Criteriul National

MAGIA LEGENDARĂ A MAESTRULUI ZUBIN MEHTA! Filarmonica din Israel a oferit un al doilea concert simfonic de referinţă!

septembrie 01
22:52 2015

 

 Asocierea deloc întâmplătoare a celor doi compozitori aflaţi pe afişul celui de al doilea concert al Filarmonicii din Israel a oferit posibilitatea interpretării de către fiecare dintre cei angrenaţi în acest demers intelectual, cu noţiunea largă a Destinului, văzut şi experimentat din două perspective, diferite ca tratare muzicală, dar consonante în privinţa manierei în care e rezolvat conflictul dintre om versus Destinul propriu sau chiar universal. Regăsirea seninătăţii a constituit ideea emergentă , în urma căreia maestrul Zubin Mehta a avut ce construi şi a prezenta publicului, materialul sonor filosofico ideatic ce şi găseşte rezolvarea în starea de împlinirea a Destinului…în Veşnicie!

DSCN2586

Lucrarea Vox Maris aparţinând lui George Enescu a deschis seara concertului de la Sala Palatului. Acest opus e unul complex, supra dimensionat şi totodată plin de repere mistice, enigmatice amintind de simbolul „psihismului adânc ” al filosofului Carl Jung.

Acest opus are o istorie interesantă, ce a stârnit multiple controverse în privinţa datei compunerii sale, din pricina rătăcirii partiturii în timpul celui de al Doilea Război Mondial. Dacă unii cercetători plasează în jurul anului 1950, reputatul muzicolog Pascal Bentoiu susţine ideea că schiţa ar data din 1925 iar punctul final ar fi fost finalizat în preajma anului 1929.

Demn de remarcat e faptul că George Enescu a proiectat planul vocal- simfonic al acestui opus 31, concomitent cu etapele definitivării operei Oedipe (1921-1931). Astfel se explică reminiscenţele, inflexiunile provenite sin structura componistică a operei enesciene. Totuşi, Marea devine doar un anume pretext cu caracter programatic ce înglobeayă multiple faţete, episoade ce par a avea o logică intrinsecă.

Cele şapte episoade identificate de maestrul muzicolog Pascal Bentoiu se succed într un crescendo continuu. Totul ia naştere de la senzaţia de emişcare, de la reveria transfigurată purtată practic la unison deaupra materialului tematic personificat de mare. Totul trece ţi evoluează abrupt, prin acel dor reiterat de tenor prin cântecul matelotului- ” les canots a la mer”.

Tuşele devin mai palpabile ajungând la o revelaţie de a dreptul bulversantă a acelui drum de sacrificiu ce este expus de cor prin acea invocare – ” Miserere, Domine, miserere!” ce are darul de a „mişca ” acel Destin imperturbabil asemeni confruntării dintre Oedipe şi Sfinx. Paroxismul va fi dus la extrem în momentul în care strigătul sopranei va face loc intrării ţi integrării fiinţiale, în acea Eternitate, amintind de acea stare de plutire, de imponderabilitate exemplificată de către corul de femei ce au fost comparate de unii exegeţi ca fiind ” sirene antice”.

DSCN2603

După o pauză binemeritată şi deplin necesară, orchestra Filarmonicii din Israel dirijată de maestrul Zubin Mehta a oferit publicului Simfonia a IX a aparţinând compozitorului Gustav Mahler.Acest opus a fost cântat postum în primă audiţie  în anul 1912, la Viena, sub bagheta lui Bruno Walter.

De aceea,pentru consecvenţă cele 95 de minute s au dovedit intense, febrile şi totodată pline de imagini dintre cele mai diverse.Traseul realmente a fost unul sinuos deoarece a tratat probleme importante cu acele reverberaţii ale Destinului ce ţin ca noţiuni primordiale ca fiind Viaţa, Moartea şi în cele din urmă Veşnicia!

” Cântecul pământului ” aşa cum mai este cunoscută aceasta bijuterie simfonică de mare popularitate este traversată ţi chiar se încheie cu repetarea de a dreptul obsesivăa aspiraţiei îmtrupate în complexele motive sonore şi literale întrupate în cuvinte ca ” ewig, ewig” (lb. germană – veşnic).

Modulaţiile şi scările intervalice cu sens ascensional au rolul de a încălzi atmosfera sumbră a părţilor, secţiunilor largi lente amintind de tehnica folosită de Anton Bruckner din majoritatea lucrărilor simfonice.

Un alt aspect inedit l-a constituit faptul  că în ultimele pagini ale partiturii, partida viorilor a citat tema celui de al patrulea ” Cântec al copiilor morţi ” unde se sugerează drumul iniţiatic şi acea împlinire a Destinului oferită printr-o orchestraţie adecvată.

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo