Criteriul National

 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016

 Breaking News

 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016

 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016
septembrie 14
07:24 2016

 

aec

 

Cu ocazia începerii cursurilor noului an școlar, Asociația Elevilor din Constanța (AEC) lansează a doua ediție a Indexului accesului la educație al elevilor din județul Constanța, un studiu care măsoară gradul și modul în care autoritățile locale din județul Constanța și-au îndeplinit obligațiile legale în vederea asigurării unui acces gratuit, echitabil și universal la educație pentru toți copiii, în anul școlar 2015-2016.

 

Cercetarea efectuată de AEC este una holistică, fiind realizată prin intermediul a nouă indicatori, atât cantitativi, cât și calitativi: asigurarea de alocații bugetare pentru investiții majore, reparații capitale sau consolidări; derularea de investiții majore, reparații capitale sau consolidări; acordarea burselor școlare; cuantumul burselor școlare; asigurarea de subvenții pentru internate și cantine; asigurarea pazei unităților de învățământ; sprijinirea participării la concursuri școlare sau activități recreative; asigurarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii și existența de alte facilități în vederea asigurării accesului liber la educație.

 

Față de ediția precedentă a Indexului, considerăm că cea de anul acesta oferă o perspectivă mai amplă asupra stării în care se află învățamântul în județul Constanța, datorită metodologiei îmbunătățite și utilizării atât a unor indicatori cantitativi, cât și a unora calitativi. Rezultatele agregate ale studiului nostru sunt profund dezamăgitoare, acestea arătându-ne existența unei probleme generalizate la nivelul județului: lipsa interesului pentru educație, o atitudine dăunătoare care duce la creșterea ratei de părăsire timpurie a școlii și la excluziunea socială a multora din copiii de vârstă școlară aflați în situație de risc, probleme care vor accentua subdezvolarea și starea de sărăcie în care se află multe din comunitățile locale din județul Constanța.În urma efectuării mediei tuturor notelor obținute de unitățile-administrativ teritoriale,  prin adunarea punctajelor/indicator, putem spune că județul Constanța a rămas corigent la capitolul asigurării liberului accesului la educație, media obținută fiind de 3,23. În cele mai multe cazuri, autoritățile locale nu își îndeplinesc obligațiile impuse de lege pentru asigurarea accesului liber la sistemul de educație pentru copiii din propriile lor comunități.

 

Nota maximă obținută de o unitate administrativ-teritorială îi aparține comunei Cobadin, care, în urma adunării punctajelor defalcate a însumat o notă de 7,33. Defalcat pe indicatori, cele mai mari probleme în județul Constanța constau în lipsa acordării burselor școlare, o obligație a autorităților locale, conform art. 82 și art. 105, alin. (2), lit. d) din Legea educației naționale. În doar 7 (10%) unități administrativ-teritoriale, din totalul celor 70 analizate, elevii au posibilitatea de a beneficia de burse școlare. Chiar dacă efectele benefice ale asigurării burselor sunt recunoscute pentru reducerea abandonului școlar (bursa de studiu și bursa de ajutor social) și creșterea performanțelor școlare (bursa de merit și cea de performanță) o majoritate covârșitoare a autorităților locale refuză să acorde această facilitate, cel mai probabil din cauza lipsei de interes față de investiția în educarea copiiilor care studiază în respectiva localitate, capitalul uman prin care comunitatea locală se poate dezvolta.

 

De asemenea, în județul Constanța sunt pregnante și alte probleme, care afectează accesul gratuit, echitabil și universal la educație pentru toți copiii de vârstă școlară, cum ar fi:

  • Lipsa investițiilor majore în imobilele destinate actului de educație – doar în 18 (25,7%) UAT-uri, din totalul de 70, autoritățile locale au derulat investiții majore în anul școlar 2015-2016;
  • Neasigurarea pazei unităților de învățamânt – în doar 22 de localități (31,4%), din totalul de 70, autoritățile locale asigură paza unităților de învățământ, în restul de aproximativ 70% elevii și părinții fiind nevoiți să achite sume de bani pentru asigurarea acestui serviciu;
  • Asigurarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii – în 50% din localitățile județului autoritățile locale refuză să acorde sume destinate cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii, astfel încât elevii sunt nevoiți să vină cu bani de acasă pentru achiziționarea de bunuri precum: mobilier, instrumente de birotică și papetărie sau pentru servicii cum ar fi cel de renovare a sălilor de clasă.

 

În elaborarea indexului am plecat de la o statistică îngrijorătoare, conform căreia 51% din copiii din România se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, ceea ce înseamnă că peste 1 din 2 copii români au venituri disponibile sub pragul sărăciei, se află în stare de deprivare materială severă sau trăiesc într-o gospodărie cu o intensitate foarte redusă a muncii. Un număr de 53 de unități administrativ-teritoriale nu au obținut nota de trecere, punctajele cumulate ale acestora fiind sub 5,00. Aceste autorități locale trebuie să înțeleagă că investiția în educație este o investiție în viitor, fiind unica șansă de dezvoltare a comunităților rurale. Pentru primarii și consilierii locali, aflați în acest moment la început de drum în mandatul 2016-2020, investiția în educație, în vederea creșterii numărului de copii cuprinși în sistemul de învățămât, numărului de absolvenți ai învățamântului liceal, precum și numărul de elevi care promovează examenul de Bacalaureat și acced în învățamântul superior, trebuie să devină prioritatea principală, aceasta reprezentând de fapt o investiție pe termen lung în beneficiul întregii comunități locale.a declarat Constantin-Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor din Constanța.

Pentru primarii și consilierii locali, aflați în acest moment la început de drum în mandatul 2016-2020, investiția în educație, în vederea creșterii numărului de copii cuprinși în sistemul de învățământ, numărul de absolvenți ai învățamântului liceal, precum și numărul de elevi care promovează examenul de Bacalaureat și acced în învățamântul superior, trebuie să devină prioritatea principală. Aceasta reprezintă de fapt o investiție pe termen lung în dezvoltarea întregii comunității. Asociația Elevilor din Constanța va urmări ameliorarea problemelor evidențiate.

 

Sursa foto www.ziuaconstanta.ro

Redacția ziarului Criteriul Național mulțumește biroului de presă al ASOCIAȚIEI ELEVILOR DIN CONSTANȚA

 

 Pentru mai multe informații:

Constantin-Alexandru Manda, președinte – +40 732 094 664

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

Curs Valutar

EDITORIAL

Analiză subiectivă asupra noilor măsuri ale Comisiei Europene ce vizează lupta împotriva terorismului

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Comisia Europeană a adoptat noi măsuri de luptă împotriva finanţării terorismului şi a crimei organizate. Potrivit propunerilor Comisiei, oficialii vamali vor avea autoritatea de a confisca bani lichizi sau metale preţioase transportate de indivizi suspecţi care intenţionează să intre în statele Uniunii Europene. Comisia Europeană a adoptat un pachet de măsuri menite să consolideze capacitatea UE de a lupta împotriva finanțării terorismului și a criminalității organizate, îndeplinindu-și angajamentele asumate în cadrul Planului de acțiune pentru consolidarea combaterii finanțării terorismului din februarie 2016, informează un comunicat al executivului european.
Propunerile prezentate de Comisie vor completa și vor consolida cadrul juridic al UE în domeniul combaterii spălării banilor și a mișcărilor ilicite de numerar, precum și în cel al înghețării și confiscării activelor.
Ieșind din cenușa celui de al Doilea Război Mondial, NATO și ceea ce a devenit Uniunea Europeană au fost create cu un singur scop-acela de a preveni ororile unui alt război în Europa. De atunci, oficialii au muncit din greu pentru a obține pace și prosperitate pentru sute de milioane de cetățeni europeni.
În ciuda diferențelor existente, NATO și Uniunea Europeană sunt complementare. NATO este de fapt o alianță unică între Europa și America de Nord și constituie piatra de temelie a securității planetare. Acest aspect al securității a permis Uniunii Europene să asigure pacea, prosperitatea și cooperarea economică cu continentul. De fapt, s-au înlocuit tranșeele de acele tabele de negociere.
Într-o lume în schimbare, o autoritate morală nu este de ajuns. Siguranța începe acolo de pe teritoriul propriu-zis. Acesta este motivul pentru care Uniunea Europeană este din nou chemată și este cumva datoare după atâtea orori și evenimente ce pun la îndoială ideea de stabilitate, de uniune.
Ideea de a continua pe aceeași direcție denotă un exercițu ce se vrea a fi continuu, menit să sublinieze importanța unui Parchet European a cărui misiune este de a lupta împotriva finanțării terorismului cât și a corupției existente. De aceea, în urmă cu o zi o echipă condusă de prim-vicepreședintele Frans Timmermans și de vicepreședintele Valdis Dombrovskis, din care au făcut parte comisarii Dimitris Avramopoulos, Pierre Moscovici, Věra Jourová și Julian King au inițiat un set de norme mai stricte de combatere a finanțării terorismului.........

citeste in continuare

Parteneri Media

Stiri

ziare

ziare

Revista Presei

Ziare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru, Daniel Hintergraber

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro