Criteriul National

MAGIA LEGENDARĂ A MAESTRULUI ZUBIN MEHTA! Filarmonica din Israel a oferit un al doilea concert simfonic de referinţă!

septembrie 01
22:52 2015

 

 Asocierea deloc întâmplătoare a celor doi compozitori aflaţi pe afişul celui de al doilea concert al Filarmonicii din Israel a oferit posibilitatea interpretării de către fiecare dintre cei angrenaţi în acest demers intelectual, cu noţiunea largă a Destinului, văzut şi experimentat din două perspective, diferite ca tratare muzicală, dar consonante în privinţa manierei în care e rezolvat conflictul dintre om versus Destinul propriu sau chiar universal. Regăsirea seninătăţii a constituit ideea emergentă , în urma căreia maestrul Zubin Mehta a avut ce construi şi a prezenta publicului, materialul sonor filosofico ideatic ce şi găseşte rezolvarea în starea de împlinirea a Destinului…în Veşnicie!

DSCN2586

Lucrarea Vox Maris aparţinând lui George Enescu a deschis seara concertului de la Sala Palatului. Acest opus e unul complex, supra dimensionat şi totodată plin de repere mistice, enigmatice amintind de simbolul „psihismului adânc ” al filosofului Carl Jung.

Acest opus are o istorie interesantă, ce a stârnit multiple controverse în privinţa datei compunerii sale, din pricina rătăcirii partiturii în timpul celui de al Doilea Război Mondial. Dacă unii cercetători plasează în jurul anului 1950, reputatul muzicolog Pascal Bentoiu susţine ideea că schiţa ar data din 1925 iar punctul final ar fi fost finalizat în preajma anului 1929.

Demn de remarcat e faptul că George Enescu a proiectat planul vocal- simfonic al acestui opus 31, concomitent cu etapele definitivării operei Oedipe (1921-1931). Astfel se explică reminiscenţele, inflexiunile provenite sin structura componistică a operei enesciene. Totuşi, Marea devine doar un anume pretext cu caracter programatic ce înglobeayă multiple faţete, episoade ce par a avea o logică intrinsecă.

Cele şapte episoade identificate de maestrul muzicolog Pascal Bentoiu se succed într un crescendo continuu. Totul ia naştere de la senzaţia de emişcare, de la reveria transfigurată purtată practic la unison deaupra materialului tematic personificat de mare. Totul trece ţi evoluează abrupt, prin acel dor reiterat de tenor prin cântecul matelotului- ” les canots a la mer”.

Tuşele devin mai palpabile ajungând la o revelaţie de a dreptul bulversantă a acelui drum de sacrificiu ce este expus de cor prin acea invocare – ” Miserere, Domine, miserere!” ce are darul de a „mişca ” acel Destin imperturbabil asemeni confruntării dintre Oedipe şi Sfinx. Paroxismul va fi dus la extrem în momentul în care strigătul sopranei va face loc intrării ţi integrării fiinţiale, în acea Eternitate, amintind de acea stare de plutire, de imponderabilitate exemplificată de către corul de femei ce au fost comparate de unii exegeţi ca fiind ” sirene antice”.

DSCN2603

După o pauză binemeritată şi deplin necesară, orchestra Filarmonicii din Israel dirijată de maestrul Zubin Mehta a oferit publicului Simfonia a IX a aparţinând compozitorului Gustav Mahler.Acest opus a fost cântat postum în primă audiţie  în anul 1912, la Viena, sub bagheta lui Bruno Walter.

De aceea,pentru consecvenţă cele 95 de minute s au dovedit intense, febrile şi totodată pline de imagini dintre cele mai diverse.Traseul realmente a fost unul sinuos deoarece a tratat probleme importante cu acele reverberaţii ale Destinului ce ţin ca noţiuni primordiale ca fiind Viaţa, Moartea şi în cele din urmă Veşnicia!

” Cântecul pământului ” aşa cum mai este cunoscută aceasta bijuterie simfonică de mare popularitate este traversată ţi chiar se încheie cu repetarea de a dreptul obsesivăa aspiraţiei îmtrupate în complexele motive sonore şi literale întrupate în cuvinte ca ” ewig, ewig” (lb. germană – veşnic).

Modulaţiile şi scările intervalice cu sens ascensional au rolul de a încălzi atmosfera sumbră a părţilor, secţiunilor largi lente amintind de tehnica folosită de Anton Bruckner din majoritatea lucrărilor simfonice.

Un alt aspect inedit l-a constituit faptul  că în ultimele pagini ale partiturii, partida viorilor a citat tema celui de al patrulea ” Cântec al copiilor morţi ” unde se sugerează drumul iniţiatic şi acea împlinire a Destinului oferită printr-o orchestraţie adecvată.

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo