Criteriul National

La Grande Magia – un spectacol aparte la Teatrul Bulandra

La Grande Magia – un spectacol aparte la Teatrul Bulandra
iunie 13
12:27 2017

Teatrul Bulandra este unul dintre singurele (sau chiar putinele) teatre din Capitala care nu face valva in jurul premierelor sale. La Grande Magia a respectat intru totul acest cod nescris , parca de sine statator, in care toate amanuntele si meticulozitatea au condus spre acest succes. Valoarea piesei este data fara indoiala si de distributia actorilor. De aceea, maretia si valoarea lor personala au asigurat acea satisfactie deplina.  Iar, actul artistic si creator a fost apreciat si receptat de  catre publicul avid de cultura care a umplut pana la refuz sala. Ca si amanunt, publicul bucurestean este unul fin, care isi rezerva cu mai bine de cinci saptamani biletele la premierele de acest gen.

cover

Ca si iubitori de arta si de frumos, acest obicei de a cunoaste si de a respecta munca artistilor il putem numai aici observa. De aceea se explica de ce multi oameni  merg la acest teatru de mai bine de 20 de ani.Piesa este invaluita in acea atmosfera propice, in care domneste o liniste care in alte teatre a cam disparut – o liniste a de care are nevoie atat creatorul  cat si distributia de gala a actorilor.

La Grande Magia poate fi considerata o piesa montata in sitlul clasic, elaborata de un reprezentant de vaza al postmodernismului -Eduardo de Filipo.

Recunoastem ca a fost o revelatie faptul ca am urmarit cu atentie , doua seri la rand acelasi spectacol. De aceea, pentru un spectator atent si dornic de nuante aceasta este o poveste ce se insufleteste datorita unor calitati actoricesti remarcabile, dintre care pot aminti  nume sonore ca ale  domnilor Valeriu Ogasanu si Razvan Vasilescu, neuitand si de prestatia sensibila si expresiva a doamnei Anca Androne.

Totul se proiecteaza, asemeni unui carusel al gandurilor si al emotiilor, in mai multe planuri si secvente ce frizeaza (sau nu) realitatea, mundanul. Replicile vii, antrenante converg spre felul in care există acea capacitate de a stimula creativitatea prin multitudiena de gânduri, care cu alte cuvinte asigura atractivitate acestei piese.

Spectacolul avertizează din start că magia iluziilor poate afecta ființa umană, mai ales cu trecerea timpului și neîmplinirii lor. Acțiunea este derulată abil pe două planuri, magia concretă ca exercițiu , dar și iluzia proprie raportată la realitatea curentă. Într-un hotel de lux de pe riviera italiană, bogatul  Calogero și tânăra sa soție Marta -față de care manifestă o continuă gelozie -se întâlnesc cu magicianul Otto Marvuglia. Acesta este un om cu o familie săracă, care va specula deosebit de abil iluziile vândute prin profesia de magician. Totodata va fi cel care va impulsiona si va sprijini fuga Martei (Anca Androne) cu tânărul iubit, Mariano (Vlad Zamfirescu).

1

 

Piesa propune confruntarea a două lumi cu eșecul iluziilor legate de realitate sub mai multe aspecte. Acest “fond” dramatic este speculat de Eduardo de Filippo pe acea muchie de cuțit, aflata intre tragic și comic.Dihotomiile incep sa prinda contur, iar acele replici proiecteaza un univers din care  ” coșmarul începe încet,dar sigur, spre a lua proporții monstruoase”, căci „așa este dacă vi se pare“.Aflat sub puterea magicianului-șarlatan, stăpân pe arta persuasiunii însoțită cu lipsa de scrupule, Calogero di Spelta suferă o transformare spectaculoasă: soțul gelos, ridicol și ursuz se transformă într-un lunatic cu privire de gheață, prins în mrejele iluziei luate în supradoză, fără rețetă și fără discernământ

Piesa se intinde pe circa 2 ore si jumatate  dezvăluind tragismul jocului realitate-iluzie. Iluzia da semne de a fi „salvatoare”, numai in cazul in care autorul -Eduardo de Filippo îl folosește machiavellic speculand un registru  inrudit cu…frica de necunoscut, frica de viitor etc

Am remarcat, pe langa jocul actoricesc desavarsit si multe secvențe foarte solicitante, taiate din aerul abstract al ideilor, scene poetice în care se strecoară mereu un umor fin, de calitate.

Cel de-al doilea act a adus si alte scene desprinse dintr-un livresc de demult uitat, dar care fără îndoială  proiecteaza cu acea energie caleidoscopica o intreaga gama de  emotii, extrem de solicitante și bulversante  ce desavarsescda capo al fine aceasta piesa.

La Grande Magia are forta de a purta spectatorul pe aripile gandului, pe deplin iteresat nu atat de idee ci de sensul acesteia. Nu conteaza deloc gelozia sotului sau frumusetea ei, a soţie care sunt în vacanţă pe Riviera italiană, într-un hotel de lux, la malul mării, unde toată lumea îşi petrece vacanţa într-un plictis total. Totul se schimbă odată cu venirea acestui element nou, a acestui magician care, în timpul unui spectacol puţin cam ieşit din comun, ofva determina pe soţie să dispară în urma unui număr de magie deja celebru. Ordinea lumii se da complet peste cap, iar soţul gelos – antieroul nostru – poate să descopere adevărul şi complexitatea eului său interior.

2

 

 

Sursa video : Teatrul Bulandra

Sursa foto : Fulea Dumitru Gabriel, redactor al ziarului Criteriul National

Cronica realizata de catre Fulea Dumitru Gabriel si Daniel Mihai, redactori ai ziarului Criteriul National

 

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro