Criteriul National

 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016

 Breaking News

 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016

 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016
septembrie 14
07:24 2016

 

aec

 

Cu ocazia începerii cursurilor noului an școlar, Asociația Elevilor din Constanța (AEC) lansează a doua ediție a Indexului accesului la educație al elevilor din județul Constanța, un studiu care măsoară gradul și modul în care autoritățile locale din județul Constanța și-au îndeplinit obligațiile legale în vederea asigurării unui acces gratuit, echitabil și universal la educație pentru toți copiii, în anul școlar 2015-2016.

 

Cercetarea efectuată de AEC este una holistică, fiind realizată prin intermediul a nouă indicatori, atât cantitativi, cât și calitativi: asigurarea de alocații bugetare pentru investiții majore, reparații capitale sau consolidări; derularea de investiții majore, reparații capitale sau consolidări; acordarea burselor școlare; cuantumul burselor școlare; asigurarea de subvenții pentru internate și cantine; asigurarea pazei unităților de învățământ; sprijinirea participării la concursuri școlare sau activități recreative; asigurarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii și existența de alte facilități în vederea asigurării accesului liber la educație.

 

Față de ediția precedentă a Indexului, considerăm că cea de anul acesta oferă o perspectivă mai amplă asupra stării în care se află învățamântul în județul Constanța, datorită metodologiei îmbunătățite și utilizării atât a unor indicatori cantitativi, cât și a unora calitativi. Rezultatele agregate ale studiului nostru sunt profund dezamăgitoare, acestea arătându-ne existența unei probleme generalizate la nivelul județului: lipsa interesului pentru educație, o atitudine dăunătoare care duce la creșterea ratei de părăsire timpurie a școlii și la excluziunea socială a multora din copiii de vârstă școlară aflați în situație de risc, probleme care vor accentua subdezvolarea și starea de sărăcie în care se află multe din comunitățile locale din județul Constanța.În urma efectuării mediei tuturor notelor obținute de unitățile-administrativ teritoriale,  prin adunarea punctajelor/indicator, putem spune că județul Constanța a rămas corigent la capitolul asigurării liberului accesului la educație, media obținută fiind de 3,23. În cele mai multe cazuri, autoritățile locale nu își îndeplinesc obligațiile impuse de lege pentru asigurarea accesului liber la sistemul de educație pentru copiii din propriile lor comunități.

 

Nota maximă obținută de o unitate administrativ-teritorială îi aparține comunei Cobadin, care, în urma adunării punctajelor defalcate a însumat o notă de 7,33. Defalcat pe indicatori, cele mai mari probleme în județul Constanța constau în lipsa acordării burselor școlare, o obligație a autorităților locale, conform art. 82 și art. 105, alin. (2), lit. d) din Legea educației naționale. În doar 7 (10%) unități administrativ-teritoriale, din totalul celor 70 analizate, elevii au posibilitatea de a beneficia de burse școlare. Chiar dacă efectele benefice ale asigurării burselor sunt recunoscute pentru reducerea abandonului școlar (bursa de studiu și bursa de ajutor social) și creșterea performanțelor școlare (bursa de merit și cea de performanță) o majoritate covârșitoare a autorităților locale refuză să acorde această facilitate, cel mai probabil din cauza lipsei de interes față de investiția în educarea copiiilor care studiază în respectiva localitate, capitalul uman prin care comunitatea locală se poate dezvolta.

 

De asemenea, în județul Constanța sunt pregnante și alte probleme, care afectează accesul gratuit, echitabil și universal la educație pentru toți copiii de vârstă școlară, cum ar fi:

  • Lipsa investițiilor majore în imobilele destinate actului de educație – doar în 18 (25,7%) UAT-uri, din totalul de 70, autoritățile locale au derulat investiții majore în anul școlar 2015-2016;
  • Neasigurarea pazei unităților de învățamânt – în doar 22 de localități (31,4%), din totalul de 70, autoritățile locale asigură paza unităților de învățământ, în restul de aproximativ 70% elevii și părinții fiind nevoiți să achite sume de bani pentru asigurarea acestui serviciu;
  • Asigurarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii – în 50% din localitățile județului autoritățile locale refuză să acorde sume destinate cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii, astfel încât elevii sunt nevoiți să vină cu bani de acasă pentru achiziționarea de bunuri precum: mobilier, instrumente de birotică și papetărie sau pentru servicii cum ar fi cel de renovare a sălilor de clasă.

 

În elaborarea indexului am plecat de la o statistică îngrijorătoare, conform căreia 51% din copiii din România se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, ceea ce înseamnă că peste 1 din 2 copii români au venituri disponibile sub pragul sărăciei, se află în stare de deprivare materială severă sau trăiesc într-o gospodărie cu o intensitate foarte redusă a muncii. Un număr de 53 de unități administrativ-teritoriale nu au obținut nota de trecere, punctajele cumulate ale acestora fiind sub 5,00. Aceste autorități locale trebuie să înțeleagă că investiția în educație este o investiție în viitor, fiind unica șansă de dezvoltare a comunităților rurale. Pentru primarii și consilierii locali, aflați în acest moment la început de drum în mandatul 2016-2020, investiția în educație, în vederea creșterii numărului de copii cuprinși în sistemul de învățămât, numărului de absolvenți ai învățamântului liceal, precum și numărul de elevi care promovează examenul de Bacalaureat și acced în învățamântul superior, trebuie să devină prioritatea principală, aceasta reprezentând de fapt o investiție pe termen lung în beneficiul întregii comunități locale.a declarat Constantin-Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor din Constanța.

Pentru primarii și consilierii locali, aflați în acest moment la început de drum în mandatul 2016-2020, investiția în educație, în vederea creșterii numărului de copii cuprinși în sistemul de învățământ, numărul de absolvenți ai învățamântului liceal, precum și numărul de elevi care promovează examenul de Bacalaureat și acced în învățamântul superior, trebuie să devină prioritatea principală. Aceasta reprezintă de fapt o investiție pe termen lung în dezvoltarea întregii comunității. Asociația Elevilor din Constanța va urmări ameliorarea problemelor evidențiate.

 

Sursa foto www.ziuaconstanta.ro

Redacția ziarului Criteriul Național mulțumește biroului de presă al ASOCIAȚIEI ELEVILOR DIN CONSTANȚA

 

 Pentru mai multe informații:

Constantin-Alexandru Manda, președinte – +40 732 094 664

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

Curs Valutar

EDITORIAL

În secret, Guvernul a modificat legea finanţelor publice

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

n timp ce întreaga atenţie publică se lăsa (voit) îndreptată spre ordonanţa care dezincriminează parţial abuzul în serviciu, Gurvernul Grindeanu a mai dat o lovitură.În mare secret, încă de pe data de 30 Ianuarie s-a emis un alt act normativ prin care primarii, şefii de Consilii Judeţene, dar şi miniştrii au primit dreptul de a cheltui în voie bugetele publice.Se pare că aceste ordonanțe au devenit ” specialitatea casei” în politica de stat. Ca și cum nimic nu vine fără explicație,un alt act normativ a fost emis recent de către guvernul Grindeanu înaintea controversatei Ordonanţe 13, care a modificat legislaţia penală. Acest act riscă să provoace un imens scandal în viața publică din România.

Astfel că ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 9 din 27 ianuarie 2017 privește unele măsuri bugetare în anul 2017, prin modalitatea de prorogare a unor termene, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative.

Ca și controversata OUG 13 , aceasta a fost adoptată în mare secret de însuși domnul premier Sorin Grindeanu. Practic se dă mână liberă și se modifică legea finanţelor, dând undă verde la…viitarea jefuire a bugetelor locale.

Concret, OUG 9/2017 abrogă mai multe articole din Legea 500/2002 finanţelor publice. În asemenea situații, actul normativ suspendă timp de un an, până la 1 ianuarie 2018, limitarea cheltuielilor ce pot fi angajate în timpul exerciţiului bugetar. Cu alte cuvinte, ordonatorii de credite vor putea angaja cheltuieli practic nelimitate, fără a mai da socoteală nimănui.

Mai mult, actul normativ emis de Guvernul Grindeanu suspendă formal timp de un an şi răspunderea legală pentru angajarea cheltuielilor peste creditele de angajament şi utilizarea creditelor bugetare în alte scopuri decât cele aprobate. De exemplu, dacă un primar va dori să mute banii dintr-un capitol bugetar în altul, nu va suferi nicio consecinţă.

Ordonanţa suspendă articolele din Legea nr. 500/2002 care privesc rigorile bugetare în privinţa utilizării creditelor bugetare şi a celor de angajament, anulează obligaţia Guvernului de a anexa programele bugetare în vederea transparentizării acestora şi anulează sancţiunile penale pentru nerespectarea acestor prevederi.

„Aplicarea prevederilor art. 4, art. 26 lit. b), art. 285, art. 36 şi art. 57 lit. b) referitoare la creditele de angajament din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2018“, prevede art. 7 din OUG 9/2017. Articolul-cheie suspendat din Legea finanţelor publice prevede că „Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, în cadrul cărora se angajează, se ordonanţează şi se efectuează plăţi, reprezintă limite maxime care nu pot fi depăşite. Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se face numai în limita creditelor bugetare aprobate. Angajarea şi utilizarea creditelor bugetare în alte scopuri decât cele aprobate atrag răspunderea celor vinovaţi, în condiţiile legii “..........

citeste in continuare

Parteneri Media

Stiri

ziare

ziare

Revista Presei

Ziare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro