Criteriul National

 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016

 Breaking News
 Județul Constanța a rămas corigent la asigurarea accesului liber la educație și în anul școlar 2015-2016
septembrie 14
07:24 2016

 

aec

 

Cu ocazia începerii cursurilor noului an școlar, Asociația Elevilor din Constanța (AEC) lansează a doua ediție a Indexului accesului la educație al elevilor din județul Constanța, un studiu care măsoară gradul și modul în care autoritățile locale din județul Constanța și-au îndeplinit obligațiile legale în vederea asigurării unui acces gratuit, echitabil și universal la educație pentru toți copiii, în anul școlar 2015-2016.

 

Cercetarea efectuată de AEC este una holistică, fiind realizată prin intermediul a nouă indicatori, atât cantitativi, cât și calitativi: asigurarea de alocații bugetare pentru investiții majore, reparații capitale sau consolidări; derularea de investiții majore, reparații capitale sau consolidări; acordarea burselor școlare; cuantumul burselor școlare; asigurarea de subvenții pentru internate și cantine; asigurarea pazei unităților de învățământ; sprijinirea participării la concursuri școlare sau activități recreative; asigurarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii și existența de alte facilități în vederea asigurării accesului liber la educație.

 

Față de ediția precedentă a Indexului, considerăm că cea de anul acesta oferă o perspectivă mai amplă asupra stării în care se află învățamântul în județul Constanța, datorită metodologiei îmbunătățite și utilizării atât a unor indicatori cantitativi, cât și a unora calitativi. Rezultatele agregate ale studiului nostru sunt profund dezamăgitoare, acestea arătându-ne existența unei probleme generalizate la nivelul județului: lipsa interesului pentru educație, o atitudine dăunătoare care duce la creșterea ratei de părăsire timpurie a școlii și la excluziunea socială a multora din copiii de vârstă școlară aflați în situație de risc, probleme care vor accentua subdezvolarea și starea de sărăcie în care se află multe din comunitățile locale din județul Constanța.În urma efectuării mediei tuturor notelor obținute de unitățile-administrativ teritoriale,  prin adunarea punctajelor/indicator, putem spune că județul Constanța a rămas corigent la capitolul asigurării liberului accesului la educație, media obținută fiind de 3,23. În cele mai multe cazuri, autoritățile locale nu își îndeplinesc obligațiile impuse de lege pentru asigurarea accesului liber la sistemul de educație pentru copiii din propriile lor comunități.

 

Nota maximă obținută de o unitate administrativ-teritorială îi aparține comunei Cobadin, care, în urma adunării punctajelor defalcate a însumat o notă de 7,33. Defalcat pe indicatori, cele mai mari probleme în județul Constanța constau în lipsa acordării burselor școlare, o obligație a autorităților locale, conform art. 82 și art. 105, alin. (2), lit. d) din Legea educației naționale. În doar 7 (10%) unități administrativ-teritoriale, din totalul celor 70 analizate, elevii au posibilitatea de a beneficia de burse școlare. Chiar dacă efectele benefice ale asigurării burselor sunt recunoscute pentru reducerea abandonului școlar (bursa de studiu și bursa de ajutor social) și creșterea performanțelor școlare (bursa de merit și cea de performanță) o majoritate covârșitoare a autorităților locale refuză să acorde această facilitate, cel mai probabil din cauza lipsei de interes față de investiția în educarea copiiilor care studiază în respectiva localitate, capitalul uman prin care comunitatea locală se poate dezvolta.

 

De asemenea, în județul Constanța sunt pregnante și alte probleme, care afectează accesul gratuit, echitabil și universal la educație pentru toți copiii de vârstă școlară, cum ar fi:

  • Lipsa investițiilor majore în imobilele destinate actului de educație – doar în 18 (25,7%) UAT-uri, din totalul de 70, autoritățile locale au derulat investiții majore în anul școlar 2015-2016;
  • Neasigurarea pazei unităților de învățamânt – în doar 22 de localități (31,4%), din totalul de 70, autoritățile locale asigură paza unităților de învățământ, în restul de aproximativ 70% elevii și părinții fiind nevoiți să achite sume de bani pentru asigurarea acestui serviciu;
  • Asigurarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii – în 50% din localitățile județului autoritățile locale refuză să acorde sume destinate cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii, astfel încât elevii sunt nevoiți să vină cu bani de acasă pentru achiziționarea de bunuri precum: mobilier, instrumente de birotică și papetărie sau pentru servicii cum ar fi cel de renovare a sălilor de clasă.

 

În elaborarea indexului am plecat de la o statistică îngrijorătoare, conform căreia 51% din copiii din România se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, ceea ce înseamnă că peste 1 din 2 copii români au venituri disponibile sub pragul sărăciei, se află în stare de deprivare materială severă sau trăiesc într-o gospodărie cu o intensitate foarte redusă a muncii. Un număr de 53 de unități administrativ-teritoriale nu au obținut nota de trecere, punctajele cumulate ale acestora fiind sub 5,00. Aceste autorități locale trebuie să înțeleagă că investiția în educație este o investiție în viitor, fiind unica șansă de dezvoltare a comunităților rurale. Pentru primarii și consilierii locali, aflați în acest moment la început de drum în mandatul 2016-2020, investiția în educație, în vederea creșterii numărului de copii cuprinși în sistemul de învățămât, numărului de absolvenți ai învățamântului liceal, precum și numărul de elevi care promovează examenul de Bacalaureat și acced în învățamântul superior, trebuie să devină prioritatea principală, aceasta reprezentând de fapt o investiție pe termen lung în beneficiul întregii comunități locale.a declarat Constantin-Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor din Constanța.

Pentru primarii și consilierii locali, aflați în acest moment la început de drum în mandatul 2016-2020, investiția în educație, în vederea creșterii numărului de copii cuprinși în sistemul de învățământ, numărul de absolvenți ai învățamântului liceal, precum și numărul de elevi care promovează examenul de Bacalaureat și acced în învățamântul superior, trebuie să devină prioritatea principală. Aceasta reprezintă de fapt o investiție pe termen lung în dezvoltarea întregii comunității. Asociația Elevilor din Constanța va urmări ameliorarea problemelor evidențiate.

 

Sursa foto www.ziuaconstanta.ro

Redacția ziarului Criteriul Național mulțumește biroului de presă al ASOCIAȚIEI ELEVILOR DIN CONSTANȚA

 

 Pentru mai multe informații:

Constantin-Alexandru Manda, președinte – +40 732 094 664

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo