Criteriul National

Poeta Lorena Craia se descrie: ,,Sunt chițibușară și perfecționistă până în măduva literelor!”

Poeta Lorena Craia se descrie:  ,,Sunt chițibușară și perfecționistă până în măduva literelor!”
august 19
14:29 2016

Lorena Craia1

Născută la Constanța, la data de 22 aprilie 1985, deci sub semnul zodiacal al Taurului, talentata Lorena Georgiana Craia nu mai are, practic, ce să ne promită… Ea este deja o confirmare! În urmă cu puțin timp, mai exact la data de 22 iulie 2016, ea și-a făcut debutul în Cenaclul Literar ,,Mihail Sadoveanu”, la secțiunea ,,Poezie”, cu volumul de versuri ,,Diminețile unui anotimp”. Fericitul eveniment a avut loc la terasa ”ȘUȘOTE” din Constanța. Așa încât, tot ceea ce putem noi să facem acum este să așteptăm din partea Lorenei noi și noi confirmări… Și, desigur, să îi citim volumele!

Reporter: Felicitări pentru debut, Lorena Craia! Pentru început, descrie-te, te rog!

Lorena Craia: În primul rând, vreau să vă spun că eu sunt foarte dezorganizată, și tocmai de aceea am făcut o obsesie pentru organizare riguroasă. Vorbesc foarte mult, citesc foarte mult, muncesc foarte mult. Sunt chițibușară și perfecționistă până în măduva literelor! Iubesc foarte mult limba română și tot ce este pur românesc. Da, sunt naționalistă, conservatoare! Pun foarte multă pasiune în ceea ce fac și sunt perseverentă. În general, sunt la extreme – nu prea sunt adepta căii de mijloc.

Reporter: Când s-a produs declick-ul tău literar? De când te-ai apucat, practic, de scris?

Lorena Craia: Primele două catrene au fost scrise de mine în clasa a II-a, și a fost ceva spontan. A mai fost ceva prin clasa a V-a. Apoi, în liceu, a fost o perioadă în care am devenit mai conștientă de ceea ce scriu. Am încercat mai multe stiluri și am participat, la vârsta de 18 ani, la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română ,,Mihai Eminescu”, în 2004, la Galați. Anul acesta, după 12 ani de pauză ca să spun așa, soțul meu, Silviu Craia, m-a convins să contactez cenaclul din care fac parte acum. Și de atunci, scriu încontinuu.

Reporter: Care este poetul care a avut cea mai mare influență asupra profesiei tale literare?

Lorena Craia: Fără doar și poate, Mihai Eminescu, de care m-am îndrăgostit încă din clasele primare. Apoi, în școala generală, l-am descoperit pe Adrian Păunescu. Pot afirma cu toată convingerea că Eminescu și Păunescu au avut cea mai mare influență asupra mea prin operele lor nepieritoare.

Reporter: Care sunt poeții tăi preferați, din țară și de peste hotare? Și de ce?

Lorena Craia: Nu am un singur poet preferat… În mintea și sufletul meu, poeții sunt grupați pe categorii, în funcție de anumite criterii.

Reporter: Care este dorința ta cea mai mare atunci când scrii, când creezi ceva anume?

Lorena Craia: Să termin! Aceasta este dorința mea, fiindcă am senzația că nu termin niciodată ceea ce scriu.

Reporter: Accepți criticile?

Lorena Craia: Întotdeauna accept criticile. Absolut orice părere este liberă. Eu sunt una dintre persoanele care militează pentru libera exprimare.

Reporter: Cum vezi tu situația culturii autohtone, astăzi?

Lorena Craia: Este un amalgam de orice… Orice poate fi considerat… ARTĂ!!! Suntem în pericolul de a considera artă orice lucru pe care ne pică ochii. Nu mai există repere clare. Un artist nu mai are la ce să se raporteze imediat. Din nefericire, cultura autohtonă pur românească nu este promovată cum trebuie aici, în țară, și este mai mult apreciată în străinătate. Arta a devenit pur subiectivă și nu se mai poate contura în funcție de calitățile ei intrinseci.

Reporter: Este educația în primejdie?

Lorena Craia: Bineînțeles! Am ajuns în stadiul în care elevii de clasa a XII-a se bucură că au obținut un 5 de trecere… asta dacă, desigur, l-au obținut!!! Cei care cât de cât învață sunt trimiși în derizoriu sau marginalizați, și asta se întâmpla încă din vremea în care eu eram la liceu. Sunt profesori buni, care nu fac față amenințărilor primite din partea elevilor și pe cale de consecință trebuie să se conformeze și îi favorizează. Sunt și profesori slabi, care cedează șpăgilor, mitelor, cadourilor. Cei mai periculoși sunt însă cei care impun criterii subiective elevilor – de la cele mai stupide criterii: înfățișare, dizabilități, până la cele mai grave: situație financiară – șpagă (cer șpagă pe față!), implicări intime (sau de natură sexuală) cu elevii. Avem copii, elevi extrem de deștepți, competenți, calificați (vezi Oxford, NASA ș.a.m.d.), și or să mai fie, dar din păcate or să plece din țară. De ce? Vă dau un exemplu, primul exemplu care îmi vine acum în minte: o româncă a absolvit Universitatea Cambridge și s-a întors în țară. Căutându-și job, compania respectivă i-a cerut să susțină examen la limba engleză, pentru că nu recunoștea studiile facultății din Cambridge. Ceea ce mie (și sunt ferm convinsă că nu doar mie!) mi se pare de-a dreptul ABSURD ȘI DE NEÎNȚELES.

Reporter: Influențează, la noi, politicul bunul mers al culturii? În ce sens?

Lorena Craia: Din păcate, da! De ce avem miniștri care nu sunt de specialitate în ministerul pe care îl reprezintă??? Echipa lor trebuie să fie tehnocrată!!! Nu mai vorbesc de agramați, analfabeți, semianalfabeți… Un alt exemplu: în USR avem persoane care nu au nicio treabă cu instituția respectivă. Și asta fiindcă, știm prea bine, sunt numite politic (vezi Gabriela Firea).

Reporter: Pe când următorul volum de poezii semnat Lorena Craia?

Lorena Craia: Nu intenționez să public, deocamdată, fiindcă nu am încredere în editurile care m-au contactat până în prezent. Aștept oferte noi, de la editurile competente.

Reporter: La final de interviu, ce dorești să le transmiți cititorilor tăi și iubitorilor de poezie în general?

Lorena Craia: Citiți tot ce vă pică în mână și nu ascultați părerile celorlalți decât dacă sunt în concordanță cu ceea ce simțiți voi.

În acest sens, dacă îmi permiteți, vreau să închei cu un citat:

,,Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.” – în traducere: ,,Să nu crezi nimic, nu contează unde ai citit, sau cine a spus, nu contează dacă eu am spus, numai dacă se potrivește cu propria ta judecată și bunul tău simț.”

  • Buddha (sau cel puţin aşa vehiculează unii, deşi dacă ţinem cont de mesaj, nu putem fi siguri că Buddha a spus într-adevăr aceste cuvinte, dar eu le urmez)

 

Lorena Craia2

 

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo