Criteriul National

O invenție auto de prim rang: sistemul turbo

O invenție auto de prim rang: sistemul turbo
ianuarie 27
12:54 2021

De-a lungul timpului, s-a înregistrat o îmbunătățire semnificativă a fiabilității și popularizării turbosuflantelor.

Și șoferii români le iubesc dar când se defectează își pun marea întrebare: “Să o repar sau să îmi cumpăr o turbosuflantă nouă?”

Comoditatea înlocuirii turbocompresorului cu unul nou  îi face pe proprietari ca să uite de posibilitatea efectuării unei revizii minore sau majore a turbocompresorului. Recondiționarea completă sau micile reparații turbosuflante vor permite economisirea de mulți bani la repararea mașinii.

Având în vedere că un sistem turbo pentru mașină este destul de scump pentru buzunarele noastre, nu este de ignorat faptul că așa se pot reduce cheltuielile la jumătate sau chiar mai mult.

Istoria sistemelor turbo pe scurt

Deși turboalimentarea s-ar părea în primul moment că este asociată mai degrabă cu diversele curse automobilistice, adevărul este că termosuflante se găsesc pe mașinile multora dintre șoferii obișnuiți.

Chiar se poate afirma fără a greși prea mult că, dacă s-ar alege astăzi, în 2021, cele mai importante zece invenții din industria automobilelor, sistemele turbo ar fi probabil în prim plan.

Supraalimentarea de la începutul industriei auto a fost efectuată cu ajutorul unor compresoare mecanice, cel mai adesea așezate în fața motorului și conduse direct de la arborele cotit.

La finele secolului al 19-lea, mai precis în ultimul său deceniu, Rudolf Diesel și Gottlieb Daimler (fondatori de seamă ai industriei auto), au folosit supraîncărcătoare bazate doar pe pistoane, dar ulterior a existat o dezvoltare uimitor de rapidă a compresoarelor.

Încă există o risipă de energie, iar vizionarii de atunci au sesizat faptul că presiunea din sistemul de evacuare ar putea fi utilizată pentru a genera mai multă presiune în sistemul de admisie.

Unde a apărut sistemul turbo? 

Țara de origine a sistemului turbo este Elveția.

Inginerul elvețian Alfred Buchi este considerat tatăl turbo-ului pe care l-a dezvoltat și brevetat încă de acum 116 ani, mai exact în anul de grație 1905. Totuși, de-abia peste 20 de ani a făcut prima încercare reușită de a folosi un turbo într-un motor de mașină. A obținut astfel o creștere cu 40% a puterii, lucru uimitor pentru acea dată.

Dacă ne uităm pe desenul de brevet, o să observăm destule similitudini cu schițele de sisteme turbo din zilele noastre.

Se pare că din momentul brevetului și până la fabricarea primului turbocompresor auto, adică un compresor care folosește gaze de eșapament pentru a impulsiona motorul unei mașini, au trecut nu mai puțin decât 33 de ani. De-abia în 1938 a fost produs de compania Swiss Machine Works Saurer care era specializată în fabricarea de vehicule comerciale, inclusiv de camioane și autobuze cu motoare diesel.

Totuși, marele pas a fost făcut peste Ocean, în Statele Unite, după mulți ani. Primele autoturisme echipate cu turbosuflante au fost Chevrolet Corvair Monza și Oldsmobile Jetfire în perioada anilor 1962 – 1963. Motorul Oldsmobile a fost promovat sub un nume care să sune spectaculos: Turbo Rocket V-8.

Mașinile de serie au avut o ardere puternică generatoare de frecvente defecțiuni ale motorului. Așa încât lucrurile în materie de sisteme turbo nu i-au entuziasmat peste măsură pe americani.

Motiv pentru care a trebuit ca să intre în scenă inventivitatea și exactitatea nemțească. FIx în momentul când omenirea se află în fața unei mari provocări.

Prima mașină de producție europeană echipată cu un motor turbo a fost prezentată de BMW. Modelul turbo s-a născut în 1973, exact în anul în care a izbucnit prima criză a petrolului, dar primele experimente au fost efectuate cu doi ani mai devreme. Germanii au obținut atunci în jur de 170 CP de la un motor pe benzină de doi litri, cu 40 mai mult decât versiunea aspirată natural. Mai mult decât atât, accelerarea la 100 km/oră a scăzut de la 9,5 la 6,9 secunde.

În anii 1970 și 1980, sistemul turbo a devenit sinonim cu puterea, performanța și modernitatea în lumea automobilelor.

Anii 1980 au cunoscut apogeul sistemelor turbo diesel. În categoria autoturismelor, Mercedes-Benz a fost de neegalat în acest sens, oferind astfel de motoare la autoturismele de clasă inferioară și inferioară și la vehiculele de teren.

Ulterior lucrurile s-au derulat cu rapiditate, așa încât acum se caută diverse sisteme turbo hibrid, pe care la începutul secolului trecut nimeni nu și le-ar fi putut imagina.

Până atunci însă, trebuie în calitate de șoferi, că sunt bune și turbosuflantele de pe mașinile noastre. Iar dacă ele încep să dea rateuri, RMC Turbo este o firmă care ne poate ajuta cu servicii de reparații calitative. Contactează-i și tu, în caz de nevoie, cu multă încredere!

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Digital

Digital

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

România…Inteligența Artificială…Guvernul… - EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Dacă nici acum nu vă vine să credeți, guvernul Dăncilă lucrează la strategia națională pentru Inteligența Artificială. Este inimaginabil, aproape de necrezut, dar elaborarea și ratificarea primei strategii naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale va fi o realitate.
Deseori,obișnuiți cu puțin din ceea ce ne tot oferă „din plin” viața aceasta, nu prea realizăm și nu prea știm să reacţionăm la acest soi de anunț oficial. Iar ceea ce este frapant vine de-acum înainte.

Da, stimabilelor și dumneavoastră onorați domni. Din moment ce a fost declarat „liber la Inteligența Artificială”, consecințele și desele implicații ne vor afecta destinele. Poate părea ceva de domeniul SF,dar tocmai ultimele evenimente au început să contrazică „scenariul.”

A trecut moda când mai auzeam de un nou studiu care descria savant implicațiile profunde pe care le au progresele din domeniul inteligenței artificiale. Iar, inevitabilul s-a pridus.Au căzut în derizoriu acele minți luminate, dimpreună cu toata adunarea numeroșilor experți, a think tankuri sau a celebritățilir din Silicon Valley care își dădeau cu presupsul că aplicațiile practice ale Inteligenței Artificiale urmează să ne schimbe viețile în moduri greu de imaginat.

Inteligenţa artificială este trecută de faza „copilăriei”. Acest lucru îl demonstrează unele experimente eşuate care au avut loc. Iar aici dau ca exemplu cazul „adolescentului” Tay al Microsoft, un robot bazat pe inteligenţă artificială care putea dialoga cu utilizatorii de Twitter. Acesta a devenit nazist în câteva ore, compania fiind nevoită să îl retragă. Incidentul a arătat limitările pe care le au maşinile, incapabile deocamdată să facă diferenţa între bine şi rău sau să dea dovadă de empatie.

Dar, ce anume împiedică pentru ca maşinile să ajungă la astfel de însuşiri umane?

Sunt destui semeni care se tem că inteligenţa artificială va fi folosită ca armă, de guverne sau grupări teroriste. Un astfel de sistem avansat, capabil să înveţe, ar putea să compromită orice sistem informatic şi să aibă acces la informaţii extrem de importante. Mai mult, ar putea lansa atacuri cu arme periculoase şi pot da naştere unui război devastator.

Iar acum, „onor” guvern al acestei colonii susţine cu o frenezie de nedescris această modă, dând dovada unui servilism exemplar! Oare cărui scopuri servește?

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu

Parteneri media exclusiv

Revista presei Raspandacul