Criteriul National

LONGEVITATE! Zubin Mehta a dirijat magistral Filarmonica din Israel!

august 31
23:20 2015

 

 Luni seară de la ora 20, în seria „Mari orchestre ale lumii „, Orchestra Filarmonică din Israel dirijată de maestrul Zubin Mehta a avut în program simfonii celebre de Schonberg și Mahler.

Zubin Mehta Filarmonica din Israel

Simfonia de cameră nr. 1 de Arnold Schonberg (1874-1951) face parte din prima perioadă a compozitorului austriac, întemeietorul școlii dodecafonice vieneze- perioada atonalismului liber.Prima audiție  a lucrării a avut loc în 1907 la Viena în interpretarea Cvartetului Rose și a unui ansamblu de suflători al Filarmonicii vieneze, sub bagheta compozitorului.

ÎN pofida întârzierii cu 30 de minute independente de organizatori și artiști cauzată de o problemă medicală a maestrului Zubin Mehta  ce a revenit după o intervenție chirurgicală la genunchi, totul a decurs la parametrii maximi! Maestrul a dirijat cu aceeași naturalețe, știință și implicare emoțională da capo al fine.

Lucrarea compozitorului austriac are numeroase elemente post-romantice, post-impresioniste în episoade distincte. Iar țesătura ritmico-polifonică are darul de a introduce reminiscențe din stridența și neliniștea suflătorilor din opusurile lui D. Șostakovici sau din ritmurile marciiale ale unora din simfoniile lui G. Mahler. Totodată, în secvențele centrale demersul sonor capătă o altă turnură deoarece realitatea imediată e transfigurată, prin introducerea unisonurilor succesive la toate instrumentele, asemeni şi acelor inserturi solistice consonante ale viorii, violei și violoncelului ce par să reitereze atmosfera visătoare din lucrarea intitulată „Noaptea transfigurată.”

Viziunea interpretativă a orchestrei filarmonice din Israel a fost una deosebit de bine orientată, de articulată, plină de ecletism cât şi de culori muzicale, de tensiuni şi relaxări agogice, ritmice în care maestrul Zubin Mehta și-a etalat stăpânirea pe mijloacele, pe resursele psiho-emoționale ce au reliefat acest opus aparținând lui Schonberg.

Amintind zorii dodecafonismului această lucrare poate fi considerată un reușit experiment cât și o etapă de cristalizare a stilului viitorului corifeu al secolului al XX-lea în materie de disoluție a noțiunii de tonalitate și de impunere a unui nou sistem matematic de a crea şi de a organiza muzica.

Lucrarea aceasta s-a bucurat de un succes relativ, moderat datorat  în mare parte lipsei de cunoștințe și de cultură muzicală din partea publicului ce, din nefericire nu apreciază la justa valoare muzica secolului trecut.

 

Simfonia a VIII-a în do minor de Anton Bruckner (1824-1896) se integrează în categoria creatorilor ce luptă hotărât, îndîrjit cu sine, în speranța concilierii lumii din exterior cu tentația lumii religioase , în spiritul căreia fusese crescut și educat de un tată ce-și petrecuse toată viața ca organist al mănăstirii Sf. Florian din orașul Linz. A fost elaborată și revizuită între ani 1887 și 1890, iar prima audiție a fost la Viena , cu doi ani mai tîrziu- 1892.

Ermetismul structurilor cît și îmbinarea raporturilor sonore din implacabilul , logicul şi monumentalul acestei simfonii conferă acestui opus notorietate.Din fluxul tradiției post- Bach coagulat cu profilul psihologic al primei mișcări a simfoniei, vor răsări ideile emrgente ale mişcării mediane,asemeni majorității scherzo-urilor sale, cu contururi tăioase, nelipsite de sonorități ample, chiar agresive.Pendularea  dintre ludic şi mistic e oferit de sonoritatea amplă a alămurilor ce contrastează cu sonoritatea diafană a streich-ului ce continuă să  perturbe echilibrul  de a alege al compozitorului, incapabil să se decidă cărei direcții (cu rol de de tentație) a-i acorda prim-planul! De aici rezultă caracterul imprevizibil, oscilant al scherzo-ului ce este un caz atipic în raport cu semnificația sa de…glumă!

În raport cu echilibrul simfoniei, Adagio-ul este o invocare, o rugăciune fierbinte în care se pot recunoște citate, light-motive ale revelației din secțiunea Benedictus a Missei în re minor.Demn de remarcat au fost gamele ascendente ce crează, ca în mai toate lucrările bruckneriene senzația de ascensiune spirituală, ilustrînd teoria italianului,a misticului Bonaventura conform căreia lumea e ca o scară pe care urcă spre Dumnezeu.

Izbucnirea emfatică din finalul simfoniei a partidei de alămuri crează impresia de monumentalitate, de acea savuroasă victorie, în care filtrul ideatic cît mai ales cel narativ, muzical oferă atractivitate și tărie de caracter atît celor ce performează cît îndeosebi celor ce o audiază.

Gradul de complexitate sufletească, de implicare emoțională din partea tuturor participanților în cadul acestui eveniment l-a constituit momentul de final, de ovații necontenite, de atașament dincolo de orice etichetă față de aceşti maeștrii ai muzicii culte ce au rolul de a duce mai departe, mărturiile sonore ale acestui inspirat și versatil compozitor austriac.

Sursa foto : www.agerpres.ro

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul