Criteriul National

O scurtă prezentare a filmului Octav (2017)

O scurtă prezentare a filmului Octav (2017)
octombrie 16
09:08 2017

Am avut plăcuta surpriză de a urmări și aprecia o producție cinematografică de excepție. A fost vorba de filmul „Octav”, în regia lui Serge Ioan Celebidachi. Concepută ca o dramă, aceasta spune povestea lui Octav interpretat impecabil, sensibil de către Marcel Iureș.

afis-octav-1120x1600-696x994

De la primul cadru, asemănarea izbitoare sau trimiterea la asocierea personalității celui care a fost Sergiu Celibidache, dirijor român celebru, autor al unor inegalabile interpretări dar și teorii (precum fenomenologia sunetelor) este una dintre cele mai reușite.

Ideea centrală a acestui film este retrăirea trecutului, a copilăriei , la vârsta senectuții.De aici rezultă o gamă variată de experiențe, unele dintre ele, marcându-i pentru tot restul vieții dezvoltarea ulterioară psiho-emoțională a protagonistului.

De aceea, drama trebuie înțeleasă ca o pendulare între trecut și prezent,între universul interior plin de sensibilitate și acest fir narativ, foarte bine articulat ce are forța de a emoționa, de a vibra corzile sensibile sufletești.În esență asta vrea să ne transmită acest film, de altfel un film eveniment în cinematografia post-decembristă din România deoarece filmul propus de casa de producție Astra Entertainment este un film de artă.

Serge Ioan Celebidachi ne propune un personaj misterios, Octav, ajuns la bătrânețe, întors acasă după foarte mult timp, din pribegia pariziană. La vârsta de 84 de ani, Octav Petrescu decide să se întoarcă acasă și să recupereze, de la stat, conacul familiei, lucru care se întâmplă, dar după lupte seculare cu un sistem bolnav și parazitat de tot felul de oameni animați de dorința de a avea, de a poseda bunuri.

Pentru orice om, indiferent de naționalitate, întoarcerea acasă este una plină de emoții, amintiri, unele plăcute, altele nu, dar de fiecare dată lacrima apare în colțul ochiului.Octav este chiar un omagiu adus de Serge tatălui său, și, dacă o să fim atenți, vom regăsi în personajul Octav, multe elemente ce ne vor ajuta să-l recunoștem pe marele dirijor Sergiu Celibidache.

„Nu primești în fiecare zi și nu poți pune în fiecare zi pariul ăsta, de a-l întruchipa pe cel mai mare muzician și cel mai mare dirijor de pe planetă. Recunosc, m-a tentat și cred că a ieșit ceva. A fost în regulă”, a  spus actorul  Marcel Iureș.

De aceea, jocul actoricesc natural, atent studiat îl prezintă pe cel al unui  bărbat în vârstă, care se reîntoarce la conacul copilăriei sale aflat undeva în zona rurală a României, cu dorința de a-l vinde. Ajuns aici, după o absență de zeci de ani, o fetiță ce-i pare cunoscută îl poartă într-o călătorie minunată în timp, înapoi la anii copilăriei sale pentru a-l ajuta să-și redescopere bucuria de a trăi.

Un alt personaj la fel de important pentru film, dar și pentru a înțelege mai bine sufletul lui Octav, este prietenul de-o viață al acestuia, Spiridon, sau Spiri, personaj interpretat de un alt monstru sacru al teatrului și filmului românesc- Victor Rebengiuc. Ajuns deja la o maturitate actoricească de invidiat, V. Rebengiuc a acceptat acest rol, chiar el declarând la un moment dat că personajul ”Spiridon a fost o propunere neașteptată” și a fost cucerit de faptul că acest personaj transmite un mesaj foarte important pentru vremurile noastre, acela al prieteniei și al loialității necondiționate, duse dincolo de limitele normalului.

De asemenea, pe parcurs vom afla faptul că Ana este de fapt marea dragoste a copilăriei și a adolescenței personajului nostru. Este unul din elementele marcante, atât în viața lui Octav, dar și în economia filmului, aducând multă lumină asupra caracterului și asupra relaționării lui Octav cu restul lumii.

Cea care îi dă viață acestui mic, dar fermecător personaj este Alessia Tofan, și trebuie să recunosc că rar mi-a fost dat să văd actori-copii atât de naturali și atât de carismatici, precum e tânăra Alessia în pelicula de față.

Dealminteri,chinuit de amintirea mamei și a marii sale iubiri din copilărie, Ana – Octav trăiește acest moment din iadul nostalgiei care nu-i dau pace. Momentele definitorii nu sunt caleidoscopice, iar tocmai acțiunea filmului are meritul de a explica integral acest destin.Substratul filosofic rezidă tocmai din posibilitatea de a schimba ceva, iar  Octav capătă o șansă la o viață nouă tocmai pentru că știe să își negocieze ieșirea din lumea cea veche prin intermediul dialogurilor cu Ana.

octav-4-300x169

 

Dacă aș încerca să rezum, în câteva cuvinte, acest film, aș spune că ”Octav” evocă la cel mai înalt nivel noțiunea de familie, iar definiția loialității într-o prietenie are acel rol-cheie de a impresiona, dar și de a marca, peste timp o valoare precum altruismul celor doi protagoniști.

Producătorul executiv al filmului, Cristina Dobrițoiu preciza cu ceva timp în urmă  că pentru filmările peliculei au fost nevoie de aproximativ 32 de zile, mai precis din 21 martie până pe 29 aprilie 2016.Filmările acestea s-au realizat la Câmpulung Muscel, la vila Golescu, în pădurea Călugăreni și la Sărata Monteoru, iar interioarele la studiourile de la Buftea.

Coloana sonoră este un alt element important al filmului, ca un corolar luminos ce îmbracă totul în note calde și este deosebit, asemenea unui parfum pline de esențe tari ce evocă sugestiv trăirile. Compozitorul de renume mondial Vladimir Cosma a ales inspirat oferind o muzică plină de rafinament, ca majoritatea coloanelor sonore precum aceasta.

Cu toate acestea, senzația de tristețe nu poate să vă ocolească. Totuși, filmul merită vizionat și inclus, chiar daca o să vă poarte într-o călătorie plină de nostalgie, în timp, înapoi la anii copilăriei pentru a ajunge cumva la un stadiu de a încerca, prin jocul lui Octav, la o redescoperire a unei ipotetice bucurii…de a trăi.

 

Trailer-ul oficial :

Sursa foto :https://www.cinemagia.ro

Prezentarea acestui material a fost oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național

 

Comentarii

Comentarii

Share

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

U-NI-RE în cuget și în simțiri… EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tema unirii cu Basarabia este mai actuală și mai dorită ca oricând. Aceasta, datorită însemnătății sale deosebite suscită nenumărate discuții mai mult sau mai puțin aprinse. În special, în presa scrisă, subiectul este tratat în nota sferei de influență de care sau prin care se poate proba ori atașamentul față de culorile și legile acestui teritoriu blagoslovit de Dumnezeu ori unda de răutate vis a vis de cele menționate. De asemenea, ar trebui ca tocmai caracterul unificator să fie mai puternic decât orice fel de simbolistică istorică și de aceea disprețul și ducerea într-o accentuată stare de relativitate, de autentică degradare a tot ceea ce valorează ideea de românism amplifică starea de încordare,de neliniște atât de prezente în cele două state înrudite.În această ultimă și nedorită categorie se pot identifica destule articole asemănătoare unor mostre îmbibate de ură și venin ce frizează orice urmă de omenie sau de bun simț. Din respect făță de dumneavoastră și mai ales nedorind să nominalizez provocând polemică,am să mă abțin…Dar nu pot să-mi cenzurez o întrebare… Oare câtă dezinformare grosieră se poate ascunde în spatele acestor propagandiști de-a dreptul înfrățiți cu puterile străine,cu imperiile care mereu ne-au râvnit teritoriile și bogățiile de orice natură?De aceea nu pot să trec cu vederea și să uit mincinoasele mituri fabricate împotriva unirii care sunt de fapt niște teorii promovate, cu amatorism sau profesionalism, de cei care își manifestă constant antipatia faţă de procesul de reîntregire a ţării. Cu o retorică plină de ură, anumiți indivizi falsifică și denaturează adevărul istoric și chiar au nerușinarea să spună despre unirea Basarabiei cu România că „ar fi frumos, dar nu se poate” invocând, în acest sens, argumente de ordin economic sau strategic. Interesant e faptul că aceștia nu contrazic adevărul istoric și anume că Basarabia e parte a terioriului românesc. Mesajul lor induce mereu nesiguranţă și teamă, sugerând pericole majore precum instabilitatea economică, apariţia unei minorităţi incontrolabile sau a unei corupţii imposibil de eradicat. Ca și când acești propagandiști ar fi descoperit peste noapte secretul tinereţii fără bătrâneţii și al vieţii fără de moarte dublat de cel al guvernării fără de corupţie, ei influențează pe unii dintre noi la modul cel mai abject și care ține doar de negativitate. Au chiar unele pseudo- argumente care corelează problemele existente în societatea românească cu cele din Republica Moldova, de genul ”că România n-ar avea nevoie de o regiune săracă” . Cunoaștem bine că această stare de corupție endemică este generată de o clasă politică oligarhică, mult mai apropiată de modelul din Asia centrală decât de Europa. Dar,vă rog să fiți fără grijă deoarece domniile lor nu au contract permanent cu funcția și nu vor domni la infinit, așa cum li se pare… A sosit timpul ca să dăm dovezi că suntem înfrățiți, înrudiți, că suntem de același sânge și limbă cu verișorii de dincolo de Prut! Revenind la planul inițial,nu am dispoziția și nici timpul necesar de a demonta toate aceste pseudo-teorii, deoarece aceasta revine ca o datorie de onoare a istoricilor și diplomaților. Dar în cele ce urmează vă propun un exercițiu de imaginație. Acesta se realizează prin corelarea tuturor elementelor posibile care ar duce la acest eveniment cu profunde rezonanțe- UNIREA! De fapt, mai bine spus după reîntregirea, reunirea celor două state,altcumva vor fi parametrii,regulile, legile și automat nivelul de trai. Numai încercați să vă proiectați ideea conform căreia, Republica Moldova va face parte dintr-un stat integrat european, membru al NATO. Peste acestea, îndrăzniți să vă proiectați și imaginea unei justiții imparțiale, corecte ce se vor extinde ca model și peste Prut. Cu alte cuvinte, lucrurile pot evolua într-o direcție normală, firească.Totuși, filo-rușii nu se lasă și încetinesc acest proces. Mai e cazul să ne aducem aminte de „prietenia” și interesul Rusiei, care a încercat să blocheze eforturile Republicii Moldova în sensul integrării europene, aşa cum a procedat de altfel şi în cazul altor state din fosta Comunitate a Statelor Independente? De aceea, din dorința de a ne vedea visul împlinit,ar trebui să nu mai ezităm deloc și nici să luăm peste picior pe semenii care luptă,speră și cred în idealul acestei uniri, în cuget și în simțiri.......

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo

Constanta Mea

Prahova Mea

Brasovul Meu