Criteriul National

Prezentarea documentarului ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia” (2017)

Prezentarea documentarului ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia” (2017)
mai 07
18:31 2017

Am decis să vizionez acest documentar într-unul dintre cinematografele constănţene. Recunosc deschis că acest gen de producţii mă captivează deoarece au ceva de spus , în a transmite idei, gânduri şi sunt impregnate de un anume ethos specific. Totuşi, acest documentar aparent „nevinovat” relevă o călătorie iniţiatică pe meleaguri braziliene, într-un melanj de credinţe asemănător unui panteism , promovat asiduu de mişcarea New Age.

the_space_in_between

Documentarul ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia/ The Space in Between: Marina Abramović and Brazil” este regizat de Marco Del Fiol.

Firul acestui documentar este simplu. Artista Marina Abramović pleacă într-o călătorie cu sens iniţiatic prin Brazilia, în căutarea sensului vieţii pentru a găsi calea spre o linişte . Colindă cu ardoare nenumărate locuri sălbatice din jungla amazoniană, de pe ţărmul brazilian sau din oraşele Sao Paolo, Parana, Goias şi ia contact cu fel de fel de vraci, de vindecători, unul mai excentric decât altul.

Totuşi, mult dorita vindecare spirituală nu are loc, chiar dacă protagonista trece prin multe şi bizare experienţe.

Marina Abramović e în căutarea a ceea ce ea denumește a fi tocmai ceva legat despre „oameni și locuri de putere” și a legăturilor dintre artă și spiritualitate. Este un amestec între filmul artistic cu un fel de thriller cu valenţe „spirituale”. Documentarul dezvăluie cercetarea artistului despre ritualurile așa-zis sacre, explorând și comunitățile spirituale, în mijlocul peisajului natural exuberant al Braziliei.

Echipa acestui film a acoperit mai mult de trei mii de kilometri , urmând-o pe Abramovici prin experiențele și intervențiile chirurgicale de vindecare efectuate de către „mediul”din Abadiania supranumit -„Ioan al lui Dumnezeu”, sau escapadele din statul Goias, ceremoniile și încorporările cu elemente naturale din Valea do Amanhecer din Distrito Federal, sincretismul manifestărilor din Salvador Bahia, terifiantele ritualuri cu ayahuasca din Chapada Diamantina și, în cele din urmă experiențele șamanice din Curitiba.

„Mă pot descurca cu durerile fizice” spunea Marina Abramovic în documentare, a cărei carieră în arta spectacolului a testat uneori limitele corpului său. „Durerea emoțională îmi dă probleme ” mărturisea în debutul acestui documentar. Așa că această stea a artei contemporane face un tur prin ritualurile esoterice din Brazilia, încercând să-  și revină după patru ani de suferință. Niciun documentar de artă, nicio viziune academică nu sunt mai aiuritor expuse, dar asupra tratamentelor credinței -protagonista nu va primi vreo vindecare.

„Maria Callas a murit dintr-o inimă zdrobită”admitea Abramovic îngrijorată fiind de aspectul că „nu vreau să se întâmple cu mine”. Așa că, după o perioadă în care a experimentat „două iubiri mari” și „a doua într-adevăr mi-a rupt inima”, artista trece la organizarea unei excursii, a unui drum pentru a încerca tehnicile de vindecare asortate în Brazilia . Va avea parte de  tratamente cu plante medicinale și cristal până la vizitele cu vraciul „Ioan al lui Dumnezeu  ” dar și o întâlnire cu drogul psihedelic ayahuasca, ce o va atrage în acțiuni de tip hipster.

Cele optzeci și opt de minute prezintă călătoria fizică pe care Marina Abramović o întrprinde , încercând prin experiențe să alunge amintirile, durerea și învață despre ea însăși. Pentru multiplele căutări va avea multe semne de  mirare vis a vis de toate  experiențele, emoțiile și transformările artistului pe parcursul întregului film. Cercetarea Marinei Abramovic în Brazilia culminează cu imagini din „Terra Comunal – Marina Abramović + MAI” ce reprezintă o retrospectivă largă în ceea ce privește munca și cariera și recepția publicului brazilian.

Aceasta productie a avut premiera la Festivalul South by Southwest, unde a fost singura producţie străină nominalizată la categoria ”cel mai bun film documentar”. A fost nominalizat, de asemenea, la festivaluri internaţionale de film în Londra, Moscova şi Durban, dar şi la Sydney Underground Festival şi Biografilm Festival.

Recomand acest documentar doar pentru imaginile superbe surprinse.

Trailer oficial :

Sursa foto https://mai.art/t

Prezentare realizată de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

Dor de primăvară - Editorial

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Intrarea în anotimpul renașterii își face simțită prezența. Natura se trezește la viață , chiar dacă acest sfârşit de februarie a fost destul de agitat, fiind marcat de nenumărate tulburări meteorologice dar și de evenimente, de arestări repetate şi anchete subtile, de multiple declaraţii de război şi de tensiuni mocnite. Dar, propun să le lăsăm în suspensie, deoarece toate au parte de rezolvare, la un moment dat.

Odată lămurite aceste aspecte, vă invit pe fiecare dintre dumneavoastră să vă lăsați imaginația să lucreze. Nu va necesita niciun cost suplimentar, iar beneficiile le veți cuantifica mai devreme sau mai târziu.

Așadar, din acest moment până la finalul acestor rânduri vă invit la a retrăi și reimagina primăvara din punctul dumneavoastră de vedere. Nu contează câtă experiență dețineți, nu contează nici statutul social, ci mai degrabă deschiderea sufletească dublată de acea trezvie.

Socoietatea postmodernă a devenit oarecum insensibilă la schimbările psihice, la schimbările anotimpurilor iar cea mai acută lipsă de orizont este pentru noi toţi o veritabilă și feroce luptă cu dorințele, temerile, ideile sau prejudecățile noastre. De aceea, anotimpul renașterii este o invitație la accederea într-o altă etapă a vieții şi o alternativă de a ne (re)veni în fire. La modul ideal se poate compara acest lucru ca pe o ofertă de a (re)veni la normalitate, la o invitație de a ne (re)găsi buna aşezare atât în relaţie cu semenii noştri, cât mai ales cu noi înşine.

Și este minunat să observăm aceste lucruri, chiar dacă suntem în mijlocul tuturor evenimentelor. Ce bucurie este atunci când ne alocăm timpul de a ne relaxa și de a privi la florile de câmp pentru a dobândi de la ele o înțelegere. Cromatic și olfactiv…Dar nu numai atât, deoarece aşa cum albina, zburând din floare în floare, adună din ele mierea, aşa şi noi, privind la flori nu numai cu ochii cei trupeşti, ci şi cu ochii lăuntrici putem aduna înțelepciune superioară, ce ține de suflet, dobândind anumite cunoştinţe..........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

clinica implant dentar timisoara