Criteriul National

Licitatie cu „cantec” la Primaria Constanta pentru „Zilele Constantei”

Licitatie cu „cantec” la Primaria Constanta pentru „Zilele Constantei”
aprilie 08
12:36 2016

primaria constanta zilele constantei

Se pare ca in ceea ce priveste Primaria Constanta, lupul isi schimba blana dar naravul ba! Licitatiile cu „cantec” isi fac loc si in portofoliul noii administratii, interimare ce-i drept, care preia cu succes din metehnele celei vechi.

Licitatia pentru organizarea evenimentului „Zilele Constantei” a fost castigata se pare de o organizatie cu „lipici” la Primaria Constantei.

Va prezentam in continuare o contestatie la modul de atribuire al contractului privind organizarea evenimentului mai sus mentionat, contestatie care ridica multe semne de intrebare in ceea ce priveste corectitudinea organizarii acestei licitatii.

Asociatia Cultural Artistica Hara, asociatie non-profit, avand sediul in Bistrita, str. Imparatul Traian, nr. 58, jud. Bistrita Nasaud, cod de inregistrare fiscala 18821246, cont IBAN RO78RNCB0285054469060001, deschis la BCR – suc. Unic-Bucuresti, reprezentata legal prin Buzila Dumitru Flavius in calitate de presedinte si Patrunjei Aurelian, in calitate de coordonator proiect, s-a inscris, pe data de 21 martie 2016, cu un proiect de participare, denumit Tomis redivivus, la selectia de oferte a Primariei Municipiului Constanta pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila in vederea organizarii evenimentului „Ziua Constantei”. De-a lungul procedurilor de inscriere, selectie si evaluare a ofertelor, reprezentantii asociatiei noastre au constatat o serie intreaga de nereguli procedurale si de fond, care au determinat desemnarea contracandidatei noastre, Asociatia Culturala Miscarea Teatrala pentru Educatia Tineretului, drept castigatoare a selectiei de oferte. Ca urmare, pe data de 06.04.2016, in conformitate cu prevederile legale, am depus la sediul Directiei de Transport si Organizare Evenimente din cadrul Primariei Constanta urmatoarea contestatie:

 

Către Primaria Municipiului Constanta

 

Subscrisa ASOCIATIA CULTURAL ARTISTICA „HARA”, asociatie non-profit, avand sediul in Bistrita, str. Imparatul Traian, nr. 58, jud. Bistrita Nasaud, cod de inregistrare fiscala 18821246, cont IBAN RO78RNCB0285054469060001, deschis la BCR – suc. Unic-Bucuresti, reprezentata legal prin Buzila Dumitru Flavius in calitate de Presedinte

in conformitate cu prevederile legii 51/1998 privind imbunatatirea sistemului de finantare a programelor, proiectelor si actiunilor culturale, formulam prezenta

CONTESTAŢIE

la decizia comisiei de selectie a ofertelor in cazul fondurilor nerambursabile  privind organizarea evenimentului „Ziua Constantei”

Avand in vedere decizia Primariei Municipiului Constanta cu nr 51621/01.04.2016 de a declara drept castigator al procedurii de selectie si evaluare pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila in vederea organizarii si derularii evenimentului „Ziua Constantei” Asociatia Culturala Miscarea Teatrala pentru Educatia Tineretului, noi, Asociatia Culturala-Artistica Hara, va aducem la cunostinta urmatoarele:

  1. Contestam prezenta in cadrul Comisiei de selectie a ofertelor, in calitate de membru si de presedinte al comisiei, a domnului CALIN EUGEN HANTIU.

Domnul Calin Eugen Hantiu se afla intr-un flagrant si evident confilct de interese, atata vreme cat Asociatia Culturala Miscatea Teatrala pentru Educatia Tineretului, care a fost declarata castigatoare pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila in vederea organizarii si derularii evenimentului Ziua Constantei, are drept colaborator / partener la acest eveniment Facultatea de Arte din cadrul Univeritatii Ovidius, al carui decan este Prof. Univ. Dr. DANIELA HANTIU, SOTIA domnului CALIN EUGEN HANTIU. Colaborarea dintre cele doua parti este evidentiata in dosarul de participare la selectia de oferte al Asociatiei Culturale Miscarea Teatrala pentru Educatia Tineretului prin acordul de parteneriat cu Facultatea de Arte din cadrul Universitatii Ovidius la capitolul „Alte prevederi”: ” din partea Universitatii Ovidius – Facultatea de Arte, persoana de contact si responsabil este prof. univ. dr. DANIELA HANTIU… Din partea Asociatiei, responsabil / persoana de contact este Ana Maria Tramundana”. Mentionam ca in cadrul ofertei Asociatiei Culturale Miscarea Teatrala pentru Educatia Tineretului, Facultatea de Arte din cadrul Universitatii Ovidius are un rol insemnat, prin prezenta a 200 de studenti in cadrul paradei costumelor de epoca, prin mai multe momente de teatru organizate pe faleza din Constanta, printr-un spectacol tematic „Constantin cel Mare” si prin angajamentul de realizare a 200 de costume de epoca. In aceste conditii, este mai mult decat evident interesul domnului CALIN EUGEN HANTIU de a declara drept castigatoare a selectiei de oferte Asociatia Culturala Miscarea Teatrala pentru Educatia Tineretului. De altfel, d-na DANIELA HANTIU si-a anuntat deja studentii si a inceput repetitiile cu acestia pentru spectacolul „Constantin cel Mare”, ce urmeaza a fi prezentat in cadrul evenimentului Ziua Constantei, cu cateva zile inainte ca decizia comisiei de evaluare sa fie comunicata oficial.

  1. Contestam modalitatea de organizare a procedurii de selectie.

In conformitate cu Legea Achizitiilor Publice si Licitatiilor, „deschiderea ofertelor se va face in prezenta membrilor comisiei de evaluare / licitatie si a reprezentantilor ofertantilor” aspect care nu a fost respectat de catre organizatorul selectiei de oferte, respectiv Primaria Constanta, prin reprezentantii sai. Mentionam ca in cadrul mai multor discutii informale (si cu martori) cu Liviu Patrascu, directorul Directiei de Relatii Internationale si Organizari Evenimente, acesta a specificat in mod expres ca reprezentantii ofertantilor trebuie sa fie prezenti la deschiderea ofertelor si, de asemenea, pot sustine proiectul in fata membrilor comisiei de evaluare, pentru ca, ulterior, in momentele dinaintea deschiderii plicurilor cu oferte, sa ne comunice ca prezenta noastra nu mai este oportuna si ne-a interzis accesul in camera in care urma sa se procedeze la evaluarea ofertelor, in conditiile in care doi membri ai echipei noastre de proiect se deplasasera de la Bucuresti la Constanta special in acest scop. Tot Liviu Patrascu, directorul Directiei de Relatii Internationale si Organizari Evenimente, si tot in cadrul unor discutii informale (si cu martori) ne-a anuntat ca nu va fi acceptata organizarea in cadrul evenimentului Ziua Constantei a unui moment de teatru pentru copii si ca daca vom propune asa ceva in oferta noastra vom fi descalificati, motivand ca dupa doar cateva zile se va organiza Ziua Copilului si ca vor fi atunci destule momente artistice dedicate copiilor. In aceste conditii, noi nu am mai inserat in oferta noastra un moment de acest gen, dar, pe de alta parte, oferta contracanditilor nostri a avut inclus spectacolul pentru copii „Gasca Zurli”, care a fost luat in considerare ca fiind viabil.

  1. Contestam Contractul de Barter incheiat de ASOCIATIA CULTURALA MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI cu ARASOUND Constanta, in valoare de 101253 lei (aproximativ 22800 euro), si prezentat in proiectul propus de asociatie pentru organizarea Zilei Constantei ca aport propriu.

Contractele de barter nu pot fi incheiate intre societati comerciale si asociatii fara scop patrimonial in vederea obtinerii de fonduri nerambursabile. In aceste conditii,  ASOCIATIA CULTURALA MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI nu beneficiaza de aportul propriu IMPUS IN CAIETUL DE SARCINI (minimum 10% din valoarea finantarii nerambursabile solicitate), deci TREBUIE DESCALIFICATA. In contractul de barter se stabileste ca ARASOUND ofera servicii de specialitate (scena, scenotehnica, lumini, sonorizare etc) in valoare de 101253 lei, in timp ce, in contrapartida, ASOCIATIA CULTURALA MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI se obliga sa asigure catre ARASOUND folosinta Salii Mari a Teatrului de pe Lipscani din Bucuresti in perioada 21-26 mai 2016, la acelasi pret, 101253 lei. Mentionam ca ASOCIATIA CULTURALA MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI nu detine in patrimoniu nici o sala de spectacole, dar furnizeaza aceasta informatie FALSA in cadrul contractului de barter: „Asociatia Culturala Miscarea Teatrala pentru Educatia Tineretului DETINE o sala pentru spectacole si evenimente pe care ARASOUND doreste sa o foloseasca pentru organizarea unor evenimente in perioada 21-26 mai 2016 la pretul de 101253 lei”. E drept, Asociatia Culturala Miscarea Teatrala pentru Educatia Tineretului FOLOSESTE sala respectiva printr-un contract de inchiriere: SC Alfa Ideal Consulting SRL, reprezentata prin ANAMARIA TRAMUNDANA (din nou ea) in calitate de director general – locator si ASOCIATIA CULTURALA MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI (adica tot ea) – locatar. Obiectul contractului il reprezinta inchirierea spatiilor, inclusiv a Salii Mari de Spectacole din imobilul situat in Bucuresti, str. Lipscani, nr. 53.

  1. Contestam punctajul oferit de comisia de selectie a ofertelor.

In caietul de sarcini, la paragraful privind regulile care stabilesc punctarea fiecarei oferte, respectiv „Atribuirea contractului de finantare nerambursabila necesare organizarii si derularii evenimentului Ziua Constantei se va face pe baza principiului cel mai mare punctaj obtinut, in limita bugetului aprobat, punctaj realizat ca urmare a aplicarii urmatoarelor criterii”, la litera c) se specifica: „experienta in organizarea unor evenimente asemenatoare: pentru fiecare eveniment asemanator organizat ofertantul va primi cate 3 puncte. Aprecierea se va face pe baza scrisorilor de recomandare precum si a documentelor care dovedesc experienta”. Oferta noastra a avut la baza 35 de contracte (din care 27 ca organizator si 8 ca partener in organizare) si 11 scrisori de recomandare din partea primariilor si centrelor culturale care au asigurat finantarea. Doua din aceste contracte sunt pe proiecte europene, identificate cu SMIS 29617 si SMIS 28602,  create si implementate de catre Asociatia Cultural – Artistica Hara prin Programul Operational Regional 2007-2013, Domeniul Major de Interventie 5.3, „Promovarea potentialului turistic cu scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica  prin procedee specifice, respectiv: ORGANIZARE EVENIMENTE, creare plan marketing, promovare si publicitate, activitati de branding cultural”. Activitatile au presupus concerte, expozitii, parade cu specific istoric local, spectacole de lasere si artificii, productie filme documentare, fiecare in valoare de cate 1 975 220.80 LEI si au atras peste 20 000 de spectatori fiecare. Zece contracte au reprezentat organizarea a zece editii a Festivalului – Concurs International  „Sigismund Toduta”, in colaborare cu Liceul de Muzica „Tudor Jarda” din Bistrita, in perioada 2006-2016. Au mai fost trecute pe lista de portofoliu contracte de organizare a „Zilelor Bistritei”, „Zilelor Devei”, „Zilelor Tg Lapus” (similare cu cel propus pentru Zilele Constantei) precum si contracte de organizare si  parteneriat la organizare evenimente de Craciun sau Ziua Nationala cu primariile Cluj, Suceava, Alba-Iulia, Oradea, Bistrita, Marghita, cu Muzeul Bucovinei Suceava si cu CREART Bucuresti. Totusi, oferta noastra a primit din partea comisiei 0 (zero) puncte la acest punct din caietul de sarcini, evenimentele inscrise in portofoliul privind experienta anterioara fiind considerate „nerelevante” de catre comisie. Asociatia contracandidata a avut in portofoliu doar 4 (patru) evenimente.

Mai mult decat atat, la litera d) din acelasi paragraf referitor la punctarea ofertelor, se specifica: „oferta care va cuprinde spectacolele cu gradul cel mai mare de calitate si complexitate – 20 de puncte; celelalte oferte – 0 (zero) puncte. Aprecierea gradului de calitate si complexitate se va face in functie de propunerea tehnica.” In urma deciziei comisiei, cele 20 de puncte au fost acordate ASOCIATIEI CULTURALE MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI, aspect pe care il contestam. Conform propunerii tehnice a ASOCIATIEI CULTURALE MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI, mai mult de trei sferturi din activitatile propuse sunt momente de teatru. Iata cum arata programul complet: 10:00 – Spectacol de teatru pentru copii; 10:45 – defilarea masinilor de epoca; 10:50 – incepere eveniment, figurantii imbracati in costume de epoca defileaza de la Piata Ovidiu pana pe faleza; 11:00 – Coana Chirita merge spre faleza; 11:30 – Mita Biciclista merge spre faleza; 11:30 – Moment teatru, recital Magda Catone; 12:00 – Monolog Horatiu Malaele inspirat din I.L. Caragiale; 12:30 – sceneta / monolog Dan Radulescu, inspirat din I.L. Caragiale; 13:00 – moment teatru, Nicodim Ungureanu; 13:30 – moment teatru cu studenti ai Facultatii de Arte / Univ. Ovidius; 13:30 – 15:30 – relaxare pe faleza; 15:30 – moment teatru Magda Catone; 16:00 – moment teatru Mihai Ciuca, inspirat din cupletele lui Constantin Tanase; 16:30 – moment teatru Nicodim Ungureanu, inspirat din I.L. Caragiale; 17:00 – moment teatru oferit de studentii Facultatii de Teatru / Univ Ovidius; 17:00 – Moment fanfara militara; 18:00 – Moment teatru, recital Stela Popescu; 18:30 – Moment teatru Umbre pe Calea Victoriei; 19:00 – Dans cabaret; 20:00 Moment teatru Mihai Ciuca, inspirat din cupletele lui Constantin Tanase; 21:00 – Spectacol teatru realizat de studentii de la Facultatea de Arte / Univ Ovidius, in colaborare cu Arhiepiscopia Tomis; 22:00 – Spectacol concerte; 24:00 – Spectacol artificii. Practic, in aceste conditii, daca se poate lua in considerare aspectul calitativ, nu se poate vorbi insa de complexitate, 75% din desfasurarea evenimentului limitandu-se la momente de teatru, in conditiile in care NU S-A SPECIFICAT IN NICI UN MOD IN CAIETUL DE SARCINI CA AR TREBUI CA OFERTA TEHNICA SA SE BAZEZE PE SPECTACOLE DE TEATRU, CI PE COMPLEXITATE! De aceea, consideram ca oferta noastra este cea care ar fi trebuit sa fie punctata cu cele 20 de puncte anuntate pentru departajarea aferenta literei d), intrucat in oferta noastra tehnica am introdus mai multe elemente INEDITE, DIVERSIFICATE, SPECTACULOASE SI EMOTIONANTE, DE MARE IMPACT VIZUAL, pe langa cele impuse in caietul de sarcini, gen parada costumelor de epoca, parada masinilor de epoca, concerte, foc de artificii etc:

– PARADA MOTOCICLISTILOR – contam pe participarea a cel putin 500 de motociclisti – acest aspect presupune ca locuitorii orasului Constanta, sarbatoritii zilei, sa fie si PARTICIPANTI LA EVENIMENTE, nu numai spectatori. In plus, fiecare parada moto desfasurata de-a lungul ultimilor ani in Constanta s-a bucurat de un interes enorm din partea locuitorilor orasului de toate varstele si din toate categoriile sociale, acestia adunandu-se in numar foarte mare de-a lungul bulevardelor si strazilor strabatute de caravana, ovationand, aplaudand, facand fotografii si clipuri pe care ulterior le-au postat pe retelele de socializare;

– CROSUL CONSTANTEI – de asemenea, un gen de eveniment care atrage numerosi participanti, de toate varstele si din toate categoriile sociale; contam pe participarea a cel putin 1000 de alergatori, aspect care, de asemena, presupune ca locuitorii orasului Constanta, sarbatoritii zilei, sa fie si PARTICIPANTI LA EVENIMENTE, nu numai spectatori. In plus, cu siguranta, intrecerea alergatorilor va fi urmarita pe viu de mii de spectatori care vor flanca traseul stabilit pentru cros;

– DOUA SPECTACOLE DE STAND-UP COMEDY CARE VOR FI OFERITE PERSOANELOR VARSTNICE DE LA CAMINUL DE BATRANI CONSTANTA SI NEVOIASILOR ASISTATI DE ASOCIATIA FAIR-PLAY. Spectacolele vor fi sustinute la sediile celor doua instituii de grupul C.N.P., format din Radu Pietreanu, Cristi Priza si Tibi Neuronu, grup cu o vasta experienta in domeniu. Decizia de organizare a acestor spectacole a venit din considerente sociale, oferta noastra incercand sa aduca bucuria caracteristica unei zile de sarbatoare si in inimile unor categorii defavorizate si / sau care nu s-ar putea deplasa pana la locul de desfasurare al majoritatii evenimentelor prilejuite de organizarea Zilei Constantei.

– SPECTACOL ISTORIC „MIHAI VITEAZUL” – O ampla desfasurare de forte pe plaja Modern, un spectacol de teatru, sunet, lumini, efecte speciale care presupune implicarea a 10 actori, 10 cascadori, 10 cai, 100 de figuranti, tunuri, efecte speciale, elemente de cascadorie, lupte pe cai si pedestre. La fiecare din spectacolele precedente, organizate in alte orase, au participat intre 10000 – 20000 spectatori. Este, practic, un adevarat film desfasurat „live” in fata spectatorilor, o premiera absoluta pentru locuitorii municipiului Constanta.

– ATERIZAREA A 12 PARASUTISTI PE FALEZA CAZINOULUI CONSTANTA – De asemenea, o premiera absoluta pentru locuitorii municipiului Constanta, un element inedit, cu un mare impact vizual, dar si emotional, care se va desfasura la o ora de maxima audienta. Spectatorii vor putea urmari evolutia parasutistilor in cadere libera si in zbor planat, precum si aterizarea in proximitatea zonei de promenada.

– FILMAREA CONCERTULUI CU TEHNICA „360 GRADE” – O premiera absoluta pentru Romania, o tehnologie revolutionara de filmare dinamica, ce permite privitorului sa aiba o imagine panoramica asupra spectacolului, ce va avea mare impact la public si va consfinti faptul ca municipiul Constanta este primul din Romania unde a fost folosita aceasta tehnica de filmare.

– OFERIREA A 20.000 FLORI DOAMNELOR SI DOMNISOARELOR PREZENTE PE PARCURSUL ZILEI IN ZONA DE INTERES A EVENIMENTULUI. In caietul de sarcini se prevede ca in cadrul evenimentului trebuie sa fie prezente „florarese care sa ofere doamnelor cate o floare”. In oferta noastra, am prevazut 10 (zece) florarese, care sa ofere un total de 20.000 fire de flori doamnelor si domnisoarelor. In oferta contracandidatilor nu a fost facuta decat mentiunea ca in cadrul paradei va fi prezenta o florareasa, interpretata de actrita Adriana Trandafir, fara sa se faca vreo specificare asupra existentei sau numarului de flori care vor fi oferite.

Avand in vedere aceste aspecte ale propunerii noastre tehnice, consideram ca OFERTA NOASTRA ESTE SUPERIOARA CELEI A ASOCIATIEI CULTURALE MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI DIN PUNCT DE VEDERE AL CALITATII SI COMPLEXITATII, deci, consideram, pe cale de consecinta, ca obiectivul de 20 de puncte prevazut de articolul cu litera d) din procedura de acordare a punctajului trebuia acordat ofertei noastre si nu celei a contracandidatilor nostri, asa cum a decis comisia de selectie a ofertelor.

 

In conditiile constatarii atator nereguli existente in cadrul derularii selectiei de oferte pentru organizarea evenimentului Ziua Constantei, pe cat de grave pe atat de numeroase, nu putem sa nu luam in calcul posibilitatea ca membrii comisiei sa fi fost superficiali, subiectivi, influentati sau sa fi avut interese personale sau de grup in luarea deciziei de a acorda castig de cauza ASOCIATIEI CULTURALE MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERILOR, drept pentru care inaintam aceasta contestatie, urmand ca, in aceeasi ordine de idei, sa ne adresam organelor de ancheta competente sa solutioneze astfel de situatii

 

            In conditiile prezentate mai sus, reprezentantii Asociatiei Cultural Artistice Hara trag un semnal de alarma in ceea ce priveste totala lipsa de profesionalism, atitudinea vadit partinitoare, superficialitatea si subiectivitatea de care au dat dovada atat organizatorii selectiei de oferte cat si membrii comisiei de evaluare, aspect cu atat mai grav cu cat este vorba de fonduri publice, in valoare de aproximativ 600.000 lei (aprox. 135.000 euro).

            Cine este in spatele Asociatiei Culturale Miscatea Teatrala pentru Educatia Tineretului?

            Asociatia Culturala Miscatea Teatrala pentru Educatia Tineretului are ca fondator si director pe Luminita Munteanu, care a fost angajata la localurile Cafe d’Art si Studio 1 ale proprietarului „de facto” al asociatiei, ANAMARIA TRAMUNDANA. Asociatia are sediul social la adresa str. Muncel, nr. 51 Constanta, la aceeasi adresa mai avand sediile sociale trei societati: Concordance Caffee, SC Zucilla International si SC Music Concept, societati care apartin sau care au legatura directa cu Anamaria Tramundana, care este verisoara lui LIVIU TRAMUNDANA, seful Serviciului Relatii Internationale din cadrul Primariei Constanta. Mentionam ca, potrivit Organigramei Primariei Municipiului Constanta, Serviciul Relatii Internationale din cadrul Primariei Constanta face parte din Directia de Relatii Internationale si Organizari Evenimente, alaturi de Serviciul Transport Local si Organizare Evenimente, adica exact entitatea din cadrul Primariei Constanta care s-a ocupat de organizarea procedurii selectiei de oferte pentru evenimentul Ziua Constantei. De altfel, LIVIU TRAMUNDANA a fost prezent la toate dezbaterile publice referitoare la organizarea Zilei Constantei in calitate de reprezentant al Primariei Constanta, tot el fiind persoana care a propus membrii din componenta comisiei de evaluare. ANAMARIA TRAMUNDANA este cea care a inaintat personal oferta la selectia pentru organizarea evenimentului Ziua Constantei, ea facand parte din echipa de proiect in calitate de director de creatie si responsabil in cadrul contractului de parteneriat incheiat intre Asociatie si Facultatea de Arte din cadrul Universitatii Ovidius. Tot Anamaria Tramundana semneaza, in calitate de director general al S.C. ALFA IDEAL CONSULTING SRL, un contract de inchiriere cu ASOCIATIA CULTURALA MISCAREA TEATRALA PENTRU EDUCATIA TINERETULUI pentru Sala mare a Teatrului de pe Lipscani, sala respectiva fiind obiectul unui contract de subinchiriere in valoare de 101253 lei, folosit ca barter in oferta Asociatiei in proiectul depus pentru organizarea Zilei Constantei, ca aport propriu. Mentionam ca este de notorietate legatura stransa de prietenie a Anamariei Tramundana cu Vasile Gherghilescu, directorul Teatrului de Papusi Constanta si cu Elena Daniela Dumitrescu, directorul Teatrului de Stat Constanta, acestia doi facand parte din comisia de selectie a ofertelor pentru organizarea evenimentului Ziua Constantei.

Document trimis la redactia Criteriul National si semnat de domnii

Buzila Dumitru Flavius, presedinte

Patrunjei Aurelian, coordonator proiect

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu