Criteriul National

INEDIT! Muzica românească a ultimului deceniu a fost tălmăcită de către Ansamblul Profil!

septembrie 05
11:19 2015

 

INEDIT! Muzica românească a ultimului deceniu a fost tălmăcită de către Ansamblul Profil!

Înfiinţat în anul 2006 de către compozitorul Dan Dediu, noua formaţie Profil Simfonietta a devenit una dintre cele mai preţuite şi invitate formaţii atât pe plan naţional cât şi internaţional, promotoare a muzicii noi, de avangardă!

Profil  Ansamblul

Recitalul acestei formaţii a debutat  cu lucrarea Epitaphe pour Jorge pentru clarinet şi ansamblu. Solistul a fost reputatul Emil Viţinescu. Piesa a fost compusă în anul 2004 şi reprezintă un omagiu adus compozitorului portughez Jorge Peixinnho.Destinată iniţial saxofonului, premiera absolută a avut loc în luna octombrie a anului 2004 în versiunea lui Daniel Kientyy.Acest opus este una pitorească, elegiacă, de întindere considerabilă asemeni unei pagini lente postmoderne cu un intens dialog dintre solist şi ansamblu ce  are forţa şi motivaţia de a susţine şi participa ideatic şi afectiv la acest demers artistic.

Lucrarea lui Călin Ioachimescu Tetrachords Music pentru flaut, vioară, violoncel şi pian porneşte de la ideea sugerată de titlu prin utilizarea celor patru tipuri de acorduri, cele majore, minore, mărite şi micşorate. Acestea sunt dispuse şi plasate în diferite planuri, în structuri omofone ce au legătură cu planurile verticale cât şi orizontale ce ţin de planul polifonico melodic.Întrraga substanţă muzicală are darul de a genera stări emoţionale prin acea convenţie cultural acceptată, cel major reprezintă starea de bine, cel minor e asemănător stării nostalgice, de depresie, cl mărit e sinonim acele stări de imponderabilitate în timp ce tetracordurile micşorate aduc acea stare de mister.Lucrarea posedă un pronunţat caracter episodic, cu multe intervenţii solistice ale tuturor instrumentelor ce asigură atractivitate dar şi stârneşte interesul oricărui fel de public educat.Desele contraste au rol de a sublinia cele patru caractere reiterate mai sus.

Piesa lui Alexandru Murariu El Nino, laureat al Concursului de compoziţie George Enescu din anul 2014 a ilustrat atât de pregnant acest puternic fenomen ce se formează din punct de vedere meteorologic, cu repercusiunifatale asupra a tot ce înconjoară pământul. De asemenea, acest opus are un pronunţat caracter programatic, cu dese momente evocative, descriptive ale fazelor acestui fenomen  meteo transpus într o lucrare deosebită, serioasă şi de calitate.Multitudinea de efecte şi de combinaţii timbrale au demonstrat şi arătat posibilităţile tehnice şi expresive ale membrilor acestui ansamblu de muzică nouă.

Karoshi II a talentatului şi extrem de inventiv compozitor Sebastian Andreone, premiat şoi laureat al concursului de compoziţie George Enescu din 2014 a ilustrat o altă lume plină de mişcare, de freamăt. Lucrarea face parte din acea literatură a muzicilor cu caracter experimental în care elemente oarecum disparate, luate din context alcătuiesc într o coeziune atent manageriată sonor dar şi arhitectonic, cu o valoare unitară.Pendularea dintre motivele metro ritmice cu momente scurte quasi lirice fac din acest opus unul interesant din punct de vedere al exemplelor sonore provenite de la noua generaţie de compozitori români.

Lucrarea Fairy Tales aparţinând domnului Cristian Lolea a fost prezentată în prrimă audiţie absolută.Fiind compusă recent, în 2015la cererea şi invitaţia domnului director artistic al acestui ansamblu Maestrul Dan Dediu, opusul se remarcă prin capacitateşi de a de a ilustra într o manieră sugestivă o suită de tablouri , de întâmplări şi de personaje  dintre cele mai diversificate. Fiecare dintre cei 15 muzicieni evoluează asemeni unui actor în cadrul acestui opus, cu referiri cşlare cinematografice induse de substanţa sonoră atent repartizată.Lărgirea spectrului în dese momente şi totdată contopirea cu forme aluzive ale scrâşnetelor, ale noţiunii de ygomot oferă acea atractivitate şi deschidere spre orizonturi noi.

După o binemeritată pauză, programul a continuat cu lucrarea Noema pentru pian solo şi orchestră de cameră aparţinând reputatului compozitor Gabriel Iranyi.Solistul acestei lucrări a fost cunoscutul şi versatilul pianist Horia Maxim.Conţinutul psiho emoţional al lucrării duce cu gândul la o dezvoltare a unei idei bază, deoarece tocmai contururile sunt îndeajuns de articulate. Expresivitatea e amplificată prin utilizarea frecventă a micro toniilor cât şi a variatelor pulsaţii neregulate în aproximativ toată gama intensităţilor sonore.

Piesa maestrului Mihai Măniceanu Reductio ad absurdum a exploatat ideea matematică de bază transpusă din punct de vedere muzical. Aşa precum se ştie, metoda reducerii la absurd constă în argumentarea veridicităţii concluziei unei probleme prin…negarea iniţială a acesteia, ceea ce va conduce în cele din urmă la o contradicţie, spre un rezultat absurd.

Acest inedit opus oferit în primă audiţie absolută de către Mihai Măniceanu în dubla sa calitate de compozitor dar şi de interpret este practic o călătorie prin unele zone istorice şi stilisticeîntr o manieră asemănătoare vestitelor tablouri ale lui Salvador Dali ce se caracterizează prin noţiunea de atemporalitate şi dezintegrare, fluidizare a formelor şi elementelor unanim cunoscute.Demn de remarcat pe finalul acestui opus a fost citatul provenit din celebrul Bolero al lui Maurice Ravel ce a făcut nota discordantă cu universul iniţial dar a şi împlinit, plenar acest ansamblu plin de vitalitate şi culoare într o manieră atât de excentrică prin amalgamarea atâtor elemente…

Concertul a cunoscut un final incandescent prin lucrarea maestrului Dan Dediu Hzperkardia IV destinată pianului la patru mâini şi ansamblului de orchestră camerală. Soliştii au fost evident Doamna Valentina Sandu Dediu şi Dan Dediu. Piesa aceasta s a remarcat prin acea energie, acea forţă de a dreptul copleşitoare de a încheia acest perpiplu din lumea compozitorilor şi a creaţiilor autohtone, într o fericită simbioză şi totodată măiestrită idee de a utiliza o gamă largă de efecte, de timbre şi combinaţii sonore quasi simfonice cu iz preponderent postmodern. Utilizarea unei a doua pianine, electronice a constat în elementul insolit, în acea regie atât de academic redat ,cu dese momente de virtuozitate ce au încântat restrânsul public adunat în Sala Mică a Palatului.

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul