cu o introducere a grupului de tutti ce va asigura acea pânză sonoră peste care se va broda o mini- cadență a celor dooi soliști.Cumulul de disonanțe cât și multiplele derapaje sonore modulatorii au apărut pe tot parcursul celor douăsprezece minute. Aceste momente vor crea surprize auditoriului cât și o bine dispusă stare a executanților.

Gluma muzicală cât și nota de umor rezultă din aceste caractere îmbinate. Citatele mozartiene sunt rodul unor prelucrări, tra.nsformări și inserții foarte atent și chiar strategic plasări, în tot acest tulburat și disonant material muzical.Grupul francez a evidențiat cu precizie citatele mozartiene din cvartete, din simfonii, din lucrările concertante și a rezultat o interpretare vie, strălucitoare.

Efectele comice,foarte bine regizate au întregit acest opus și totul s-a terminat exact ca în celebra Simfonie a despărțirii , în care doar dirijorul virtual, cu gesturi largi va rămâne pe scena părăsită de către instrumentiști…

Cel de- al doilea opus a fost Simfonia Concertantă pentru violoncel și orchestră, op 8 în si minor aparținând lui George Enescu. Solist a fost excelentul cellist Xavier Phillips.

Lucrare de tinerețe, compusă în anul 1901, această Simfonie cu caracter concertant dedicată violoncelului se impune în literatura de specialitate. Cu acel elan creator, tipic romantic, violoncelul va înfățișa  ideatic și sonor pagini de o vibrantă pasiune, de-a dreptul rapsodice.

De asemenea , în această lucrare sunt prezente și pasaje de virtuozitate instrumentală, perfect contopite în acest discurs dintre solist și orchestră.Fantezia enesciană are puternice substraturi post romantice.

Interpretarea acestui opus concertant a fost una de calitate deoarece experimentatul cellist a avut da capo al fine o siguranță și o eleganță desăvârșită. În spiritul mizicii, David Grimal a condus admirabil, din scaunul de concert maestru tot acest ansamblu.

Am remarcat totdată ca tocmai această lucrare concertantă poate fi considerată urmașa spirituală a lucrărilor similare în care violoncelul solo, obligat de scriitură este detașat de orchestră și se impune ca și lider al tratării ideilor materialului muzical.

Lucrarea se va termina triumfal în tonalitatea omonimei- Si Major.

Ovațiile prelungite și nenumăratele chemări la rampă l au determinat pe solist să ofere un bis,  o primă parte a unei sonate, în scordatură aparținând compozitorului Henri Dutillieux.

După o pauză de 15 minute, ansamblul a prezentat o antologicp versiune a Simfoniei numărul unu de Johannes Brahms, op 68 în do minor.

Simfonia are cele patru părți tradiționale, prima și a patra debutând cu câte o introducere contrastantă ca tempo, cu rol de captare a atenției pentru ceea ce va veni.Discursul muzical se împletește din temele muzicale ce posedă un caracter monumental, dar sunt încărcate ca tensiuni ce le pun în mișcare și totodată le valorifică potențialul expresiv.

Ansamblul a fost excelent manageriat și totodată instrumentiștii au cântat cu o plăcere și dăruire de-a dreptul unice, exemplară!

O asemenea lecție de muzică, de a cânta cu plăcere  RAR mi-a fost dt să fiu părtaș! Consider acest concert ca fiind unul dintre cele mai bune din tot acest Festival George Enescu!

Sursa foto www.les-dissonances.eu

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu