Criteriul National

Prezentarea documentarului ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia” (2017)

Prezentarea documentarului ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia” (2017)
mai 07
18:31 2017

Am decis să vizionez acest documentar într-unul dintre cinematografele constănţene. Recunosc deschis că acest gen de producţii mă captivează deoarece au ceva de spus , în a transmite idei, gânduri şi sunt impregnate de un anume ethos specific. Totuşi, acest documentar aparent „nevinovat” relevă o călătorie iniţiatică pe meleaguri braziliene, într-un melanj de credinţe asemănător unui panteism , promovat asiduu de mişcarea New Age.

the_space_in_between

Documentarul ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia/ The Space in Between: Marina Abramović and Brazil” este regizat de Marco Del Fiol.

Firul acestui documentar este simplu. Artista Marina Abramović pleacă într-o călătorie cu sens iniţiatic prin Brazilia, în căutarea sensului vieţii pentru a găsi calea spre o linişte . Colindă cu ardoare nenumărate locuri sălbatice din jungla amazoniană, de pe ţărmul brazilian sau din oraşele Sao Paolo, Parana, Goias şi ia contact cu fel de fel de vraci, de vindecători, unul mai excentric decât altul.

Totuşi, mult dorita vindecare spirituală nu are loc, chiar dacă protagonista trece prin multe şi bizare experienţe.

Marina Abramović e în căutarea a ceea ce ea denumește a fi tocmai ceva legat despre „oameni și locuri de putere” și a legăturilor dintre artă și spiritualitate. Este un amestec între filmul artistic cu un fel de thriller cu valenţe „spirituale”. Documentarul dezvăluie cercetarea artistului despre ritualurile așa-zis sacre, explorând și comunitățile spirituale, în mijlocul peisajului natural exuberant al Braziliei.

Echipa acestui film a acoperit mai mult de trei mii de kilometri , urmând-o pe Abramovici prin experiențele și intervențiile chirurgicale de vindecare efectuate de către „mediul”din Abadiania supranumit -„Ioan al lui Dumnezeu”, sau escapadele din statul Goias, ceremoniile și încorporările cu elemente naturale din Valea do Amanhecer din Distrito Federal, sincretismul manifestărilor din Salvador Bahia, terifiantele ritualuri cu ayahuasca din Chapada Diamantina și, în cele din urmă experiențele șamanice din Curitiba.

„Mă pot descurca cu durerile fizice” spunea Marina Abramovic în documentare, a cărei carieră în arta spectacolului a testat uneori limitele corpului său. „Durerea emoțională îmi dă probleme ” mărturisea în debutul acestui documentar. Așa că această stea a artei contemporane face un tur prin ritualurile esoterice din Brazilia, încercând să-  și revină după patru ani de suferință. Niciun documentar de artă, nicio viziune academică nu sunt mai aiuritor expuse, dar asupra tratamentelor credinței -protagonista nu va primi vreo vindecare.

„Maria Callas a murit dintr-o inimă zdrobită”admitea Abramovic îngrijorată fiind de aspectul că „nu vreau să se întâmple cu mine”. Așa că, după o perioadă în care a experimentat „două iubiri mari” și „a doua într-adevăr mi-a rupt inima”, artista trece la organizarea unei excursii, a unui drum pentru a încerca tehnicile de vindecare asortate în Brazilia . Va avea parte de  tratamente cu plante medicinale și cristal până la vizitele cu vraciul „Ioan al lui Dumnezeu  ” dar și o întâlnire cu drogul psihedelic ayahuasca, ce o va atrage în acțiuni de tip hipster.

Cele optzeci și opt de minute prezintă călătoria fizică pe care Marina Abramović o întrprinde , încercând prin experiențe să alunge amintirile, durerea și învață despre ea însăși. Pentru multiplele căutări va avea multe semne de  mirare vis a vis de toate  experiențele, emoțiile și transformările artistului pe parcursul întregului film. Cercetarea Marinei Abramovic în Brazilia culminează cu imagini din „Terra Comunal – Marina Abramović + MAI” ce reprezintă o retrospectivă largă în ceea ce privește munca și cariera și recepția publicului brazilian.

Aceasta productie a avut premiera la Festivalul South by Southwest, unde a fost singura producţie străină nominalizată la categoria ”cel mai bun film documentar”. A fost nominalizat, de asemenea, la festivaluri internaţionale de film în Londra, Moscova şi Durban, dar şi la Sydney Underground Festival şi Biografilm Festival.

Recomand acest documentar doar pentru imaginile superbe surprinse.

Trailer oficial :

Sursa foto https://mai.art/t

Prezentare realizată de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

AU TRECUT DOI ANI DE LA TRAGEDIA DIN CLUBUL COLECTIV… CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Au trecut deja destul de repede doi ani de la tragedia din clubul Colectiv. Neputința pe care au trăit-o majoritatea în acele zile coroborate și cu revolta care a urmat, rămân încă bine întipărite în memoria multora. Multitudinea de evenimente de comemorare din aceste zile ne arată că nu suntem dispuși să lăsăm umbra uitării să se aștearnă în urma incendiului care a luat 64 de vieți.

Colectiv este acea mărturie de netăgăduit, acea expresie plină de tragism pe care și din care foarte puțini au putut înțelege câte ceva. Cert este că lumea a rămas marcată pe moment, ca mai pe urmă, aproape ireversibil, inexplicabil, cu aceeași doză de cinism…a alunecat pe partea uitării.

Momentul Colectiv ne-a adus nu doar pierderea unor oameni de care suntem cu toții iremediabil legați. Ci, a fost vorba și de un fel de trezire involuntară, care ne-a pus în față un adevăr crud: corupția chiar ucide. Iar, dacă stăm și reflectăm câteva momente, fără a avea pretenția de a ne situa în postura de ”judecători”, cu acea durere a omului rănit, vom ajunge la anumite concluzii, despre care s-a tot scris și strigat cu voce tare, sinonimă cu acea dorință de a nu renunța până în ziua în care vom transcede și ne vom alătura lor, cu mențiunea și rugămintea adresată Cerului de a nu avea acel tragic sfârșit!

Tineri aceia deosebiți nu meritau să moară în asemenea chinuri. Tineri aceia meritau tratați cu mare grijă de către cei specializați și în măsură să îi aline, să le asigure o speranță…Dar, din nefericire, nimeni și nimic nu au putut să le schimbe destinul.

Așa s-a ajuns cu acțiunea de a protesta, atunci când o mare de oameni a decis să strige și să vocifereze, pe deplin întemeiat contra lentorii, neajunsurilor, incapacității Sistemului. Astfel, fără de acest spirit civic, care ulterior a fost confiscat de către unele partide nu se putea face vreo schimbare.

Datoria, dreptul de a manifesta, de a dezbate cu argumente, de a vocifera atunci când guvernanții greșesc și de a semna petiții pentru a cere și a obține o schimbare veritabilă este unul garantat de bunul simț, dacă de Constituție, se tot încearcă, spre a fi eliminat, treptat-treptat.........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo