Criteriul National

”Mărul otrăvit” în varianta social-democrată sau interpretarea Legii 90/2001

”Mărul otrăvit” în varianta social-democrată sau interpretarea Legii 90/2001
iulie 13
09:45 2017

Prim-ministrul României-domnul Mihai Tudose nu intenţionează să modifice Legea 90/2001 pentru a permite persoanelor care au fost condamnate penal să facă parte din Guvern. Surse apropiate şefului Executivului au declarat acestea pentru Mediafax.

law

Legea 90/2001 este interpretată sau…interpretabilă ?

Inițial, informația potrivit căreia Guvernul Tudose va modifica Legea 90/2001 în publicația Profit.ro. Potrivit sursei citate, „un proiect de lege pregătit de Guvernul Tudose va abroga Legea 90/2001, care interzice unei persoane condamnate penal să fie membru al Guvernului, actualul Cabinet urmând să excepteze, printr-un alt act, de la această interdicție persoanele care s-au reabilitat”. 

„Pe masa premierului nu există niciun proiect de modificare a Legii 90/2001 (care interzice persoanelor care au fost condamnate penal să fie membri ai Guvernului – n.r.). Totul va fi transparent, aşa cum a şi promis la Bruxelles, la întâlnirea cu liderii europeni”, au declarat, pentru Mediafax, surse apropiate prim-ministrului Tudose.

Proiectul citat în presă, cel al Codului Administrativ, a fost supus dezbaterii publice din 8 noiembrie 2016, în timpul Executivului condus de Dacian Cioloş.

Concret, potrivit unei prevederi din proiectul de Cod Administrativ, „pot fi membri ai Guvernului persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară, se bucură de exerciţiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnări penale, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, şi nu se află în vreunul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute la art. 45alin. (1)”, respectiv orice altă funcţie publică de autoritate, cu excepţia celei de deputat sau de senator.

În luna mai 2017, CCR a respins, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului la Legea 90/2001 care îi interzice preşedintelui PSD Liviu Dragnea să facă parte din Guvern din cauza condamnării definitive cu suspendare, după ce a amânat de patru ori o decizie.

Consecințele ulterioare 

Pe surse, guvernul Tudose pregătise un proiect de lege care va abroga Legea 90/2001 ce interzice unei persoane condamnate penal să fie membru al Guvernului, exceptând de la această interdicţie persoanele care s-au reabilitat.

În prezent, Legea 90/ 2001 stabileşte că ”pot fi membri ai Guvernului persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară, se bucură de exerciţiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnări penale şi nu se găsesc în unul dintre cazurile de incompatibilitate”.

Conform noului proiect, pot fi membri ai Guvernului ”persoanele care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții :

  • au cetăţenia română şi domiciliul în ţară;
  • se bucură de exerciţiul drepturilor electorale;
  • nu au suferit condamnări penale, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea”.

Modificarea a fost făcută în contextul deciziei Curții Constitutionale care a fost sesizată Avocatul Poporului cu privire la această lege. CCR consideră că interdicția trebuie să înceteze, conform legislației în vigoare, în caz de reabilitare, dezincriminare sau amnistie, revenindu-i Parlamentului sarcina să coreleze condițiile de acces în funcția de membru al Guvernului și cea de parlamentar.

Aceasta lege in varianta Tudose ar fi urmatoarea. Conform articolului 662, in termen de 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentului Cod se abrogă actele normative stipulate de legea nr. 90/2001 pentru organizarea şi funcţionarea Guvernului şi a ministerelor este publicată în Monitorul Oficial.

Ce spune Codul Penal?

Conform Codului Penal, exista două tipuri de reabilitare: reabilitarea de drept și reabilitarea judecatoreasca.

Reabilitarea de drept are loc automat in cazul condamnarii la pedeapsa inchisorii care nu depășește doi ani sau la pedeapsa închisorii a cărei executare a fost suspendată sub supraveghere,numai dacă în decurs de 3 ani de la executarea pedepsei condamnatul nu a săvârșit o alta infracțiune.

Reabilitarea judecătorească se acordă pentru pedepse mai mari de dou ani, dupa o perioada cuprinsă între 4-10 ani de la executarea pedepsei principale, și nu poate fi stabilită decât prin decizie a instanței.

Problema neconstituționalității Legii 90/ 2001 a fost ridicată după ce PSD a câștigat alegerile legislative, la finele anului trecut.

Vizat este tocmai liderul acestui partid-domnul Liviu Dragnea, ce se află în imposibilitatea de a ocupa fotoliul de prim-ministru ca urmare a condamnării sale definitive, survenite în aprilie 2016, la 2 ani de inchisoare cu suspendare,ca urmare a soluționării dosaruluu referendumului de suspendare a preşedinteluide atunci Traian Basescu.Liviu Dragnea a fost găsit vinovat de folosirea influenței sau a autorității în scopul obținerii pentru sine sau altul de foloase necuvenite.

Avand în vedere că, dupa cei doi ani de condamnare cu suspendare, Liviu Dragnea are și o perioada de probă de 3 ani în care nu poate suferi vreo altă condamnare, reabilitarea liderului actual al PSD poate surveni abia in 2021 in cazul in care intre timp nu intervine o amnistie.

Proiectul de lege elaborat de Guvernul Tudose va fi trimis spre aprobare Parlamentului, care poate modifica prevederea respectivă și poate introduce alte condiții.

psd

Sursa foto m.cugetliber.roABC Juridic

 

Sinteza efectuată prin preluarea de pe fluxul intern, de către Prof.Dr.Daniel Mihai- redactor-șef al ziarului Criteriul Național

 

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu