O mică recenzie despre filmul „Câini”

O mică recenzie despre filmul „Câini”
noiembrie 14
15:42 2016

Am avut plăcerea și privilegiul de a viziona în cadrul celei de-a treisprezecea ediții a Filmului românesc la Londra, intr-o relaxantă zi de duminică în Soho Centre-Curzone filmul românesc „Câini“.

caini-866816l-175x0-w-75206f07

În prezența actorului Vlad Ivanov aflat în sală, pot afirma că am rămas impresionat de maniera de abordare minimalistă,directă şi frustă a regizorului Bigdan Mirică ce a obținut nominalizare la Cannes. Interesându-mă am aflat că a fost inclus la categoria Un Certain Regard,acesta fiind debutul în lungmetraj.
Filmul românesc Câini urmăreşte şi are forța de a lua cu asalt spectatorul mereu,prin simplitatea imaginilor,dar mai ales prin prezentarea şi întrepătrunderea anumitor stări psihilogice ale personajelor ce dau apăsare,imprevizibilitate dar şi greutate poveştii realizate cu minim de efort, dar maxim de eficiență

Lăsând imaginația să lucreze, acest film cu siguranță vă va rămâne în memorie, prin acea doză de agresivitate,de mister la care nimeni nu poate avea un răspuns deoarece finalul deschis lasă loc interpretărilor.

dogs-caini-cannes
Din filmul lui Bogdan Mirică pot să vă marcheze de pildă, imaginea unei labe de picior uman, în bocanc, tăiată în dreptul gleznei, o „bucată” umană aşezată pe o farfurie şi studiată atent, cu (tot) tacâmul, de un poliţist de ţară, slab, chinuit de o tuse rău prevestitoare, jucat memorabil de Gheorghe Visu.

O altă imagine este a ceea a unui heleşteu deasupra căreia se ridică un cadavru mutilat, cadru la care poți închide în mod reflex ochii.

Oricum, una dintre imaginile cele mai şocante este acea crimă a lui Samir asupra lui Pilă, cu ciocanul care face praf craniul acestuia din urmă ,el având rolul de şofer în acea secvenţă….

Ca să vă înlătur orice fel de suspiciune, pot să vă spun că nu e un film hollywoodian, dar e o producție românească de actualitate, de calitate. Deşi momentele și imaginile enumerate s-ar încadra perfect la lista cu priorităţi a jurnalelor de actualităţi cu care televiziunile autohtone îşi „bucură” zilnic publicul, acest film poliţist „noir“ cu o imagine tipică de western, plasat într-o lume a nimănui, undeva la graniţa României, spre Dunăre şi mare-are ceva hibrid ce fascinează şi șochează.

caini_din_23_septembrie_

Mai mult chiar decât imaginile violente, în memorie pot să fie reținute întinderile nesfârşite, galbene de pământ-ca un fel de idee imagine fixă a unor drumuri bătătorite în pustie, care nu duc nicăieri.
Aici, la marginea lumii, pe o căldură toridă, un „nepot de la Bucureşti“(interpretat magistral de Dragoş Bucur)  vine ca să preia şi să vândă rapid moştenirea bunicului, o suprafaţă uriaşă, de 550 de hectare, cu acte în regulă. Găsind o casă dărăpănată, păzită de un câine lup rău, o căţea, pe care o cheamă „Poliţia“,î ntâmpină ostilitate din partea servitorilir fostului său unchi.

Lucrurile se complică brutal, deoarece nepotul realizează că bunicul fusese capul mafiei locale şi că acel teren era un vad obligatoriu pentru contrabandă.Toate aceste lucruri se petrec fără nicio restricție:cu complicitatea tacită a poliţiei din sat.
Urmaşul bunicului la cârma răului, cel care face legea şi fărădelegea locului, e jucat de Vlad Ivanov, ca un descendent – fermecător al biblicului Cain.Personajul  posedă o bonomie rece, o inteligență vie și un cinism dus la extrem!

descarcare

„Câinii” din titlu este de fapt o trimitere și se poate deduce și înţelege văzând filmul.De fapt, mai „câini” sunt oamenii, care se sfâşie între ei…
Regizorul construieşte totul cu o siguranţă a liniei şi cu o economie de mijloace demne de un artist stăpân pe propriile gânduri și mijloace.

Totuși, filmul e plin de fineţe şi de fineţuri, dialogul sună concentrat şi deosebit de percutant, presărat cu umir negru,cinic sau cu replici vii, tăioase.

De asemenea, în  film au roluri şi Teo Corban, Raluca Aprodu, Costel Caşcaval şi alţii!

Pe final, preț de mai mult de 30 de minute, actorul Vlad Ivanov a răspuns cu amabilitatea binecunoscută multiplelor întrebări ale cinefililor,acordându-mi un autograf cât și o viitoare promisiune de a-i lua un interviu în exclusivitate,în viitorul apropiat.

De aceea, vă recomand acest film bun spre a-l înțelege și a-l viziona în cheia propusă atât de regizor, de această recenzie cât și de fiecare dintre dumneavoastră, în momentul vizionării!

Sursa foto : http:// google.com

Recenzie realizată de către Prof.Dr.Daniel Mihai.CNA Regina Maria Constanţa, redactor șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu