Criteriul National

Prezentarea documentarului ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia” (2017)

Prezentarea documentarului ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia” (2017)
mai 07
18:31 2017

Am decis să vizionez acest documentar într-unul dintre cinematografele constănţene. Recunosc deschis că acest gen de producţii mă captivează deoarece au ceva de spus , în a transmite idei, gânduri şi sunt impregnate de un anume ethos specific. Totuşi, acest documentar aparent „nevinovat” relevă o călătorie iniţiatică pe meleaguri braziliene, într-un melanj de credinţe asemănător unui panteism , promovat asiduu de mişcarea New Age.

the_space_in_between

Documentarul ”Dincolo de zona de confort: Marina Abramović în Brazilia/ The Space in Between: Marina Abramović and Brazil” este regizat de Marco Del Fiol.

Firul acestui documentar este simplu. Artista Marina Abramović pleacă într-o călătorie cu sens iniţiatic prin Brazilia, în căutarea sensului vieţii pentru a găsi calea spre o linişte . Colindă cu ardoare nenumărate locuri sălbatice din jungla amazoniană, de pe ţărmul brazilian sau din oraşele Sao Paolo, Parana, Goias şi ia contact cu fel de fel de vraci, de vindecători, unul mai excentric decât altul.

Totuşi, mult dorita vindecare spirituală nu are loc, chiar dacă protagonista trece prin multe şi bizare experienţe.

Marina Abramović e în căutarea a ceea ce ea denumește a fi tocmai ceva legat despre „oameni și locuri de putere” și a legăturilor dintre artă și spiritualitate. Este un amestec între filmul artistic cu un fel de thriller cu valenţe „spirituale”. Documentarul dezvăluie cercetarea artistului despre ritualurile așa-zis sacre, explorând și comunitățile spirituale, în mijlocul peisajului natural exuberant al Braziliei.

Echipa acestui film a acoperit mai mult de trei mii de kilometri , urmând-o pe Abramovici prin experiențele și intervențiile chirurgicale de vindecare efectuate de către „mediul”din Abadiania supranumit -„Ioan al lui Dumnezeu”, sau escapadele din statul Goias, ceremoniile și încorporările cu elemente naturale din Valea do Amanhecer din Distrito Federal, sincretismul manifestărilor din Salvador Bahia, terifiantele ritualuri cu ayahuasca din Chapada Diamantina și, în cele din urmă experiențele șamanice din Curitiba.

„Mă pot descurca cu durerile fizice” spunea Marina Abramovic în documentare, a cărei carieră în arta spectacolului a testat uneori limitele corpului său. „Durerea emoțională îmi dă probleme ” mărturisea în debutul acestui documentar. Așa că această stea a artei contemporane face un tur prin ritualurile esoterice din Brazilia, încercând să-  și revină după patru ani de suferință. Niciun documentar de artă, nicio viziune academică nu sunt mai aiuritor expuse, dar asupra tratamentelor credinței -protagonista nu va primi vreo vindecare.

„Maria Callas a murit dintr-o inimă zdrobită”admitea Abramovic îngrijorată fiind de aspectul că „nu vreau să se întâmple cu mine”. Așa că, după o perioadă în care a experimentat „două iubiri mari” și „a doua într-adevăr mi-a rupt inima”, artista trece la organizarea unei excursii, a unui drum pentru a încerca tehnicile de vindecare asortate în Brazilia . Va avea parte de  tratamente cu plante medicinale și cristal până la vizitele cu vraciul „Ioan al lui Dumnezeu  ” dar și o întâlnire cu drogul psihedelic ayahuasca, ce o va atrage în acțiuni de tip hipster.

Cele optzeci și opt de minute prezintă călătoria fizică pe care Marina Abramović o întrprinde , încercând prin experiențe să alunge amintirile, durerea și învață despre ea însăși. Pentru multiplele căutări va avea multe semne de  mirare vis a vis de toate  experiențele, emoțiile și transformările artistului pe parcursul întregului film. Cercetarea Marinei Abramovic în Brazilia culminează cu imagini din „Terra Comunal – Marina Abramović + MAI” ce reprezintă o retrospectivă largă în ceea ce privește munca și cariera și recepția publicului brazilian.

Aceasta productie a avut premiera la Festivalul South by Southwest, unde a fost singura producţie străină nominalizată la categoria ”cel mai bun film documentar”. A fost nominalizat, de asemenea, la festivaluri internaţionale de film în Londra, Moscova şi Durban, dar şi la Sydney Underground Festival şi Biografilm Festival.

Recomand acest documentar doar pentru imaginile superbe surprinse.

Trailer oficial :

Sursa foto https://mai.art/t

Prezentare realizată de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al ziarului Criteriul Național

Comentarii

Comentarii

Despre autor

Daniel Mihai

Daniel Mihai

Doctor în Interpretare Muzicală, profesor titular la disciplina vioară a Catedrei de Corzi în cadrul Colegiului Național de Arte Regina Maria din Constanța

Articole similare

Editia Digitala

Criteriul National prima pagina

EDITORIAL

„Ţi-e milă? Ţi-am luat banii!…”- CONTRA-EDITORIAL

danielmihai de prof.dr. Daniel Mihai

Tristele amintiri au ajuns departe…De fapt, cu o anumită ritmicitate , indiferent de context omul are posibilitatea de a alege .

Iar, această posibilitate de a râde sau de a plânge ar trebui să nu ne-o cenzureze nimeni!

De cele mai multe ori, datorită „regulilor nescrise” ale acestei societăţi suntem puşi în faţa unor evenimente triste şi întunecate , dar comicul îşi face apariţia tocmai atunci când ne-am aştepta cel mai puţin.

De la o vreme încoace am tot scris pe diferite atitudini vis a vis de anumite aspecte ce m-au determinat să mă exprim în mai multe registre sufleteşti!

Dar acum e cu totul altă treabă…

Fără să aduc jigniri, situaţia în care se află românul este analizată în mod ironic.“Filantropica” reprezintă cea mai eficientă şi în acelaşi timp amuzantă metodă de a aduce în prim-plan ideea că “nu tot ceea ce pare este adevărat”.

Asemeni unei proiecţii video avem o sumendenie de întâmplări ce constituie o modalitate de a genera materiale de informare publică.

Modul în care noi, asemeni spectatorilor avem „şansa” de a privi lumea este oarecum influenţat de experienţele celor din trecut, deoarece astfel, participând în mod indirect la acţiunile personajelor, noi suntem publicul ce primeşte şi decodifică mesajul în mod diferit.

Replica cheie a lui Gheorghe Dinică (textier pentru cerşetori) :”Mâna întinsă care nu spune o poveste, nu primeşte pomană”, reprezintă fraza de bază a relaţiilor publice.

El este un portret „artistic”, machiavelic până la perfecțiune al diavolului ca show-man de geniu, care prin minciună şi înşelăciune a reuşit să ocupe o poziţie bună în societate. Această replică ar putea să-l includă, în cinismul ei şi pe artistul român care cerşeşte finanţare şi care va rămîne cu mîna întinsă, atâta timp cât nu găseşte o poveste captivantă...........

citeste in continuare

REDACTIA

Director fondator: Daniel C. Iorgu

Redactor Sef: prof. dr. Daniel Mihai

Senior Editor: prof.univ. Mircea Vintilescu

Editorialist: Florin Budescu

Corespondent UK: Alina Pop

Corespondent Spania: Fabianni Belemuski

Fotoreporter: Daniel Paun

Reporter: Daniel Hintergraber

Redactori: Marian Nedelea, Gabriel Dumitru, Iulia Grajdieru, Elena Scripcaru

Disclaimer

Responsabilitatea juridica in cazul editorialelor/ articolelor redactate de invitatii permanenti sau invitatii speciali aparține în exclusivitate autorilor.

Dacă cineva se simte lezat într-un fel de vreun articol de pe acest website, poate trimite un drept la replică care va fi publicat în articolul respectiv.

CONTACT

CRITERIUL NATIONAL
Cotidian online de stiri si atitudine
ISSN 2393-4891
ISSN-L 2393-4891

Redactie: contact@criteriul.ro

Redactor Sef: daniel.mihai@criteriul.ro

Citeste si:

nationalul logo