Criteriul National

Istoria asfaltului si curiozitati despre el

Istoria asfaltului si curiozitati despre el
iunie 10
09:05 2020

Inca din urma cu 5000 de ani, cei din Orientul Mijlociu foloseau asfaltul. Acest bitum natural amestecat cu calcar si cu nisip, avea proprietati foarte bune si era adeseori utilizat in constructii.

Cuvantul asfalt vine de la : asphaltu”, care in limba semitica inseamna durabil. La vremea respectiva, asfaltul era folosit pentru izolarea templelor, mormintelor si a corabiilor, dar si pentru prevenirea eroziunilor solului. Chiar si in Biblie este precizat asfaltul. Conform cartii sfinte, Noe a folosit acest material epntru a etansa corabia inainte de marele Potop.

Desi a fost folosit inca din cele mai vechi timpuri, asfaltul nu a ajuns la popularitatea de astazi pana in secolul XIX, atunci cand a inceput sa fie folosit pentru amenajarea drumurilor si trotoarelor in Paris si Londra si s-a raspandit rapid, dupa ce s-a ajuns la concluzia ca stratul de asfalt protejeaza automobilele, reducand uzura cauciucurilor si asigurand un mediu fara praf.

Astfel, in ultimele 200 de ani, asfaltul a ajuns sa fie prezent peste tot si sa fie un important subiect de discutie in diverse comunitati. In general, o localitate cu asfalt este considerata a fi o localitate dezvoltata. Tocmai de aceea, exista mai multe firme asfaltari Bucuresti  iar asfaltul a patruns si in spatiile private. Foarte multi oameni decid sa isi asfalteze propriile curti pentru a se bucura de spatii curate unde sa isi parcheze masinile.

Curiozitati despre asfalt

indiferent ca vorbim despre asfaltul natural sau despre cel obtinut din petrol si diverse amestecuri de pietris, acesta a dat nastere unui numar mare de curiozitati. Spre deosebire de multe alte materiale folosite pentru pavaje, asfaltul este etans.

Aplicarea lui se poate face fie la cald, fie la rece, in functie de modul in care este produs asfaltul.

Desi astazi majoritatea asfaltului este obtinut in fabrici, exista si mine de asfalt natural. Printre ele se numara si mina Val-de-Travers din Elvetia, care a functionat pana in 1986 si astazi este muzeu. Aceasta mina a fost atat de exploatata incat galeriile sale pot atinge pana la 100 de kilometri.

Este greu sa ne inchipuim viata fara asfalt, iar atunci cand o facem, ne gandim doar la strazi pline de noroi sau inaccesibile. Tocmai de aceea, ar trebui sa consideram acest material drept unul dintre cele mai importante materiale ale societatii noastre.

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Razvan Nemesu

Razvan Nemesu

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul